hooi uit palletbox in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

hooi uit palletbox in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:07

Wie heeft er ervaring met hooi voeren uit palletbox?

Even een plaatje ter verduidelijking:
Afbeelding

Wordt het niet een blubberbende rond de box?
Bij mij moeten er (nu nog) 2 paarden uit eten.
Moet je hem vaak verplaatsen, of kan je hem beter op 1 plek laten staan?

robert4

Re: hooi uit palletbox in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:13

op voerplaatsen krijg je altijd blubber hoor!
dus of vaak verplaatsen of een stuk verharden. maar waar je voert word het bijna altijd vroeg of laat zwart.

je hebt ook palletboxen waar 1000 liter vaten in gezeten hebben. deze zijn open en daar blijft ook geen water in staan.

deze gebruiken wij zelf ook!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:14

Ik heb een afgezaagde kuubskist (het zelfde idee dus). Ik heb het er omheen bestraat, anders word het echt een zootje.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:18

Robert, dat van die blubber heb ik elk jaar idd, maar dan verschuif ik de hooiplek steeds (op de hoge delen in de wei).
Het probleem van tegels is dat ik graag een beetje in het midden van de wei wil voeren,of naar de boomwal toe, maar daar krijg ik toch nooit goed tegels gelegd?
Of zou rubbermatten wat zijn? Worden die niet glad?

Dennis, heeft dat geen scherpe hoeken/randen?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:19

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:24

Vordur, dat was idd ongeveer het idee, maar wat heb jij op de bodem liggen tegen de blubber?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:30

Ik heb nog geen pony gehad die zich er aan verwond heeft. Heb bij het afzagen de scherpste randen er afgehaald en zodra ze hooi uit de bak geven is het al najaar en zit er al weer aardig wat haar op. Bak staat er nu al 3 jaar.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:29

Ik weet niet hoe nat je weide is, maar nu tegelen is geen optie meer denk ik! Dan drijven halverwege de winter je tegels weg!
In mijn ervaring worden rubber matten niet heel glad en bovendien staan ze er toch stil op. Blubber krijg je toch, als je tegelt of matten hebt, krijg je daaromheen blub.
Die bakken zijn ideaal! Je kan evt bij de bouwmarkt een stuk betongaas kopen en dat op het hooi leggen, dan verspillen ze minder! En een paar gaatjes in de bodem boren, lost je waterprobleem meteen op!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:45

jottum schreef:
Het probleem van tegels is dat ik graag een beetje in het midden van de wei wil voeren,of naar de boomwal toe, maar daar krijg ik toch nooit goed tegels gelegd?

Stelconplaten laten leggen. Kost wat meer, maar dan ben je echt van de bagger af. Ik zou er 4 neerleggen, heb je 16 m2 verhard, hooibak midden erop en klaar. Kan je ook op twee plekken doen, zowel in het midden als aan de boomrand.
Betonsilo/mestbakken-leveranciers leveren die platen, met een beetje geluk hebben ze ook afgekeurde liggen, die kosten veel minder. Daar is dan hier een daar een hoekje af, of zitten olie- of roestvlekken op, maar dat boeit niet zo voor dit doel :D
Ik heb stelconplaten liggen bij de ingang van de wei, ook zo'n plek die tot bagger wordt gelopen anders. Een goeie loonwerker legt zo'n paar platen in een uurtje. Afhankelijk van de grondsoort (maar jij zit op zand, toch?) moet je er wel een dun zandbedje onder leggen.

Wat je ook kunt doen is geklopt puin laten storten. In de loop van de tijd komt daar wat bagger/grond overheen, en met een beetje geluk groeit daar dan zelfs gras op 's zomers. Wij hebben op die manier een 'verhard gazon' achter het huis waar we de auto's op parkeren. Op deze manier zie je niet dat het verhard is, dat toont wat vriendelijker. Nadeel tov stelconplaten is dat je het lastiger weer weghaalt.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 07:43

Ibbel, wij staan, weliswaar geheel zelfverzorgend, op een pensionstal, dus het is niet mijn eigen land.
Maar het klinkt eigenlijk wel goed, dus ik ga eens overleggen of pensionhouder het ook een goed idee vind. Hij heeft volgens mij zelfs nog van die platen liggen. Nu maar hopen dat ie ook materieël heeft om het te verslepen :D
Zou ik dan wat minder bagger krijgen in de wei.

Wat me ook nog te binnen schoot: andere jaren voerde ik altijd 1 hoop hooi meer dan dat er paarden stonden, zodat er geen onenigheid over bestond, maar hoe gaat dat als ze uit 1 bak moeten eten?
Moeten er dan 2 bakken komen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:01

Ik had met 6 paarden altijd 3 hopen, en nu al weer een paar jaar twee van die grote hooinetten. Dat gaat goed, want ze kunnen van twee kanten uit die netten eten. Met 2 paarden uit 1 bak lijkt mij te moeten gaan, ze kunnen ieder aan een andere kant gaan staan. Als je meer paarden in de groep krijgt is het misschien handiger twee bakken neer te zetten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:07

Ik zou wel meer bakken neerzetten, of je moet al een megavriendelijk clubje hebben staan?
Om hoeveel paarden gaat het?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:57

Nu 2, maar mogelijk straks weer 3.

Heb net gelijk even overlegd met pensionhouder, als we het zelf organiseren mogen we de platen in de wei leggen. Ben benieuwd wat ik op m'n hals gehaald heb :D

Die hooinetten, hoe ziet dat er uit in de wei? Heb je daar toevallig een plaatje van?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:00

Heb ik geen plaatje van.
Je spant die dingen gewoon tussen 2 palen. Het net hangt dan vrij van de grond. Ik vind ze ideaal.

Mooi dat je die platen neer mag leggen :j Even met een loonwerker overleggen, je hebt speciale haken nodig om ze te verplaatsen, meeste loonwerkers hebben die wel. Met een shovel verplaatsen ze die dingen dan, en kunnen ze ook even een stukje glad schuiven om ze netjes neer te leggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:15

ik heb een 1000 litervat opengezaagd, beetje zelfde idee
afgelopen jaar zonder tegels eronder
word blub en wat erlangs valt eten ze niet meer op
dit jaar alles betegeld en nu eten ze alles wat geknoeid is op, en staan niet meer in de blub