verhuizen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inge1968

verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:56

ik heb een vraagje want ons paard gaat verhuizen.
wij hebben een paard wat bij mensen aan huis staat.
in de zomer kon ze lekker 24/7 buiten blijven in de wei waar jammer genoeg heel weinig tot geen gras in stond dus werden ze ook in de zomer bijgevoerd met kuil.
nu omdat het weer slechter is staan ze s'nachts op stal omdat het padock helaas erg nat is, in de polder is het ook erg kleierig.
we willen haar nu wel zoveel mogelijk overdag buiten hebben maar als het zo regend is de padock 1 klei en prut massa wat voor haar hoeven ook niet best is denk ik.
maar nu gaat ze fijn verhuisen naar een nieuwe stal waar nog 5 andere paarden staan.
eind volgende maand is het zo ver.
ze komt in een fijne grote wei met een inloopstal ze kan dus lekker kiezen waar ze wil zijn.
maar nu is mijn vraag kan ze wel al meteen 24 uur op de wei dit omdat ze natuurlijk niet gewend is aan veel vers gras.
nu is het geen wei met erg rijk gras dus niet erg groen zoals de weilanden waar koeien in staan zeg maar.
pfff moeilijk uitleggen hoor.
en ik had het idee dat nu het gras bijna niet groeit het niet zo een probleem zal zijn maar wil toch wat zekerheid hebben anders moet ze gewoon wat vaker in de padock daar en het langzaam gaan opbouwen.
wat vinden jullie?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:00

Aan de ene kant is het opzich best wel een grote overgang..
aan de andere kant zit er nu vrij weinig in het gras..

Mocht je het niet aan durven zou je ook een grasmasker kunnen kopen ;)
Wij hebben 2 shetten die we zomers naar een wei brengen die we huren.
De merrie daarvan wordt heeel snel hoefbevangen.
Uiteindelijk heeft ze met een grasmasker daar gestaan de eerste weken, zo kon ze het een beetje opbouwen!
Het masker mocht eerst 4 uurtjes per dag af, en dat hebben we steeds verder uitgebouwd.
Ze kunnen nog wel een heel klein beetje eten met het masker maar niet heel veel.
Drinken enzo is verder geen probleem!

Succes dr mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:20

probeer zo te regelen dat het paard apart komt en eerst een paar uurtjes buiten.
zit namelijk wel een hoop suiker in het gras momenteel wat voor paarden die geen gras gewent zijn wel voor buikpijn kan zorgen.
als het wat langer gras is is het momenteel ook veel vochtiger wat ook weer voor problemen kan zorgen.
probeer het dus wel op te bouwen.

laat haar anders eerst dagelijks aan de hand een tijd grazen ,je gaat eind volgende maand pas he?
probeer het op die manier, dagelijks eerst een 15 minuten en zo bouw je dan uit.
en sowieso daar dan eerst in de paddock voor een paar uren

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:29

Debbie schreef:
Mocht je het niet aan durven zou je ook een grasmasker kunnen kopen ;)

dat is inderdaad een idee zal eens kijken waar ik zo een ding kan kopen.
kreeg nog een tip van iemand om van te voren al wat meer te laten grazen om er zo langzaam aan te wennen en op te bouwen.
ze kan eventueel bij een kennis die geen paarden meer heeft gebruik maken van de wei.
het is daar alleen wel een kwartier naar toe rijden te paard.
hier kan ze alleen niet zonder toezicht staan omdat de omheining niet optimaal meer is.
hier zou ze dan zo wie zo 3x per week naar toe kunnen denk ik voor een uurtje of zo.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:33

ellepel schreef:
laat haar anders eerst dagelijks aan de hand een tijd grazen ,je gaat eind volgende maand pas he?
probeer het op die manier, dagelijks eerst een 15 minuten en zo bouw je dan uit.
en sowieso daar dan eerst in de paddock voor een paar uren

ja inderdaad lijkt me een goed idee.
er komt in die periode nog een nieuw paard bij en dit word haar weide genootje dan kunnen ze samen de weide tijd opbouwen tot ze 24/7 buiten kunnen staan.
ik denk vast wel dat het goed gaat komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:34

vast wel,je bouwt het steeds een beetje op dus dan komt het wel goed :j