vraagje over evacuatie- /ontruimingsplan + brandveiligheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

vraagje over evacuatie- /ontruimingsplan + brandveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:07

Ik had het toevallig vandaag over brandveiligheid en een evacuatieplan met de staleigenaar en die heeft dus echt helemaal niks geregeld...
Hij heeft pas een nieuwe kantine geopend in de oude hooizolder en er zit wel een sticker op de deur met verboden te roken, maar natuurlijk moeten mensen daar weer tegen in gaan en ze zitten er dus gewoon te roken. En hij handhaafd het dus niet en zegt doodleuk tegen mij dan doe jij dat toch...
Maar ja mijn paardje staat er onder en als het in de fik vliegt gaat het nogal hard...

Nu was ik even nieuwsgierig of een staleigenaar ook een evacuatieplan moet hebben en of hij ook bepaalde dingen moet doen voor de brandveiligheid.
Hij heeft nu nog helemaal geen plan of iets, behalve dan tja hekken voor de stal dicht gooien en dan de stallen opengooien (en ja wat als je daar dan alleen bent, dan ben je nooit snel genoeg....). Ook zou ik bijvoorbeeld echt niet weten waar er brandblusmiddelen liggen behalve dan de slang in de grote schuur die de rest nooit zal halen....

Maar ja is een staleigenaar dus wettelijk verplicht om zoiets te regelen of kent iemand een stal waar dit wel goed geregeld is (zodat ik hem goede ideeën kan geven :P)?

PBA_

Re: vraagje over evacuatie- /ontruimingsplan + brandveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:34

brandweer inschakelen, zij geven voorlichting en volgens mij is het verplicht om een goed plan te hebben.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:31

Een ontruimingsplan is niet verplicht voor alle gebouwen en gebruiksfuncties maar o.a. afhankelijk of een ontruimingsalarminstallatie vereist is. De brandweer kan vertellen of een ontruimingsplan bij jullie verplicht is, maar het lijkt me niet verstandig om buiten je stalhouder om contact te zoeken met de brandweer.

Ook al is het niet verplicht het is zeker niet overboding om eem goed maar simpel calamiteitenplan te hebben en te zorgen dat iedereen op de hoogte is van waar de blusmiddelen hangen en hoe te handelen bij brand of een andere calamiteit.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:59

Wanneer iemand serieus een bedrijf runt, is ie ook in bezit van EHBO/BHV en maakt ie ook een ontruimingsplan en zorgt ervoor dat er orde is op het bedrijf en handhaaft wanneer dat nodig is; de beunhazen en/of prutsers maken er echter een potje van, vaak met alle gevolgen van dien.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:36

Even uit mijn hoofd gezegd, als hij personeel in dienst heeft is het sowieso verplicht. Als hij ruimtes heeft die "voor publiek toegankelijk zijn" zoals een winkel is het ook verplicht...bij een pensionstal die een handjevol paarden stalt kun je daar nog om twisten (omdat het niet voor iedereen toegankelijk is.

Maar zijn verzekering zal het normaal gesproken sowieso eisen, en daarbij de blusmiddelen in de juiste aantallen en hoeveelheden (handig is ook dat iedereen weet hoe een poederblusser werkt en geopend moet worden)

Een noodplan moet in de verschillende ruimtes bij de in en uitgangen aanwezig zijn (ook voor de brandweer) en moet regelmatig (1 x per jaar is ook regelmatig) geoefend worden.

Normaal gesproken wil de brandweer trouwens graag tips geven!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:39

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:23

De staleigenaar heeft officieel geen mensen in dienst (er doen wel mensen dingen voor hem maar die zijn dan weer in dienst van zijn andere bedrijf of zijn in iedergeval niet in dienst met arbeidscontract of iets dergelijks). Het is een redelijke grote pensionstal en hij is ook alleen maar meer aan het uitbreiden.

Ik weet toevallig dat de verzekering pas langs is geweest om alles vast te leggen ;). Maar het lijkt me idd ook dat die bepaalde eisen stellen, want het eerste wat er na een brand gebeurd is dat er een expert van de verzekering langs komt om te kijken of ze onder betalen vandaan kunnen komen ;).

Maar ja ik gaat het maar weer even met hem er over hebben, hij is nogal makkelijk met zijn: in het contract staat dat ik niet aansprakelijk ben voor dat soort dingen (dit contract heb ik na 3 1/2 maand nog steeds niet gehad maar goed). Misschien moet ik het uit de hoek gaan doen van de verzekering, als hij gaat inzien dat het hem misschien geld gaat kosten dan gaat ie er misschien wel wat aan doen...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:22

Toch word er op veel stallen nonchalant omgesprongen met brandveiligeid. Ik ben wel eens op een stal geweest die afgebrand en weer opgebouwd is, waar weer gewoon de sigarettenpeuken in het gangpad bij de paarden lagen 8)7 . Je zou zeggen dat ze daar wel begrepen hebben dat je brand niet moet onderschatten.
Als je tips wilt over een goed evacuatieplan, zou je eventueel contact op kunnen nemen met Potverdikkie hier op bokt. Die heeft pas een meerdaagse brandweeroefening bij haar op stal gehad, waar zowel zij als de brandweer ontzettend veel van hebben geleerd. Ik weet alleen niet of ze meteen antwoord kan geven, ze heeft het ontzettend druk ;) .

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:43

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:09

Als de verzekering een keer langs komt en ze zien dat
dan kan hij nog een bekeuring krijgen ook of ze premie word omhoog gegooid