klein weitje. toch te dikke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

klein weitje. toch te dikke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:19

Ik zit me dit nu al de hele tijd af te vragen, zeker omdat er nu echt een oplossing moet komen.

Mijn pony staat samen met nog 3 pony"s op een landje.
Het is een gewoon stukje land met een grote inloopbox, ze is zelf een jaar en er staat nog een 1 jarige, en een merrie met veulen.
allemaal shetten. Het is echt geen groot land. Groot genoeg voor 3 shetten ongeveer.

Ze krijgen niets bijgevoerd. Ik neem wel eens een stukje wortel mee, maar daar blijft het bij.
Maar ze zijn moddervet. Het gras is heel lang en blijft dat op een of andere manier.
In zuidlaren dus verleden week nog een pony gekocht en erbij gezet. Maar die is binnen een week ook al dikker.
Ze hebben dus onbeperkt hooi en kunnen grzen van het gras dat er staat. maar zelfs 4 shetten zijn niet genoeg.
Nog een erbij kan niet, dat is hier in deze omgeving slecht voor het land, zeker in de winter, dan trappen ze de boel stuk.
Is hooi dik makend? Gras te snel teveel?

Ik denk dat ik nu maar een heel klein stukje voor de box ga afzetten. net groot genoeg dat ze kunnen rennen en gewoon in de box kunnen. En dan wel onbeperkt hooi, maar het gras is dan daar zo op en dan hopen dat ze afvallen.
Weet iemand of dit slecht is voor pony"s die veel te dik zijn, om zo opeens af te vallen.
Heeft er iemand een beter idee. Of commentaar op wat ik zelf bedacht heb.
Of enig idee waarom ze zo snel dik worden? Er wordt dus amper wat met ze gedaan, mijn pony en haar vriendje zijn 1 jaar, er loopt een 4 maanden oud veulen, en haar moeder van 7. Maar die wordt nog beleerd.
Alvast bedankt!

DaisyDarling

Re: klein weitje. toch te dikke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:20

Lang gras is vaak een dikmaker, ik zou zeggen: Maaien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:21

SB_Beessie schreef:
Lang gras is vaak een dikmaker, ik zou zeggen: Maaien.

we hebben het pas gemaaid, maar zou het nu alweer moeten dan?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:25

zou denk ik wel het beste zijn.
heb zelf ook een shet, en die worden van t kijken naar eten al vet.
idd gras maaien zou een optie zijn.

al vraag ik me af waarom je onbeperkt hooi hebt en heel hoog gras?

is wel een beetje dubbelop..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:27

sandra1986 schreef:
zou denk ik wel het beste zijn.
heb zelf ook een shet, en die worden van t kijken naar eten al vet.
idd gras maaien zou een optie zijn.

al vraag ik me af waarom je onbeperkt hooi hebt en heel hoog gras?

is wel een beetje dubbelop..

die hooibalen lagen al achter in het land toen ik kwam.( heb haar nog niet zo lang)
en gras heb ik niet zoveel over te zeggen, dat groeit. :D

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:28

ik zou eerder hooi weglaten en gras houden,
in gras zitten veel meer voedingsstoffen dan in hooi
en hooi is eigenlijk maar 'buikvulling' zodat alles niet ineens stil staat, maar ze hebben het niet echt nodig naast onbeperkt gras

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:43

Hooi weghalen en kijken hoe het dan gaat. Als het gras echt lang is gewoon maaien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:46

en als je de pony wat meer beweging gaat geven, elke dag lekker een uurtje aan het werk?
is ie niet per ongeluk drachtig?

onbeperkt hooi zou ik inderdaad maar even niet doen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:53

Is strookbegrazing ook niet een optie? Dus dat je eerst een stukje voor de stal afzet, en als ze dan dat gras op hebben er weer een klein strookje bij geeft etc?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:07

Tessa89 schreef:
Hooi weghalen en kijken hoe het dan gaat. Als het gras echt lang is gewoon maaien.

Op dieet zetten door alleen gras geven werkt niet. Zelfs niet in de winter op een bijna te klein landje. Wil je ze laten afvallen dan zullen ze van het gras af moeten en de hoeveelheid hooi beperkt en liefst zo gevoerd worden dat ze er moeite voor moeten doen.
bv door heel fijnmazige hooinetten (3x3cm) of een ruif met kleine openingen (5x5cm):
http://swedishhoofschool.com/feeders.htm

Als je hooi arm genoeg is en je voert volgens bovenstaand idee zullen ze ook op onbeperkt hooi afvallen. Is je hooi te rijk, kan je mengen met goede kwaliteit stro (haver/gerst/spelt. Tarwe stro eten ze amper, daarom is dat goede stalbedekking)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:17

ik zou er inderdaad wel opletten ja!
mischien een kleiner stukje inderdaad
want shetlanders hebben sowieso al wat een grotere kans op hoefbevangenheid
en als ze teveel gras krijgen word die kans alleen maar groter en dat wil je natuurlijk niet hebben ;)
mischien niet de hele dag hooi laten eten maar 3x per dag voeren
als daar toe de mogelijkheid hebt natuurlijk.
want mijn paard is ook heel wat aangekomen sinds dat ik hem heb (2,5 jaar nu) terwijl die op dun gras staat
en krijgt gewoon s'morgens en s'avonds hooi en die is nog steeds dik :Y)
(s'winters wordt hij dan wel weer bijgevoerd met bix ;) )
ik wens je in iedergeval sucses :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:45

juval schreef:
en als je de pony wat meer beweging gaat geven, elke dag lekker een uurtje aan het werk?
is ie niet per ongeluk drachtig?

onbeperkt hooi zou ik inderdaad maar even niet doen.

sorry, ik zie nu pas dat ze 1 jaar is,...

HazyDawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:52

strookbegrazing, minder hooi en voor meer beweging zorgen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:55

De meeste jaarlingen rennen erg veel, spelen met elkaar, en hebben dus ruimte nodig om hun energie kwijt te kunnen.
In een klein weitje, lijkt mij niet dat dit mogelijk is. En mede daarom zal hij ook snel aankomen.
Dat kan je dus oplossen door een grotere weide te maken, of er zelf veel mee te gaan wandelen. Losgooien in de bak, dat soort dingen. Er zijn genoeg manieren om ook een jaarling gezonde beweging te geven!
Daarnaast is wandelen op bijvoorbeeld een harde weg, ook goed voor zijn spierontwikkeling.
Weet niet hoe groot je weitje precies is?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:05

Ik zou stoppen met het hooi én strookbegrazing toe gaan passen. Shetten hebben daar echt genoeg aan. Die strookbegrazing is sowieso goed om vol te houden gedurende het jaar. Zeker in het voorjaar en in de zomer groeit het natuurlijk tegen de klippen op.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:08

daNiielle_ schreef:
De meeste jaarlingen rennen erg veel, spelen met elkaar, en hebben dus ruimte nodig om hun energie kwijt te kunnen.
In een klein weitje, lijkt mij niet dat dit mogelijk is. En mede daarom zal hij ook snel aankomen.
Dat kan je dus oplossen door een grotere weide te maken, of er zelf veel mee te gaan wandelen. Losgooien in de bak, dat soort dingen. Er zijn genoeg manieren om ook een jaarling gezonde beweging te geven!
Daarnaast is wandelen op bijvoorbeeld een harde weg, ook goed voor zijn spierontwikkeling.
Weet niet hoe groot je weitje precies is?

even voor de duidelijkheid, ze hebben dus een groot genoeg wei om te rennen te spelen te dollen, wat ze ook veel doen.
wat ik wil aangeven met een kleine wei, is datze geen hectares tot hun beschikking hebben, wat hun dikke buik natuurlijk makkelijk zou verklaren. gewoon een normale wei voor hun.

we stappen 2 keer per week over de weg en een beetje draven ( klein blokje). meer wil ik niet doen. ze moet lekker jong zijn en bewegen kan ze in haar weiland.

Inge97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:36

beweging geven of een tijdje elke dag met wat hooi in een paddock zetten...