iemand ervaring met mobiele schuilstallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

iemand ervaring met mobiele schuilstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:43

Wij willen voor onze paarden schuilstallen gaan plaatsen. Container is natuurlijk een optie, maar is niet echt goedkoop, lijkt me ook vies worden als ze er veel in mesten/plassen en moet nog aangepast worden zodat er aan 2 kanten deuren zitten. Houtbouw is een optie, ook niet goedkoop. Nu hebben we op internet (tackroom.nl) 3 soorten mobiele schuilstallen gevonden. Soort tenten.

Is er hier iemand, die er ervaring mee heeft? Hoe houden ze zich bij wind? Ik hoor/lees graag zoveel mogelijk informatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:56

Dacht dacht pmarena er 1 had (boogstalletje ook van tackroom)
En DubbelDun heeft een vierkante tent, maar via Duitse Ebay (flink goedkoper)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:01

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:09

Bedankt voor jullie reacties. We hebben maar een boogstal besteld (wel de grote, want we hebben 2 paarden en 1 pony) Maar eens proberen. Nu maar wel hopen dat ze nog een groene hebben, want wit is niet echt mooi. Wel lekker voor ze in de winter! Als ze goed bevallen, willen we er dan straks nog 1 of 2 bij, want we hebben een stuk land aangekocht, waar we ook weides in gaan maken.

friesiszwart

Re: iemand ervaring met mobiele schuilstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:05

Ik vraag mij af of je zoiets mag plaatsen zonder vergunning.
Verder vraag ik mij of doe dit houd bij harde wind (storm) en regen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:08

Ik heb de vierkante, de degelijke, en die is hartstikke weggewaaid drie weken geleden, zat met 4 grondijzers vast, maar niet vast genoeg blijkbaar. Lag op de kop in het weiland naast het mijne. En toen hadden we nog niet eens een echte najaarsstorm.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:49

Je mag zoiets plaatsen, is een mobiele schuilstal. Vaste mag vaak niet, maar mobiel wel. Daarom hebben veel mensen ook containers, die zijn ook te verplaatsen. Maar dat vind ik minder mooi.

Ben ook benieuwd hoe het met wind gaat. Maar wij gaan hem in ieder geval wel heel stevig vast zetten. Vier pennen lijkt me wel erg weinig. Er zitten 12 pennen bij, die gaan we dus ook allemaal gebruiken. We gaan wsl nog langere pennen erbij kopen om het goed vast te zetten.

Juist vanwege de wind hebben we ook voor de ronde gekozen. Iglotenten staan er ook om bekend dat ze veel beter de wind kunnen verdragen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:02

Ook een tent of andere mobiele stal mag strikt genomen niet. Als iets langer dan 30 dagen staat is het een bouwwerk en moet hiervoor een bouwvergunning worden aangevraagd. Niet elke gemeente handhaaft hierin even streng maar volgens de wet kunnen ze dus handhaven en zal je een bouwvergunning moeten aan vragen en indien je die niet krijgt, afbreken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:16

Als je ruimte en energie genoeg hebt, kun je het ding na 30dagen zelf een eindje verderop zetten, dan mag het dus weer 30dgn. Omslachtig ja, dat wel.

Tja, over de grondankers, die vier die eraan zaten waren misschien te weinig, maar ze waren wel compleet verbogen, ongeveer een halve meter zaten ze in de grond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:21

Tentstal-eigenaar meldt zich :D
Hij staat nu vanaf maart/april en sindsdien heeft het wel al een paar keer goed gewaaid, maar een echte storm (boven wk7) hebben we nog niet gehad volgens mij.
Overigens staat ie bij mij wel in het verlengde van de normale stal, dus wel beschut én ik heb hem met 4 caravanankers in de grond vastzitten (50 cm diep)
Overigens zit ik op zandgrond.
De zijkanten en de punt van het dak heb ik dichtgemaakt met winddoek. Dit reduceert tot 60% de inwaai :)
Op de bodem heb ik kunststof pallets met rubber matten, zodat ze nooit in een plas komen te staan mocht het eens heul hard gaan regenen :D

Hier staat ie nog niet zo lang. Tegenwoordig is het alleen schuilstal dus zonder bedding.
Afbeelding

@Mysa: had jij dezelfde ??

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:27

Hey leuk topic! Dubbeldun jij hebt de tent op de duitse ebay gekocht? En waar zoek je dan onder...zelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:30

weidezelt, unterstand weideunterstand
Maar deze staat er momenteel niet op, heb laatst nog gekeken toen ik hem voor iemand anders zocht.
Hij kostte mij (ik doe daar niet moeilijk over :D )
1052 euro. Dan heb je 3 hekken (2x3,60 1x4 m), de dakspanten en het zeil op het dak. Zeil is van ontstekende kwaliteit (vrachtwagendikte).
De tent is makkelijk in elkaar te zetten, alleen het zeil er op is even zweten :D

Het windgaas kun je natuurlijk ook kopen, maar dat had ik nog liggen, dus heb ik zelf gemaakt/bevestigd.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:33

Ok thx, had ook al even gekeken maar staat er inderdaad niet op! *D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:34

Delphi2 schreef:
Ook een tent of andere mobiele stal mag strikt genomen niet. Als iets langer dan 30 dagen staat is het een bouwwerk en moet hiervoor een bouwvergunning worden aangevraagd. Niet elke gemeente handhaaft hierin even streng maar volgens de wet kunnen ze dus handhaven en zal je een bouwvergunning moeten aan vragen en indien je die niet krijgt, afbreken.

Dit is idd. zo, maar zo er is ook nog een regel die zegt; als het een permanent karakter heeft... dat houdt in dat na 30 dagen verplaatsten, dus ook niet mag... tja, ik weet t, de regeltjes in nederland...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:37

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 15:43

Tja, maar paarden mogen ook niet meer onbeschut in de wei. Dan moet ik toch iets. Dit lijkt me dan de makkelijkste oplossing.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:50

tine10 schreef:
Tja, maar paarden mogen ook niet meer onbeschut in de wei. Dan moet ik toch iets. Dit lijkt me dan de makkelijkste oplossing.

zou dan wel ff met de gemeente overleggen voor een vergunning... Het kan erg jammer zijn, dat je m weer af moet breken, met de nodige dwangsommen eraan vast (in t ergste geval hoor ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:00

Je krijgt altijd eerst een waarschuwing vóór ze met dwangsommen gaan werken :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:03

Degene die de boogstal hebben (de goedkoopste variant) kunnen die mij wat meer vertellen over de stevigheid. Stel dat mijn paard er tegen aan schuurt of loopt, wat gebeurd er dan?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:07

Echt niet dat ik een vergunning ga aanvragen. Dan kan ik net zo goed een vergunning vragen voor een echte stal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:08

Dubeldun, je hebt dezelfde als ik. Bij mij staat hij helemaal niet beschut, en die grondankers waren dus niet voldoende. Ik heb ook aan drie kanten winddoek, maar ik denk dat ik hem bij echte storm misschien helemaal af moet sluiten met zeil. En hem verkankeren aan vaste palen in de grond, denk ik. Heb nog geen opmerkingen van de gemeente gehad, dus we zien wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:27

@mysa : als je hem helemaal afsluit en de wind komt er in dan heb je juist meer kans dat ie weg/kapot-waait
Ik denk dat palen de grond in en dan met touwen aan het hekwerk vastzetten de grootste kans heeft om te blijven staan.

@Caesar : schuren/schoppen kunnen die stallen niet tegen. Daar is de konstructie niet naar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:36

DubbelDun schreef:
@Caesar : schuren/schoppen kunnen die stallen niet tegen. Daar is de konstructie niet naar.

En dat is ook niet bij de vierkante die jij hebt? Ik vroeg het me al af voor dat bedrag. Ze is geen schuur- of schoppaard, maar een beuk is zo gemaakt als ze een keer omdraait bijvoorbeeld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:41

Die van mij zijn van metalen hekken van 6 cm diam buis waar ze ook koeien achter houden (westernhekken). ze staan er regelmatig tegen te schuren en dan zie je de hele tent schudden. Maar het blijft wel staan :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:41

ik kende iemand met verrijdbare stallen, inklappen en aan je wagen hangen. Maar ik weet niet meer van waar ze kwamen :?
't was compleet met deuren, je moest ze alleen op een effen ondergrond plaatsen.