1 stal voor 2 paarden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

1 stal voor 2 paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:27

Hoe groot vinden jullie dat een buitenstal moet zijn voor 2 kleine paarden die goed met elkaar kunnen opschieten?. Betreft een stal waar ze alleen in staan bij slecht weer en dan ook alleen de nacht.
Stal heeft dubbele open deur aan bovenkant.

Welke afmeting zou geschikt zijn?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 09:15

Beide pony's kunnen natuurlijk ook apart staan, maar lijkt mij dat ze meer loopruimte hebben als ze samen staan. Of zijn er zwaarwegende nadelen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:23

Als de paarden echt goed met elkaar op kunnen schieten lijkt het mij geen probleem.Zou wel appart krachtvoer geven(als je dat voert) en ervoor zorgen dat er minimaal 2 plekken zijn waar je ruwvoer neer kunt leggen.Dan weet je zeker dat ze beide rustig kunnen eten,ook als een besluit dat die pluk voor hem alleen is ;)

De grote moet je bepalen aan de hand van de schofthoogte,extra metertjes zijn altijd welkom.Het is belangrijk dat een paard altijd afstand kan houden mochten ze ruzie krijgen ;) Heb wel eens 2 grote paarden in een oude hooiopslag gezien.Die was omgebouwd tot loopstal...zeer ruim en gezellig :j

Mi_Amore

Re: 1 stal voor 2 paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:26

Ik heb 2 grote paarden en een haflinger en deze staan overdag in een inloopstal van 4m breed en 5m lang. Dit gaat nét. Er kunnen met heel veel gemak 4 paarden instaan, maar de haflinger laat het helaas niet toe ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:27

Mijn pony en haar maatje hebben twee stallen maar staan eigenlijk altijd in één stal. Maar heb je ook een afdak voor de stal? Dat wanneer er eentje alleen in de stal wil staan dat de ander wel beschutting heeft?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:30

Hallo,
Ik heb mijn draver en Fries paard ook bijelkaar in 1 stal. Onze stal is ongeveer 6 bij 15. Als ik ze binnenhaal 's avonds krijgen ze biks en dan blijf ik erbij staan tot het op is. Kan ik mooi ondertussen dekens afhalen en er een borsteltje overheen halen.
Ze krijgen hooi in een lange trog waar ze samen uit eten geen probleem. Alleen bij echt noodweer laat ik ze binnenstaan en anders komen ze er elke ochtend uit.
Onze stal is ook een buitenstal met halve deur.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:26

Ik ben heel erg voor op groepstalling mits de paarden met elkaar kunnen opschieten. Het wordt geen uitloopstal overigens.
Zoiets als dit, met 2 deuren. Als het echt niet gaat, kun je er nog 2 stallen van maken.
Afbeelding

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:29

Moet kunnen hoor, ik heb 2 stallen (van 3 bij 3 meter) en 1 opslag van bedaf. En 3 paarden
De stallen staan altijd open en ervoor hebben ze een betegelde uitloop die 3 keer zo groot is als de stal. Omdat ik maar 2 stallen heb en 3 paarden, moeten 2 paarden 1 stal delen.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze, zolang het kan, 24/7 op de wei staan.
Ze gaan alleen op de uitloop/stal als ze echt niet meer het land op kunnen.

Dit zijn de stallen (Foto is gemaakt 2 dagen na de bouw. De uitloop ervoor is nu veel groter. Links is de opslag.)

Afbeelding

Mocht iemand interesse hebben in een fotoreeks van de bouw van de stallen....

http://www.trekpaardenforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=103

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:37

mijn twee tinkerveulenstjes delen een heel klein stalletje totdat ik mijn grotere stal heb voor mijn tuiger. die staat nu ook in een heel klein stalletje. Maar hij is gewoon open vanvoor, dus een in en uitloopstal. Wanneer mijn tuiger haar stal krijgt ( wanneer het pad naar de weide niet te nat ligt en de trekker het niet kapot rijdt) dan splits ik de tinkerveulens op en dan hebben ze allebei hun eigen in en uitloopstal. Maar ik denk dat ze daar in het begin niet zo blij mee zijn omdat het twee zussen zijn en ze aan de heup met elkaar verbonden zijn... hahhahaha
Ik denk dat het eraan ligt hoeveel tijd je paarden in eenstal zijn, of het een in en uitloop is en of je paarden met elkaar op kunnen schieten. Maar ik denk in jou geval dat het prima gaat hoor.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:41

Leuk om ideeen uit te wisselen! We hebben niet heel veel ruimte voor stallen (vanwege bouwvergunning), ik zat te denken aan een hok van 3 meter diepte en bij 5 meter breed. Ik heb een kleine tinker en een Welsh cob, beiden onder 1.50. Vinden jullie dit te klein? Mijn paarden staan hoofdzakelijk buiten (groot weiland en paddock is de bedoeling), maar het wordt dus geen uitloopstal.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:59

Dit hebben wij;
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... /stal3.jpg

Dus wel vaste stallen, maar dat interesseert ze niks, ze staan heel vaak samen in één stal :P
Alleen met voeren vind ik dit wel makkelijk, al voer ik ze ook vaak zat op de paddock met de emmers een eind uit elkaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:23

Onze schuilstal voor 2 kleine maat appaloosa's is 3 x 6 m, voor 2 paarden zou ik zeker niets kleiners nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:03

Ik heb een tent van 3,6 x 4 en daar kunnen ze met gemak met zijn 2'en in staan (niet liggen). Wél heb ik altijd de hele voorkant open zodat er een grote uitgang is, de Bonte wil wel eens bazig doen en de ander is erg onderdanig.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:07

Wij hebben een inloopstal van 2,5 x 8 ofzo. Voor 3 ijslanders. Dat is meer dan voldoende. Maar niet om ze dag in, dag uit in te laten staan. Maar als inloopstal / voerstal / schuilstal zijn wij én zij er heel blij mee.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:06

Fijn om zo ideeen op te doen :-)
Eigelijk komen schuilstallen niet overeen met mijn situatie, omdat ze dan ondanks een kleine stal zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Bij mij kunnen ze er niet zelf in en er weer uit.

simonella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:24

het lijkt me voor de ponys rustiger asl ze apart staan , want bij mij op de manege staan de ponys met zijn 2en in 1 stal en dan hebben ze bijna geem ruimte meer over

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:41

Als je snachts de stal dicht wilt doen, zou ik er 2 boxen van maken. Er kan altijd 1 het in z'n/haar bol krijgen waardoor die de ander aan tik geeft, en die kan dan niet weg vluchten. Ik heb hier zowel de mogelijkheid om inloopstal te maken als boxen apart, en mede omdat mijn oudje en de oude fokmerrie beide een chronisch luchtwegprobleem hebben wilde ik die graag in de inloopstal zetten. Dat ging goed, echt maanden lang, tot ineens die ouwe van me de fokmerrie in elkaar begon te meppen (en zonder reden). In het begin kon ik zelfs de deur daar dichtdoen, dus wat jij wilt gaan doen, maar echt na verloop van tijd ging dit dus steeds slechter.
En ook deed ik nog wel eens jong spul bij elkaar (afgespeende veulens tot 2 jarigen), leek me wel gezelliger voor ze. En dan toch na verloop van tijd merkte ik dat 1 van de 2 zijn/haar rust niet kreeg. Dat die dan hangerig en gewoon moe was. Als ik ze dan elk een eigen box gaf zag je het veulen wat moe was, na een paar dagen rust weer helemaal wakker en levendig worden.
Paarden zijn ook hun rust nodig, en heel vaak krijgen ze dat niet als ze bij elkaar staan. En al helemaal als ze dan geen inloopstal hebben.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:47

Vlinder32 schreef:
Leuk om ideeen uit te wisselen! We hebben niet heel veel ruimte voor stallen (vanwege bouwvergunning), ik zat te denken aan een hok van 3 meter diepte en bij 5 meter breed. Ik heb een kleine tinker en een Welsh cob, beiden onder 1.50. Vinden jullie dit te klein? Mijn paarden staan hoofdzakelijk buiten (groot weiland en paddock is de bedoeling), maar het wordt dus geen uitloopstal.

Even off topic, maar wat heb je voor een welsh cob (afstamming enzo) :o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:32

We hebben sinds dit jaar ook de deur naar de stallen opengezet. Wel hebben we de ondergeschikte pony apart gezet (ook wegens gezondheidsredenen en apart voer-regime) zodat die z'n eigen stal heeft. De andere twee paarden (allebei iets boven 1.60m) delen een stal van 3.5x3.5 en dat gaat goed. We voeren en drenken niet in de stal, dat gebeurt buiten op de wei. Dit gaat heel goed.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 13:57

darwin schreef:
Vlinder32 schreef:

Even off topic, maar wat heb je voor een welsh cob (afstamming enzo) :o

Ik heb een welsh cob hengstje van 18 maanden. Moeder Cascob Nia en vader Ceres Commando 8-)
http://www.stoeterijceres.nl/jeugd.htm

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:09

3x5 had ik vroeger voor een welsh van 136 en een shetje. Die was groot genoeg als de deur ook dicht was. Voor 2 grotere pony's zou ik hem liever iets groter zien. Het is namelijk wel handig als je ze kunt opsluiten mocht dat eens nodig zijn (zoals nu met die spierziekte) Met de deuren dag en nacht open moet het wel kunnen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:19

Binnenkort krijgen we ook stallen, het worden er 4.
De maat van de stallen wordt 3.5X4meter. We hebben 5 pony's (2fjorden, 1haflinger en 2shetlanders)
De twee shetlanders zullen samen een stal delen. Ze kunnen het ook goed met elkaar vinden. En omdat de ene shetlander al erg oud is(39) willen we niet nog een extra stal erbij bouwen.

Overigens gaan de pony's alleen op stal als het noodzakelijk is. (oud&nieuw enz.) Voor de rest blijven de stallen open, en als er krachtvoer gevoerd moet worden kunnen we er eentje appart zetten. Daarnaast hebben we 1 fjord die erg snel te mager word, die gaan we dan appart voeren. Zo kunnen we de pony's wat beter in de gaten houden kwa voeren.

Groetjes

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:39

Ik ga proberen 3 bij 6 meter, zodat ze altijd nog gescheiden kunnen worden dmv tussenschot. Maar ik denk dat het helemaal goed komt als ze samen staan, omdat ze erg gehecht zijn aan elkaar en dan hebben ze natuurlijk in principe meer loopruimte.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:39

Ik denk dat het wel goed gaat komen ! =)

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:31

die van mij stond in een box van 8 bij 4 met uitloop naar buiten pleintje, met voeren gaat er een poortje dicht als het op is weer open. gaat prima hoor