Paarden opvang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Paarden opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:18

Even een vraag , geen idee of hij hier goed staat overigens.
Ik heb in het verleden regelmatig paard gereden. Ik woon buitenaf en heb onlangs grond bij gekocht. Nu kan ik eindelijk een eigen pony aan huis nemen.
Ik ben zelf geen ruiter die van dressuur enzo houd, dus wil alleen wekeleijks een buitenrit maken.
Nu hoorde ik van iemand dat het misschien een idee is om eerst een tijd een pony van iemand anders aan huis te houden, kijken hoe dat bevalt en omdat ik toch niet veel wil rijden zou dat een pony met handicap of een wat oudere pony kunnen zijn.
Volgens haar was daar wel vraag naar, het paard blijft dan in bezit van de eigenaar, kosten deel je enz.
Nu vroeg ik me af is daar ook echt vraag naar of denkt zij dit alleen maar?
Het idee sprak me wel aan, een paard een 2e kans bieden. Te meer omdat al mijn dieren herplaatsers zijn(hond, geiten, cavia's enz).
De stal en paddock etc moet nog gebouwd worden dus het wordt pas volgend jaar hoor.
Maar ben dus al wat aan het orienten hier op deze site(veel goede info trouwens).
Ik wil een heel makke pony, fjord of ijslander, liefst niet te groot, rond de 1.40. Verkeersmak en ook leuk vor kinderen .
Nou goed ik zoek nu dus niet direkt naar een pony , maar vraag me dus af of er wel behoefte bestaat naar zo'n soort opvang.

Caira

Re: Paarden opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:20

Wat een leuk idee, en ik weet zeker dat er animo voor is. Besef echter wel dat je minimaal 2 paarden zult moeten houden want een paard kan echt niet alleen staan

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:24

Hier is absoluut vraag naar. Op deze manier heb ik ook 1 van mijn paarden gekregen. Inmiddels is alles weer in orde en kan ik dagelijks ritjes maken.

Mijn advies (waarmee het toen ook gelukt is) een adv plaatsen op marktplaats waarin je je situatie voorlegt. Mijn titel was destijds; gezelschapspony gezocht. Hierop heb ik extreem veel reacties gekregen.

Mensen die een oplossing zoeken voor hun maatje waarvoor ze op een een of andere manier niet meer kunnen zorgen kijken meestal eerst bij de gezocht advertenties. Het is natuurlijk een hele grote stap die ze moeten maken.

Het is dat ik maar ruimte had voor 2 paarden, en er zelf al 1 had, want als ik op alle reacties ingegaan was, had ik er nu zo'n 50 gehad.

Wat Caira ook schrijft, je moet er altijd 2 houden. Vooral een oud paard kun je echt niet ineens alleen zetten. Het zijn natuurlijk wel kudde-dieren. Maar goed, er zijn dan ook veel mensen die een oplossing voor 2 paarden zoeken; paarden die bijvoorbeeld al jaren samen staan.

Succes ermee!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:52

Mijn buurvrouwen hebben beiden een shetlander die gezelschap zou kunnen houden. Ik zoek dus echt maar 1 paard tzt.
Maar goed alles moet nog in orde worden gemaakt hé, dus het is echt nog een hersen spinsel zal ik maar zeggen.
Wat zouden voors en tegens zijn zou ik ook graag horen.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:53

Een grote tegen; je weet nooit of er meer met het paard aan de hand is. En wat de kosten komende tijd gaan worden. Als je kiest voor een oudje kan het flink worden....

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:56

Ik dat het een leuk idee is maar inderdaad je moet wel goed kijken wat je precies koopt. Maar wel een leuk initiatief om een paard een 2e kans te bieden.!!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:39

bosefoso schreef:
Een grote tegen; je weet nooit of er meer met het paard aan de hand is. En wat de kosten komende tijd gaan worden. Als je kiest voor een oudje kan het flink worden....

Ik wil het paard ook niet kopen, de eigenaar blijft eigenaar en verantwoordelijk voor medische kosten.
Kosten van stalling en voer zouden we kunnen delen.
Het zou gaan om mensen die niet verder kunnen met hun pony, maar er ook geen afstand van kunnen doen.
Die bijvoorbeeld een ander paard aan willen schaffen wat wel verder kan in sport oid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:40

Oh maar dan bedoel je dus gewoon pensionstalling, dat is al wat heel anders.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:51

Nou nee geen pension stalling want ik zou zelf een deel of alle kosten van het eten op me nemen. Alleen niet van medische zorg, en het zou niet om een gezond paard gaan maar om een ouder of gebrekkig dier.
De eigenaar zou er zelf ook niet meer op willen rijden, bezoeken mag natuurlijk wel. ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:21

Ik vind het ook een erg leuk idee, maar kijk inderdaad uit.
Ik denk dat er veel vraag naar is, maar ik zou dan wel een 'contractje' opstellen wat je wel en niet betaald, en gewoon enkele afspraken maken.
succes

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:29

De optie die je nu noemt is moeilijk. Mensen willen geen volledig afstand doen, maar het paard gaat wel ergens anders heen. Ze hebben er niet meer de lusten van, maar als er iets gebeurd wel de lasten.... Klinkt leuk, maar denk niet dat er op die manier veel vraag naar is..

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:00

De vriendin die me dit vertelde had zo jaren op een paard van een ander gereden vandaar. ;)
Maar goed het zou echt een liefhebber moeten zijn die er ook geld genoeg voor heeft. Aan de andere kant, ik zou zelf nooit een paard weg kunnen doen omdat hij niet meer doet wat ik wil, dus dan is het een mooie oplossing.