grondwater goed of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

grondwater goed of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 07:33

sinds een maand krijgen me paarden grondwater
waar van ik het weiland huur heeft een waterpomp laten aanleggen, volgend mij 60 meter diep
nu las ik laatst op bokt over dat er teveel ijzer in kan zitten

het water zit in een tank , in begin is het beetje bruin, maar verder geen roest dan nog
op het laatst krijg ik er roest bij

is het erg?
en waarom ? en wat kan het aanrichten?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 07:50

Bij mij op stal drinken de paarden ook grondwater, maar dat water is getest. Het is zelfs veilig om te drinken. Misschien een idee om dat ook te laten doen? Dan weet je ook of er wel of niet te veel ijzer in zit.

_Mellanie

Re: grondwater goed of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 08:10

maar hoeveel kost dat testen ?
ik wil er niet te veel aan uitgeven , dan vullen we thuis de tank wel

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:11

de pony's op onze manege drinken het ook en vinden het bijna lekkerder dan gewoon water maar verder weet ik het ook niet...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:18

Wat testen kost weet ik niet, maar ik weet wel dat het ten alle tijden goedkoper is dan thuis vullen (neem aan dat je hem thuis met gewoon kraanwater vult tenminste). Met testen heb je 1malig de kosten van het testen, en daarna gratis water. Als je niet test, ben je elke keer geld kwijt voor water. Paarden drinken veel, in de loop van een jaar kan dat bedrag aardig oplopen, laat staan als je het meerdere jaren achter elkaar doet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:24

Grondwater kunnen paarden bijna overal gewoon goed drinken :j Echter heb je in bepaalde gebieden dat enkele waardes in het water te hoog of te laag liggen. Daar kun je klachten van krijgen bij paarden.
Enige om daar achter te komen is, het water testen. En daarnaast kun je beter 1x zo'n test laten doen, dan steeds duur leidingwater te slepen. DAt is nog duurder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:25

Zolang de wel maar diep genoeg wordt aangeboord kan de kwaliteit zelfs beter zijn dan kraanwater.
Is de wel niet diepgenoeg heb je idd viezer water omdat de grondlagen minder zijn om te filteren dan bij een diepe wel.
Vaak zit er meer smaak aan goed grondwater dan kraanwater.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:28

Bij de welkoop zag ik laatst voor E15 een watertestsetje liggen, misschien kun je daar wat mee? :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:32

Ons grondwater is zelfs nog gezonder dan ons drinkwater. Er zitten meer mineralen in en is dus gezonder. Bij iedereen is de kwaliteit weer anders dus ik zou het zeker wel laten testen. 60 mtr. diep is wel heel diep dus ik denk dat je er van uit kunt gaan dat het goed water is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:53

60 meter is wel heeeeel erg diep
weet je zeker dat dit klopt?
ik zit op 7 meter
heb niks laten testen drink het zelf ook soms, hier zit geen roest erin, en km verderop bij mijn ouders wel

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:58

Bij 7 meter diep spuiten ze de pomp en boren de ze niet.
Het is afhankelijk per gebied wat de kwaliteit is.
Wij hebben de pomp 20 meter diep en het water is niet echt super helder, maakt ook niet want het wordt niet gebruikt voor dier of mens om te drinken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:24

ik zou ook gewoon zo'n testje doen, je hebt al kosten gemaakt om zo'n pomp te laten zetten dus dat beetje geld voor zo'n testje zou ik dan niet uitlaten. en je bent ten alle tijde goedkoper uit met zo'n test als dat je dag in dag uit water van thuis gaat meenemen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:29

Dat er roest in zou zitten vind ik vreemd, heeft dat niet iets te maken met je tank dan? Verder is grondwater normaal gesproken prima te doen, maar een testje laten uitvoeren kan sowieso geen kwaad. Grondwater is natuurlijk niet zo helder/kleurloos als kraanwater, dus een beetje een tint erin is vrij normaal (beetje geel/beige achtig). Maar het moet niet echt bruin zien, dat kan niet goed zijn.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:51

blue_kim schreef:
ik zou ook gewoon zo'n testje doen, je hebt al kosten gemaakt om zo'n pomp te laten zetten dus dat beetje geld voor zo'n testje zou ik dan niet uitlaten. en je bent ten alle tijde goedkoper uit met zo'n test als dat je dag in dag uit water van thuis gaat meenemen.

ik heb de kosten niet gemaakt als je me verhaal leest, maar waarvan ik het land huur

ik zal even informeren naar z'n testje

het is in begin niet roestig , zeg maar op het einde als de tank leeg is , dan zijn de zwaarder delen naar de bodem gezakt en dan lijkt het op roest

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:39

Dat zag ik, maar als het dus roest is dan lijkt het mij waarschijnlijker dat er ergens iets in het vat zit dat roest ofzo. En dan zou ik zeker een test laten uitvoeren.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:44

Ligt niet aan het vat, maar aan het water. Ik heb precies hetzelfde, aan het begin helemaal helder, maar aan het eind van de dag drijft er een laagje op. Mijn paarden drinken dit ook al lang en hebben nergens last van. Heb een beetje rondgevraagd en als het goed is kan het geen kwaad..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:49

Lalidan schreef:
Wat testen kost weet ik niet, maar ik weet wel dat het ten alle tijden goedkoper is dan thuis vullen (neem aan dat je hem thuis met gewoon kraanwater vult tenminste). Met testen heb je 1malig de kosten van het testen, en daarna gratis water. Als je niet test, ben je elke keer geld kwijt voor water. Paarden drinken veel, in de loop van een jaar kan dat bedrag aardig oplopen, laat staan als je het meerdere jaren achter elkaar doet.

Water uit de kraan kost bijna niks :o En zo'n testje is niet eenmalig voor het goede :(:) Mijn vriend gebruikt voor de koeien ook grondwater en die laat de kwaliteit ieder jaar controleren en er zit een ont-ijzerings-installatie op... Is ook niet goedkoop, maar met 150 koeien dan scheelt dat weer wel...

Radosny schreef:
Ligt niet aan het vat, maar aan het water. Ik heb precies hetzelfde, aan het begin helemaal helder, maar aan het eind van de dag drijft er een laagje op. Mijn paarden drinken dit ook al lang en hebben nergens last van. Heb een beetje rondgevraagd en als het goed is kan het geen kwaad..

Een vriendin van mij heeft dit ook met het grondwater en persoonlijk vind ik het toch niet helemaal fris :o

Inge97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:54

als ik jou was zal ik zeker zo'n test laten doen,de gezondheid van m'n pony zou voor het geld gaan

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:26

tja , me vader zegt als water niet goed is, gooit hij liever thuis de tank vol met kraanwater . want hoeveel kost nou een tank kraanwater? beter dan dat we paard straks naar kliniek kunnen brengen en verschillende operatie kunnen betalen

ik ben gewoon benieuwt naar de kosten van z'n test

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:44

Als de kwaliteit van het grondwater echt slecht is dan zou ik kiezen voor leidingwater, maar dat zou wel heel vreemd zijn. De enige manier waarop je erachter komt is testen (of anders zelf drinken en kijken of je er ziek van wordt ;) ghegheh). Ons grondwater blijft trouwens wel gewoon helder, geen rare laagjes of iets dergelijks. Er zit alleen wat zand in, maar dat zakt naar de bodem, dus daar hebben ze geen last van. Nu zitten wij ook vlakbij het duin, dus ik denk ook niet dat er een plek is waar het grondwater schoner is :D.

workorange

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:39

Zou geen probleem moeten zijn naar mijn idee. Laten testen en de paarden goed in de gaten houden is nooit verkeerd.

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 05:20

Bij ons op de wei wordt al jaren grondwater gebruikt, maar omdat het bij jou op de wei recentlijk is aangelegd, zou ik persoonlijk degene die de leidingen heeft gelegd en of degene die opdracht heeft gegeven vragen of ze het voor je willen controleren waarom de water bruinig is.

Wat betreft de roestvorming. Heeft jouw tank toevallig geen metalen aanhechtingen of metalen delen?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 07:28

hier drinken ze ook al jaren grondwater, roest in het water komt zeer veel voor dus is verre van vreemd.
Verder vangen we regenwater op voor de paarden.
er zit hier ook roest in het water.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:06

Bij ons ook grondwater wat is voorzien van een roestkleurig laagje. Water is getest en goed maar mijn pony's drinken er slecht van (andere paarden wel prima, die van mijn zijn een beetje kieskeurig met hun water) dus ik geef ze leiding water

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:10

Hou er rekening mee dat niet alleen ijzer in het grondwater kan zitten, maar ook pesticiden, nitraten (mest) enz. enz. Dat kan dus per keer verschillen. Maar dan vooral in ondiepe putten. |(