Mijn verzorgpaard heeft nu nog een zomerdeken op, want de eigenaren wilden haar geen dikkere deken geven. Als ze naar buiten gaat heeft ze hem niet op. Maar ik wil nu graag een regendeken aanschaffen voor als het straks echt koud wordt. Dan kan ze die dag en nacht op. en ook buiten! Ze heeft dus nu al een beetje een vachtje. Is 300 gram dan goed voor haar?
Groetjes,
Sokje
saskia_drost
Geplaatst: 02-11-09 19:18
Ik vind van wel Mijn paard doet de hele winter met een 300 grams, hij is ook niet geschoren, en alleen als het echt heeel koud word krijgt hij een 340 grams deken op.
ik vind 300 gram wel veel voor een ongeschoren paard, zou eerder kiezen voor 150 of 200 grams. Anders zit je aan het eind van de winter ook weer met een hele grote overgang van 300 gram naar niets, of je moet dan nog een tussendeken kopen.
Het ligt er een beetje aan wat je wilt, als je echt zo min mogelijk wintervacht wilt heb je wel 300 grams nodig, maar dan moet je inderdaad eigenlijk ook een tussendeken hebben voor de overgang van koud naar warm in het voorjaar... Anders gewoon voor een 200 grams gaan, met een beetje wintervacht en 200 grams deken blijven ze ook lekker warm
Anouk79
Geplaatst: 03-11-09 17:00
Dit is genoeghoor, zeker als ze niet geschoren zijn! 400 vindt ik als ze geschoren zijn ook al genoeg. Zie zo vaak op wedstryd mensen die wel 2/3 dikke dekens opdien dat depaarden bezweet uit de kar komen. Ze denken er goed aan te doen maar ze gaan dan buiten opzadelen opeens alle dekens eraf...niet handig vindt ik....
Aranel
Geplaatst: 03-11-09 18:58
Mijn geschoren haf heeft (op stal) een 300 grams deken op Denk dat je met 100 grams voor een ongeschoren paard ook al een eind komt hoor!
Als ik jou was zou ik eerst eens met de eigenaren van het paard overleggen, voordat je een dikkere deken gaat kopen. Misschien willen zij het paard wel helemaal geen deken opdoen! En wat de eigenaar wilt, gebeurt
300 grams is genoeg, maar de overgang van niks naar 300 gram vind ik erg groot. Kies beter voor 200 grams als je toestemming hebt van de eigenaren
doei
Geplaatst: 03-11-09 19:18
De meeste paarden hebben geen deken nodig en hebben genoeg aan de wintervacht!!! Als je intensief rijdt is dit vervelend en zit je met een drijfnat paard die je uren moet uitstappen of waar je met zweetdekens moet klooien...
Andere paarden krijgen tot de tijd dat ze worden geschoren geen of een zomerdeken om... Rond november scheren dan wel een deken...
Om de wintervacht te minimaliseren zonder direct te gaan scheren kan je met dekens werken, Het ligt er ook aan met welke deken je begint zodat je dit op kan bouwen. Er ligt nu binnen een zomerdeken op en buiten niets, Een 0 grams regendeken is slim wil je je paard droog uit het land kunnen halen! Er bestaan regendekens (bv pagony) waar ook een fleecedeken bij zit zodat je de deken dikker kan maken, En met de tijd de 0 grams deken dikker kan maken, voordat je naar de 300 grams overstapt...
Met dekens is het altijd wikken en wegen. Ik ben niet dol op onderdekens, want die kunnen gaan schuiven (alhoewel ik van de pagony goede dingen hoor!)... Een deken moet goed en lekker zitten en je paard niet belemmeren in zijn bewegingen! (loopsplitten) Ik heb gekozen voor een zomerdeken, nu een 220 grams, kouder? 360 grams en vriezen 100 grams onderdeken onder de 360 grams... Gaat me paard naar buiten? 0 grams regendeken over de deken die hij op stal omheeft! Regent het losse hals erbij...
Ik eindig als het vriest met een 460 grams... Dit omdat ik vroeg ben begonnen met dekens...
Ik zou een 200 grams kiezen. Die van mij is 200gram en regenbestendig. Ideaal want dan hoef je niet elke keer een andere deken voor buiten te gebruiken. Want je kan hem dan niet buitenzetten met een o grams regendeken of helemaal geen deken. Ga jezelf maar na als jij je jas aanhoudt als je binnen bent en je gaat dan naar buiten met alleen een trui!
De 300 grams is vrij dik. Zou ook een 200 grams kiezen.
visiontimes
Geplaatst: 05-11-09 11:17
ik heb voor die van mij een zomerdeken met een fleece eronder, maar morgen wordt hij geschoren dus dan krijgt hij een 300 op. En als het echt overdag gaat vriezen krijgt hij een 500 gr op. maar als ik jou was zal ik nog even wachten met de 300. Mischien eerst een fleecedeken eronder, verschillende stapels houden veel meer warmte vast en de overgang is mischien nog iets te groot;)
mijne staat eals het echt koud wordt met een 300 grams. maar ik begin met een ongevoerde, dan krijgt ze 150 grams. daarna een 200 grams en als het echt koud wordt de 300 grams. dus las je 300 neemt moet je er wel nog een overgangdeken bij hebben, want anders gaat ze van niks naar een hele dikke deken en van het voorjaar van heel dik naar niks. dat is neit echt lekker voor je paardje.