Hoe maak je een merrievlecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_hafje_

Hoe maak je een merrievlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 21:03

Wie kan me vertellen hoe je een merrievlecht maakt bij een haflinger?
alvast bedankt

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:05

een merrie vlecht?
dat ken ik niet wel een hengstenvlecht ;)

RoosG

Re: Hoe maak je een merrievlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:07

Volgens mij is een hengsten vlecht onderhands, en merrie vlecht bovenhands. Of precies andersom...

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:07

Veel oefenen denk ik, een merrievlecht is best moeilijk. Ik denk dat je er 2 moet maken bij een haf met veel manen..

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:09

ik ken ook geen merrie vlecht wel een hengstenvlecht als je dat bedoelt begin boven aan de hals van je pony/paard dan vlecht je naar beneden maar elke keer als een plukje aan de bovenkant is pak je er een beetje haarbij dat doe je de hele tijd tot het eind van de hals.
sorry als het nogal onduidelijk is ben niet goed in uitleggen maar hoop dat je het een beetje begrijpt...

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:12

Even voor de duidelijkheid, een merrievlecht ligt tegen de hals aan, een hangstevlecht hangt zeg maar. Ik herrinner me net dat ik ooit iemand kende tie er touw in deed, dan bleef hij beter zitten. Bij mij is dat nooit echt gelukt :+

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:14

aaah vlechtjes <3!!

een hengstenvlecht (wat ik persoonlijk mooier vind,) dan moet je eerst de manen naar de andere kant van de bovenkant hangen en dan vlechten..
maargoed de merrie vlecht..
misschien even googlen voor plaatjes maar in het kort:
achter de oren beginnen met drie strengetjes en 2 slagen gewoon vlechten. je hebt dan 3 strengen oke?
het strengetje dat het meest bij de rest van de manen is, daar pak je een stukje van de andere haren bij. je hebt nu 3 strengen waarvan 1 iets dikker oke??
dan vlecht je weer twee slagen mormaal. dus links over/onder midden en rechts over/onder midden.
dan heb je weer 3 strengen en de gene die het dichts bij de rest van de manen is pak je weer een plukje van de haarbos bij en weer 2 slagen vlechten oke??

let op: wel altijd óf er onderdoor (metvlechten, onder de middelste) óf je gaat er overheen. onder is misschien even oefenen in het begin maar is meestal als je het door hebt makkelijker en geeft een veel mooier effect;)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

edit.. een hengstenvlecht licht tegen de hals aan.. omdat je die van de andere kant pakt, en er dus strak tegenaan komt te liggen. ook een hengstenvlecht kan onder en boven door gevlochten worden..
een merrievlecht hangt/.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:17

X_Linz_X schreef:
edit.. een hengstenvlecht licht tegen de hals aan.. omdat je die van de andere kant pakt, en er dus strak tegenaan komt te liggen. ook een hengstenvlecht kan onder en boven door gevlochten worden..
een merrievlecht hangt/.

Mijn fout :+

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:24

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:02

wow ook weer wat geleerd ik dacht dat er alleen een hengstenvlecht was :P

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:20

Er zijn een aantal offtopic reacties verwijderd, graag alleen reageren indien je iets zinvols aan het topic kan toevoegen,
Het topic wordt ook verplaatst van SV naar VSW.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:25

Spip schreef:
Even voor de duidelijkheid, een merrievlecht ligt tegen de hals aan, een hangstevlecht hangt zeg maar. Ik herrinner me net dat ik ooit iemand kende tie er touw in deed, dan bleef hij beter zitten. Bij mij is dat nooit echt gelukt :+

Zo bedoel je?

Afbeelding

Dit heb ik onderhands met wol gevlochten.