Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

BrittKitt schreef:Wij hebben een paddock met aangrenzende stallen die altijd open staan als zijnde inloopstallen. De wei is verderop waar ze in de zomer tot 24/7 op kunnen, alles wordt met de hand uitgemest en dat valt best mee.
Hooi geven we in de stallen en in een hooibak, in de stal zijn automatische drinkbakken, op de wei gewoon speciekuipen met een tuinslang die daarheen loopt. In de winter als de leidingen bevroren zijn staan er op stal ook speciekuipen.
Hit actief is leuk, maar ook een beetje overdreven vind ik. De stadse versie van wat wij hier hebben, alleen hoeven de eigenaren weinig zelf te doen.
mcsjelle schreef:Ik ben vorig jaar gaan kijken op de 2lazy7 ranch in Belgie en dat vond ik echt ideaal. Daar zou ik mijn paardje zo willen stallen, maar het is een beetje uit de richting en mijn paard heeft het nu super goed. Maar de mensen besteden steeds meer aandacht aan het welzijn van de paarden, dus ik verwacht dat er toch steeds meer van deze stallen zullen komen.
Stoort mij inderdaad ook wel dat op dat soort stallen vaak erg hardnekkige NH-ers rondlopen. Niks mis mee, maar je hoeft niet iedereen je mening zo op te dringen.
Maar moet je er daarom maar niet aan beginnen?Arabesk schreef:HIT is een paardwaardige oplossing voor maneges die erg weinig grond hebben.
Maar in alle andere gevallen ga ik met TS mee.
joyce B schreef:waarom niet ook voor kleinere of grotere stallen die wel voldoende grond hebben, als aanvulling en mogelijkheid meer individueel gestuurd te voeren in groepshuisvesting en afwisseling te bieden?
Met voor de winter (in gebieden met zwakke/natte grond) ruime relatief droge uitloopmogelijkheid 24/7?
Is het zelfkastijding dat je perse met de hand minimaal 4x per dag ruwvoer moet verstrekken (bij paarden die teveel eten om onbeperkt te kunnen voeren) en de tijd moeten vrijmaken om paarden individueel bij te voeren? Als dat efficiënter kan met behulp van computergestuurd (bij)voeren is daar toch niets mis mee?
In de begintijd van de automatisering wilden bepaalde bedrijven ook niet aan de computersystemen. Je wilt niet weten hoe lang er kaartenbaksystemen in gebruik zijn gebleven. Het uitbetalen van het salaris met een loonzakje, wat nu allemaal via de bank gaat. En dan het betalen met pinn bijvoorbeeld, daar zagen bepaalde mensen ook erg tegenop. Nu 15 jaar later is het bijna niet meer weg te denken. Ook al heeft het soms dezelfde nadelen als computergestuurd voerenMaar moet je er daarom maar niet aan beginnen?
Controle door de mensen op de werking van de systemen en de conditie van de paarden blijft wel erg belangrijk. Maar als je niet meer uren per dag met hooi en kuil hoeft te sjouwen, kun je die tijd mooi gebruiken om de paarden beter te controleren toch?
.