Vandaag is bij het weiland waar mijn paard staat voor het eerst de mesthoop opgeruimd (ik sta er sinds juni). Nu is dit een cm of 20 diep gegraven en staat er een houten wandje omheen. Dit houten wandje is eigenlijk zo verrot, dat zelfs een drol hem al om doet vallen.
Ik wil nu de mest weg is wat nieuws gaan maken, maar graag niet te duur. Hebben jullie tips en ideeen?
Nu ben ik vergeten te vertellen dat ik op de mesthoop kom vanaf één kant (wat logisch is), maar dit niet de kant is van waaruit de hoop wordt leeggehaald. Dit is namelijk vanaf de wei: met een sjovel worden er grote scheppen uit gehaald 9(erg praktisch) en naar het naastgelegen stuk grond gereden. Doordat er met een sjovel wordt gewerkt moet de omheining van de mesthoop tegen een stootje kunnen.
Wij hebben dak en wandplaten om onze mesthoop. Ik weet niet hoe groot jouw mesthoop is,maar je zo eens kunnen kijken voor rest stukjes platen die zijn goedkoper als hele platen.
Memuska
Geplaatst: 29-10-09 13:03
roosje84 schreef:
Wij hebben een mestbak van beton, is verplicht hier
Wij hebben ook zo eentje met betonnen wanden! Hier is het nog niet verplicht maar ach, ooit komt het wel, en 't is makkelijk
Wij hebben een mest kar . Gewoon een aanhangwagen met een paar hogen planken er langs en de stront kunnen we weg rijden . Ziet er niet uit geef ik eerlijk toe
Ik heb als mestbak een grote container die in de grond is gegraven.Er ligt een groot afdekzeil overheen en nienamd die ziet dat het een mestbak is.Het is hier trouwens verplicht om de mest op te slaan in een waterdichte en afgesloten bak.
Volgens mij was het ook verplicht om het op of in beton op te vangen hoor, wij hebben ook een betonnen bak
_Retje
Geplaatst: 31-10-09 20:08
Bij ons op stal is het ook gewoon zo'n bak als eigenlijk een soort van aanhangwagen. Die word opgehaald en dan wordt er weer een lege gebracht.
Aukelizzy
Geplaatst: 31-10-09 22:02
Bij ons is een vloeistof dichte betonnen bak ook verplicht . Als je echt een rand om je mesthoop wilt die shovel bestendig is denk ik dat je ook iets moet bouwen van beton of steen. Iets van hout drukt hij snel omver of stuk met legen lijkt me.
Vloeistofdicht is in heel Nederland verplicht Alleen wordt er niet overal op gecontroleerd
Evelyne80
Geplaatst: 01-11-09 09:13
Hier ook vloeistofdicht verplicht. Er wordt alleen niet op gecontroleerd..... Wij moesten ook iets nieuws maken dus dat hebben we gedaan met een betonnen vloer en betonblokken erlangs. Hij is 1,5 meter onder de grond en een halve meter erboven. Ik heb vlas in de stal en doordat het zwaar op elkaar drukt wordt het steeds minder omdat het inzakt.
SemdeLorijn
Geplaatst: 01-11-09 12:27
@Evelyne80 Supper mooi gemaakt . Ik zie dat je nog veel moet scheppen .