Van de zomer ( tijdens de droogte ) hebben er schapen op de wei gelopen. Nu is het daar heel nat ( plassen staan erop ). Is er daardoor meer kans op leverbot ? Of zijn de larfjes uit de schapenmest nu al lang dood ?
Vraag is dus eigenlijk of de leverbotlarfjes gelijk als gastheer het slakje nodig hebben of dat ze best een paar maanden kunnen wachten en dan verder gaan met hun cyclus ?
dat zou dus nu zijn, alleen lopen er nu geen schapen meer. Kunnen die larfjes ( als ze er waren ) die uit de mest kwamen in aug nu nog leven ??? Want dat kan ik nergens vinden, ook niet op bovenstaande link.
ik lees net dat het niet verstandig is om schapen op een natte runder of paardenweide te laten lopen...of je moet ze iedere 2 a 3 maanden ontwormen,de schapen
Ik vrees dat de hele cyclus afhangt van de leverbotslak....... Nou zal dat slakje het van de zomer niet leuk hebben gehad ( hier in 3 maanden tijd 3 keer regen ).... En ik las ook al dat er een lage leverbotverwachting is dit jaar vanwege de droogte.