Open stal, hit actief stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Open stal, hit actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:40

Je leest en hoort nu steeds meer over hitactiefstallen en open stallen.
Opzicht lijkt het een fijne oplossing, toch kan ik me er vaak niet in vinden.
Ik persoonlijk zou het bijvoorbeeld op deze manier doen.
Ik zou een grote open inloopstal maken met een grote paddock voor de slechtere dagen, daarachter zou ik de weiden maken.
De stal moet goed verhard en met de tractor uit te mesten zijn (dit gebeurd als de paarden op de wei zijn)
De paddock wordt met de hand schoon gehouden.
Ruwvoer zou ik 24/7 geven achter een soort van rekken waar ze met een hoofd door kunnen of uit een speciaal gemaakt bak met gaas erover.
Water komt uit een fijne bak waar een vlotter in zit die zich zelf vult en die goed schoon te maken is.
Krachtvoer is iets voor als je weet hoe de paarden zijn onder elkaar.

Nu zie ik heel veel over hit-actief stallen, toch is dit helemaal niet zo mijn ding.
Ik hou er niet zo van als paarden door machines worden gevoerd en zie toch op veel plekken een te kleine uitloop of in ieder geval teveel paarden voor op dat oppervlak.

In Limburg vind je nog eigenlijk bijna nergens dit soort stallen of ze zijn al meteen gecombineerd met naturel horsemanship en daar heb ik persoonlijk niks mee.
Ik pleit dus wel voor een vrijer leven, maar niet in combinatie met NH.

Zelf heb ik een wei gehad waar ze zo stonden zoals als eerste wordt beschreven, helaas heeft de eigenaar alles verkocht en moest ik verhuizen.

Wie heeft dit ook?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:45

Wat jij beschrijft lijk mij ook ideaal, helaas hebben we dat hier in de buurt niet en staat mijn paard zomers 24/7 en in de winter van 8 tot 5 buiten. Als ik de mogelijkheid zou hebben tot wat jij beschrijft zou ik dat zeker doen. Ook vind ik de prijs voor een hit-actief stal te hoog. Hier in de buurt is het 295 en dan heb je geen binnenbak, dat vind ik ook niet nodig maar voor die prijs verwacht ik dat wel. En met naturel horsemanship heb ik ook niks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:47

Dat is idd waar, ze zijn vaak erg duus de hit-actiefstallen.
Dat komt waarschijnlijk ook door de invertering van al de machines.
Zoals ik het graag zie hoeft het helemaal niet zo duur te worden en dit soort stallen zie je ook wel eens maar dan met veel te kleine uitloop.
Dat is voor de winter vaak veel te weinig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:49

Wij hebben een paddock met aangrenzende stallen die altijd open staan als zijnde inloopstallen. De wei is verderop waar ze in de zomer tot 24/7 op kunnen, alles wordt met de hand uitgemest en dat valt best mee.
Hooi geven we in de stallen en in een hooibak, in de stal zijn automatische drinkbakken, op de wei gewoon speciekuipen met een tuinslang die daarheen loopt. In de winter als de leidingen bevroren zijn staan er op stal ook speciekuipen.

Hit actief is leuk, maar ook een beetje overdreven vind ik. De stadse versie van wat wij hier hebben, alleen hoeven de eigenaren weinig zelf te doen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:53

Ik ben vorig jaar gaan kijken op de 2lazy7 ranch in Belgie en dat vond ik echt ideaal. Daar zou ik mijn paardje zo willen stallen, maar het is een beetje uit de richting en mijn paard heeft het nu super goed. Maar de mensen besteden steeds meer aandacht aan het welzijn van de paarden, dus ik verwacht dat er toch steeds meer van deze stallen zullen komen.
Stoort mij inderdaad ook wel dat op dat soort stallen vaak erg hardnekkige NH-ers rondlopen. Niks mis mee, maar je hoeft niet iedereen je mening zo op te dringen.

8nnemiek

Re: Open stal, hit actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:03

Ik ken ook geen van dat soort stallen hier in de buurt. Ook geen NH-stallen eigenlijk (alleen in de buurt van Maastricht volgens mij)
Ik vind dat ook de ideale stal, en heb mijn paard op een privé-wei staan met uitloopstal en paddock en hooibak.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 07:34

BrittKitt schreef:
Wij hebben een paddock met aangrenzende stallen die altijd open staan als zijnde inloopstallen. De wei is verderop waar ze in de zomer tot 24/7 op kunnen, alles wordt met de hand uitgemest en dat valt best mee.
Hooi geven we in de stallen en in een hooibak, in de stal zijn automatische drinkbakken, op de wei gewoon speciekuipen met een tuinslang die daarheen loopt. In de winter als de leidingen bevroren zijn staan er op stal ook speciekuipen.

Hit actief is leuk, maar ook een beetje overdreven vind ik. De stadse versie van wat wij hier hebben, alleen hoeven de eigenaren weinig zelf te doen.

Is toch mooi als je je paarden op zo'n manier zoveel vrijheid kunt geven.
Maar je gaat hier vaak van het ene uiterste in het andere.
Of ze staan op een normale stalling en dan dus veel binnen, vaak te weinig ruwvoer en je betaald je scheel.
Of je hebt een hitactief stal, daar worden vaak teveel paarden ingepropt, je betaald voor alle machines en vaak in combinatie met NH.
Ik ben gewoon normaal en wil gewoon dat mijn paard zoveel mogelijk buiten staat en genoeg ruwvoer en water krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 07:39

mcsjelle schreef:
Ik ben vorig jaar gaan kijken op de 2lazy7 ranch in Belgie en dat vond ik echt ideaal. Daar zou ik mijn paardje zo willen stallen, maar het is een beetje uit de richting en mijn paard heeft het nu super goed. Maar de mensen besteden steeds meer aandacht aan het welzijn van de paarden, dus ik verwacht dat er toch steeds meer van deze stallen zullen komen.
Stoort mij inderdaad ook wel dat op dat soort stallen vaak erg hardnekkige NH-ers rondlopen. Niks mis mee, maar je hoeft niet iedereen je mening zo op te dringen.

Ken ik niet die stal waar je bent geweest, zegt me niks.
Ik sta nu ook op een fijne stal waar ze veel buiten komen, maar zoiets als ik beschrijf lijkt me toch echt heel erg ideaal.
Mijn shet staat op deze manier alleen is het geen passende groep voor mijn e-pony, hebben we wel geprobeerd.

En dat er NH-ers lopen dat maakt niks uit idd, maar laat dan wel ieder zijn ding doen.

Ik had laatst contact met een man die ook aan nh doet en zijn weide verhuurt, maar hij wil enkel mensen met dezelfde gedachten gang, kijk dat is duidelijk.
Dan weet je als niet nh-er dat dat geen plek voor je is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:13

Ik heb niets tegen geautomatiseerd voeren en dus ook niets tegen de ideeën en materialen van HIT-actief. Ik zou graag zelf zoiets opbouwen, maar vanwege de kosten is dat eigenlijk niet te doen voor een hobbymatige paardenhouder.

Wat wel belangrijk is, is de uitvoering. Voldoende loopruimte per paard, voldoende rustruimte per paard. Ruim voldoende andere paarden zodat iedereen een maatje kan vinden, maar niet te vol en te druk dat het onoverzichtelijk wordt. Goed droge bodem en het liefst met het hele jaar door de mogelijkheid om ook wat in de wei te lopen. Maar dat laatste is sterk afhankelijk van de bodemgesteldheid. Zelfs met voldoende grond is dat niet altijd haalbaar.

Verder zijn de eigenaar en je stalgenoten natuurlijk belangrijk, zoals hierboven door jullie al wordt verteld. Ik vind het belangrijk om mijn paard keuzevrijheid en bewegingsruimte te geven 24/7, maar dat wil nog niet betekenen dat ik geen deken wil gebruiken, of volledig wil af zien van krachtvoer of absoluut geen ijzer onder zal willen laten zetten, of ik wel of geen bit gebruik of zadel met of zonder boom...

Dat zijn mijn eigen persoonlijke keuzes en daar wil ik vrij in zijn. Zonder geroddel of gezeur achter mijn rug...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:22

HIT is een paardwaardige oplossing voor maneges die erg weinig grond hebben.

Maar in alle andere gevallen ga ik met TS mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:56

waarom niet ook voor kleinere of grotere stallen die wel voldoende grond hebben, als aanvulling en mogelijkheid meer individueel gestuurd te voeren in groepshuisvesting en afwisseling te bieden?
Met voor de winter (in gebieden met zwakke/natte grond) ruime relatief droge uitloopmogelijkheid 24/7?

Is het zelfkastijding dat je perse met de hand minimaal 4x per dag ruwvoer moet verstrekken (bij paarden die teveel eten om onbeperkt te kunnen voeren) en de tijd moeten vrijmaken om paarden individueel bij te voeren? Als dat efficiënter kan met behulp van computergestuurd (bij)voeren is daar toch niets mis mee?

In de begintijd van de automatisering wilden bepaalde bedrijven ook niet aan de computersystemen. Je wilt niet weten hoe lang er kaartenbaksystemen in gebruik zijn gebleven. Het uitbetalen van het salaris met een loonzakje, wat nu allemaal via de bank gaat. En dan het betalen met pinn bijvoorbeeld, daar zagen bepaalde mensen ook erg tegenop. Nu 15 jaar later is het bijna niet meer weg te denken. Ook al heeft het soms dezelfde nadelen als computergestuurd voeren ;) Maar moet je er daarom maar niet aan beginnen?

Controle door de mensen op de werking van de systemen en de conditie van de paarden blijft wel erg belangrijk. Maar als je niet meer uren per dag met hooi en kuil hoeft te sjouwen, kun je die tijd mooi gebruiken om de paarden beter te controleren toch?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:05

Arabesk schreef:
HIT is een paardwaardige oplossing voor maneges die erg weinig grond hebben.

Maar in alle andere gevallen ga ik met TS mee.

Tuurlijk, liever HIT dan paarden de hele dag in stallen of nog erger in stands.
Voor maneges zou dit zeker een mooie oplossing zijn.
Als ze geen lessen hebben toch lekker de benen strekken en hooi knabbelen en met vriendjes lekker sociaal zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:10

joyce B schreef:
waarom niet ook voor kleinere of grotere stallen die wel voldoende grond hebben, als aanvulling en mogelijkheid meer individueel gestuurd te voeren in groepshuisvesting en afwisseling te bieden?
Met voor de winter (in gebieden met zwakke/natte grond) ruime relatief droge uitloopmogelijkheid 24/7?

Is het zelfkastijding dat je perse met de hand minimaal 4x per dag ruwvoer moet verstrekken (bij paarden die teveel eten om onbeperkt te kunnen voeren) en de tijd moeten vrijmaken om paarden individueel bij te voeren? Als dat efficiënter kan met behulp van computergestuurd (bij)voeren is daar toch niets mis mee?

In de begintijd van de automatisering wilden bepaalde bedrijven ook niet aan de computersystemen. Je wilt niet weten hoe lang er kaartenbaksystemen in gebruik zijn gebleven. Het uitbetalen van het salaris met een loonzakje, wat nu allemaal via de bank gaat. En dan het betalen met pinn bijvoorbeeld, daar zagen bepaalde mensen ook erg tegenop. Nu 15 jaar later is het bijna niet meer weg te denken. Ook al heeft het soms dezelfde nadelen als computergestuurd voeren ;) Maar moet je er daarom maar niet aan beginnen?

Controle door de mensen op de werking van de systemen en de conditie van de paarden blijft wel erg belangrijk. Maar als je niet meer uren per dag met hooi en kuil hoeft te sjouwen, kun je die tijd mooi gebruiken om de paarden beter te controleren toch?

Hooi moet evengoed vaak aangeschoven of bijgevuld worden.
Idd geen 4x per dag.
En dat is zeker wennen om het over te laten nemen door een computer.
Want ook met computers gaat vaak nog veel fout, dat is iets waar ik eerst vertrouwen in moet krijgen.
Vooralnog zie ik liever dat er gewoon hooi ter beschikking is en dat alles samen kan eten.
Maar ik zie ook in dat dat niet voor ieder paard gaat.
Ieder zijn ding, toch.
Hit of mijn manier zijn nog altijd beter dan veel op stal!!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:46

24/7 buiten met schuilstal, droge uitloop (verhard en zand) en aanvullend weidegang en veel ruwvoer is de basis. Alle "automatisering" of schaalvergroting eromheen zou een plus moeten bieden. Anders hoef je er niet aan te beginnen ;).

Ik heb bijvoorbeeld grote balen. De paarden kunnen, zonder weidegang, zo'n 7 tot 10 dagen eten van zo'n baal als ik ze meerdere keren per dag voer. En dan zijn 3 van de 4 paarden te dik of aan de dikke kant, en 1tje net nog oke, maar heeft de neiging schraal te worden.

Die anderen zou ik graag wat meer beperken, maar dat kan niet zonder mijn vrij schrale pony te benadelen. Hem apart bijvoeren meerdere keren per dag is ook erg tijdrovend.

Een tijdgestuurde ruif zou dus heel mooi zijn als basis omdat ik dan 1x in de zoveel tijd een grote baal in de ruif kan plaatsen, de beschikking tot hooi/voordroog voor de hele groep beperkt wordt tot een bepaald aantal minuten per dag, goed verspreid over 24 uur, en daarnaast nog een combistation, of toegang tot aparte voerplaats voor mijn pony zodat hij wel onbeperkt toegang heeft tot voer. We hoeven dan maar 1x per week zo'n grote baal op de plek te zetten, eventueel met trekker als we die zouden hebben, en zorgen dat er voldoende ruwvoer ligt bij de voerplaats van mijn pony. Het zware tijdrovende werk van heen en weer lopen en wachten is dan voorbij, je hebt ook minder aanveegwerk omdat alles al op zijn plek is, en hoeft dan vooral nog te controleren of alles nog naar behoren werkt terwijl je de paarden in de gaten houdt.

Wij mesten nu ook nog alles met de hand uit, zelfs 3x per dag ('s ochtends paddock en (schuil)stal, 's middags de wei, en 's avonds laat bij laatste voerbeurt weer de paddock om intrappen en verregenen van de mest zoveel mogelijk te voorkomen) maar heb je een grotere inloopstal en groter droog en stevig terrein, dan kun je er ook voor kiezen om de stal op te potten, alleen elke dag 1x drollen te wippen, en dan 1x in de zoveel tijd machinaal uit te mesten en dat gelijk af te (laten) voeren.

Ik zie dus wel wat in automatiseren om het werk minder tijdrovend en lichter te maken, maar het moet niet ten koste van de echte aandacht voor het paard gaan.
Zie het als mensen die hun paard tegen extra kosten, compleet en uitstekend verzorgd in volpension zetten en zo meer tijd hebben om met hun paard zelf bezig te zijn, in plaats van de randvoorwaarden van een goede verzorging.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:43

Het argument dat jij noemt is idd iets over te zeggen.
De te dikke paardjes kun je hiermee beperken en de schale kan lekker eten.

Ik hoop in ieder geval dat zoiets steeds meer op gaat komen, ipv stallen waar ze in de winter vaak niet eens buiten komen.