Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 14:18

Hoi,

Ben eigenlijk benieuwd.
Hoe of wat denkt Bokt, jij dus, over stallen zonder weidegang?
En waarom?

Alvast bedankt!
Groetjes, Nishada

Marloes

Re: Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:20

Ik vind dat een paard lekker de hele dag buiten moet kunnen lopen als ie niet aan het werk hoeft. Of in ieder geval 5 uur per dag! :j
Vooral omdat het natuurlijk wel 'in de natuur' van zo'n paard zit, zeg maar. Ze moeten lekker gek kunnen doen met z'n allen!

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:05

nee, ik vind dat niet kunnen hoor. een paard hoort lekker op de wei te grazen/spelen enz. met soortgenootjes, en die hoort niet de hele dag opgesloten te zitten in een stal van 3x3 m. en nee, als je dan zegt: maar ik ga elke dag 1 a 2 uur met hem rijden, dat vind ik ook niet kunnen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:12

Het ligt eraan of het paard dan wel op andere manieren naar buiten kan.
Ik had vroeger ook nooit geen weiland, maar wel een enorm grote paddock waar ze overdag in stonden.
Dus weiland vind ik niet zo belangrijk, wel dat mijn paard elke dag naar buiten kan.

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:13

Mijn paard heeft een tijd op een stal gestaan waar ze s'ochtens 1,5 uur in de stapmolen gingen en dan s'middags 2,5 uur op de wei en dan s'avond nog 1 uur in de stapmolen.
en dan werd die s'avond ook nog gereden.
dus opzich kreeg die genoeg beweging.
maar als het mogelijk is zoek dan een stal waar ze lekker de hele dag op het land kunnen staan. :j
Laatst bijgewerkt door mayOOo op 31-10-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:19

Stalling zonder weidegang zou in mijn ogen niet mogen bestaan.
En waarom niet? Wij worden toch ook gek als we 24 uur per dag moeten wonen op de wc!
Misschien een stom vergelijk, maar qua oppervlakte wel dezelfde redenatie.

Een paard hoort lekker buiten te lopen met soortgenootjes. Lekker de benen strekken, grazen, spelen enz.

En ik vind het zeker niet goed als mensen ervoor kiezen onder het mom van....ik ben er toch een uur mee bezig.
Want dat kan gewoon niks afdoen aan het sociale contact dat paarden nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:21

een gevangenis!

Een paard hoort lekker op t land, zo lang mogelijk. Ik vind een weiland niet te vegrelijken met een paddock, een gezond paard hoort lekker te kunnen grazen :j
Ok een paddock is altijd nog beter dan niets, maar ook dan zou ik van stal wisselen of er helemaal niet eens gaan staan ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:27

Zoals altijd zullen er veel antwoorden komen als; "nee dat kan echt niet"
Maar toch is dit op veel stallen het geval.

Mijn paard heeft een winter op een vrij luxe stalling gestaan met een echt goede en beschutte buitenbak van 30x60
Ik kon daar erg fijn trainen, MAAR; er was alleen die bak en 2 paddocks. In de winter ging dat wel, maar in de zomer vond ik het maar niks dat mn paard maar en paar uurtjes buiten kwam in een (stront)paddock.

Nu staat ze op de boerderij, geen bak, alleen weiland. En geen andere luxigheden, ook geen waterbakjes of licht in de stal . Maar wat is mn paard opgeknapt :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:28

Ik zou er voor 5 euro per maand mijn paard nog niet neerzetten. Onder geen voorwaarde. Een paard hoort buiten, in contact met soortgenoten.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:32

Hier gaan ze de wei op zolang het kan, ik ben tegen modderpoelen, en anders per 2 in stallen van 12 op 8. Eigenlijk ideaal }> .
Ik begrijp wel dat sommigen geen andere opties hebben dan alleen in een box en weinig weidegang maar dat maakt het nog niet paardvriendelijk.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:34

Stallen zonder weidegang moeten in mijn ogen compenseren door paarden in paddocks samen te laten staan. Kan dit niet, of voor een te korte (korter dan 2u/dag naast het rijden) hoop ik dat zulk soort stallen snel verdwijnt.

Door mensen bewust te maken van de gevaren van een paard te lang op stal gebeurt dit als het goed is vanzelf doordat er meer vraag zal zijn naar stallen met weidegang/uitloop en steeds minder naar stallen zonder.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:49

Mits de paarden maar wel een paar uur / dag naar buiten kunnen om in alle vrijheid de benen te strekken in een paddock, zie ik geen probleem. Zeker niet als ze ook nog hooi en een speelmaatje tot hun beschikking hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:01

Vraag van TS is stal zonder weidegang. Grappig dat er dan gelijk vanuit gegaan wordt dat het paard heel de dag de stal niet uit komt....

Ik ken genoeg stallen die geen of beperkt weidegang hebben, maar wel bijv stallen met uitloop, of paddocks.

Anyway, in antwoord naar TS: Mijn voorkeur gaat uit naar zo veel mogelijk buiten op het land. Als er geen andere keuze is wil ik genoegen nemen met een paddock (maar dan niet voor een half uurtje).
Maar stalling met wei zal bij mij altijd voorrang hebben

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:13

Een stalling die geen weidegang kan bieden.....is voor mij geen optie.
Ik vind het al vervelend als mijn paarden in de winter enkele dagen het land niet op kunnen omdat het veel geregend heeft, dan staan ze in de rijbak met veel hooi, kan op die dagen niks anders bieden.
Maar zodra de weide weer redelijk droog is gaan ze er gelijk weer op.

Ze staan nu bij mijn ouders thuis dus ik heb het wat dit onderwerp betreft makkelijk, maar als ik ze zou moeten verhuizen zou een stalling met het hele jaar door weidegang mijn voorkeur hebben.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:28

Als mijn paarden overdag (zomer en winter) niet naar buiten zouden kunnen (desnoods paddock, voorkeur weide), dan zou ik geen paard willen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:33

Ik zou mijn paard niet stallen op een plek waar geen weidegang is. Ook niet als het alleen maar in de zomer maanden wordt aangeboden en in de winter geen paddocks zijn.

Ik denk inmiddels anders over het apart zetten van een paard. Laatst een paard gezien die regelmatig wordt aangepakt en daardoor blessures op loopt. Dan kies ik ervoor om ze naast elkaar te zetten, als er geen "match" is.

Ntas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:37

Op onze manege hebben ze een hélé kleine wei.
Ze komen daarom ook nooit buiten :(:).

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik hem alleen ergens stallen waar hij ook naar buiten kan. :j
Om gewoon lekker te kunnen bewegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:03

Ik heb ook een merrie die slecht in een koppel kan staan helaas...

Ze is doodsbang voor andere paarden en doet niks anders dan rennen en trillend op haar hoede in het rond kijken...

Daarbij zijn de stallen met weidegang hier best schaars, zeker als je je paard apart wilt of met maar 1 ander paard waarmee het wel zou gaan...
Mijn paard staat dan ook overdags alleen in een paddock (wel het hele jaar door de hele dag), naast een padock met andere paarden erin (draadje ertussen) en dat gaat goed.
Ze staat 's nachts binnen en overdags in de paddock, en zomers heeft ze een afgezet strookje gras waar ze een paar uur kan grazen.
Ik weet het, het kan altijd idealer, maar ik ben al heel blij dat ze zo elke dag los kan en zomers toch wat kan grazen...

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:46

24 uur per dag op stal vind ik onder geen omstandigheden kunnen. Weidegang vind ik een vereiste, maar ik snap dat dit niet overal mogelijk is (randstad etc.). Een paddock kan dan uitkomst bieden, maar in mijn ogen is weidegang (met andere paarden) toch het meest ideaal.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:57

ik vind het belangrijk dat paarden dagelijks het land opgaan en liever nog dag en nacht met een schuilstal.
ik zelf zou dus niet kiezen voor een stal waar mijn pony's alleen maar in de stal zouden staan.
mijn pony's staan 24/7 op het land , dit heb ik fijn kunnen regelen met mijn staleigenaar.
mochten mijn pony's nu niet 24/7 op het land kunnen vind ik het toch een vereiste dat ze zeker 6 uur naar buiten gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:00

daar hoef ik niet over te denken....stallen zonder wei vind ik niets...andersom trouwens ook niet.
mijn paarden lopen iedere dag buiten,misschien 1x per jaar staan ze een dagje binnen,maar dan is het weer super slecht.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:06

ik zou zelf niet kiezen voor een stal waar er geen mogelijkheid is tot weidegang. ik vind het heel erg belangrijk dat mijn paard lekker buiten komt met soortgenoten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:09

Hè ja, laten we deze discussie nog eens uitkauwen. Want we hebben het al zo weinig over wel/niet buiten en wel/niet op de wei op bokt ;)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:11

Mijn pony heeft een tijdje op een stal gestaan waar ze in de winter ook het land niet op kon. Ze kwam dan wel elke dag in de paddock. Vreselijk, ze werd met de dag chagrijniger. Ik kon het niet aanzien. Helemaal niet als je bedenkt dat ze daarvoor 24/7 buiten liep.
Een paard hoort niet op stal, in de winter 's nachts naar binnen, oké. Maar verder lekker het land op! (of in elk geval een groot paddock waar ze kunnen rennen en rollen wat ze willen). Beweging alleen vind ik niet genoeg (stapmolen, longeren, etc.)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:15

Als een paard niet naar buiten kan moet je hem ook niet nemen vind ik,