Tips modderige wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1983

Tips modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 10:49

Mijn paardje en haar gezelschaps pony) lopen 24/7 in de wei en hebben een schuilstal. Nu zijn het pad naar de stal en de plaatsen van de drinkbak en bak met ruwvoer één grote blubberbende geworden.
Graag hoor ik jullie ervaringen hoe jullie dit 'oplossen'. Ik heb al eens gehoord:
- een combi van mest en stro op deze plaatsen leggen
- uitgraven en er zand in plaatsen

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie grote blubberbaden voorkomen en of dit lang houdt / hoe tevreden jullie hier zelf over zijn.

Alvast bedankt!

zodiacje

Re: Tips modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:52

Een (zand)paddock aanleggen.
Of de looproutes bestraten.
Of misschien rubbermatten maar bij erge blubber werken die minder

Een paddock is de meest prijzige optie. Echter is het wel véél beter voor je wei. Als je ze nu de hele winter op je wei laat dan heb je van het voorjaar geen gras meer over (inzaaien daargelaten).

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:55

Ik heb inderdaad op de inloop naar mn stallen de zwarte grond weggehaald en er vulzand in gedaan. Dit werkt tot nu toe super. (ook na die dikke buien van gisteren)

Verder heb ik ook een paar flinke natte plekken in mn wei zitten die waar ik binnenkort een drainagebuis onderdoor ga doen. Volgend jaar word mn wei omgeploegd zodat de waterafvoer beter word..

Mest en stro zou ik als ik jou was niet doen. Dit gaat heel erg stinken als het begint te verteren. En je houd modder..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:30

Een deel verharden met grindtegels (gratis via MP heel vaak) of een stuk met zand maken. Je hoeft niet alles blubvrij te maken, als de paarden maar érgens droog kunnen staan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:31

ik heb de tip rubberen mat te leggen (koeienmat) bij de ingang vsn de schuilstal.
het is drama momenteel, hier ook blubberbende :-( gelukkig wel veel droge plaatsen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:59

rubber matten werkt het best als je ze neerlegt voor het modder is... Dan blijft de bodem eronder droog en stevig.

Nu kun je het beste in een drogere periode wat van de bovenlaag van de modder weg laten halen en schoon en droog zand laten storten. Liefs in opsluitbanden/bielzen/planken zodat het minder makkelijk gaat vermengen met de modder ernaast.

Wij vonden een zandpaddock nog niet droog genoeg omdat er vaak water op bleef liggen en hebben een deel voor en naast de schuilstal, tussen het weilandhek en de bak en paddock, laten bestraten. Ookal regent het nu wekenlang, op de bestrating staan ze altijd stevig, schoon en "droog"
Wel veel werk met vegen overigens. Als je niet veegt krijg je een laag zand die met regen alsnog voor een vieze modderbende kan zorgen.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:01

goed mest opruimen kunnen paddocks ook van verstoppen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:20

hier doen we dat ook meerdere keren per dag, toch lopen ze er altijd wel wat door.
Verder hangt het af van je zandsoort en of er een storende laag zit.
Bij ons is er een harde laag op zo'n 10cm diep, daar trekt het water erg slecht doorheen. Hij moet dus losgetrokken worden.

lostrekken of omploege/diepspitten/omzetten etc. moet je echter nooit doen als de bodem nat is. Dan krijg je drijfzand en nog meer en diepere modder!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:23

ik heb een heel stuk voor de loopstallen bestraat en daarom oer in ook het hooi en water, ze staan dus een groot gedeelte van de dag droog en de wei blijft ook beter.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:25

Ik ken het probleem, bij ons is er alleen maar kleigrond. Wij hebben het deel bij de stal en de hooiruif betegeld met gratis tegels van MP en het voorste deel van de wei helemaal met zand afgedekt. Was wel veel werk want er kan geen auto achter het huis. Aan zand kan je nog redelijk voordelig komen via een loonwerker (geen idee waar je paard staat, maar loonwerkers zitten vooral in landelijk gebied). Op het zand gedeelte hebben we gaten geboord in de grond en gevuld met grind om het water weg te laten lopen. Werkt redelijk. Geen modder meer en redelijk droge plek voor de paarden. In elk geval staan ze droog op de tegels.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:26

Een snellere oplossing en misschien ook goedkoper voor deze winter is snoeihout van de gemeente er laten storten. Natuurlijk alleen van paardvriendelijke bomen. Je kunt zo tot volgende zomer verder. Dit kun je elk jaar verversen en de afval tot een leuke berg maken. Naar een paar jaar slinkt die berg vanzelf

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:21

Bedankt voor alle reacties! Een paddock maken is geen optie; het weiland is niet van mij en er is weinig ruimte voor. Het weiland ligt aan de dijk, dus als we straks hoog water krijgen kunnen we de lol op vermoed ik (ik sta er sinds mei van dit jaar, dus nog geen ervaring met water in de wei). Zal eens uitkijken naar een mogelijke uitwijklocatie.

Zowel de tegels als het zand vind ik goede opties. Ik zal eens gaan informeren hier in de buurt.

Tevens heb ik het plan om in het voorjaar de wei door te zaaien, hij is wel toe aan een opknapbeurtje namelijk. Is het dan minder erg als de wei wat kapot wordt gelopen of kan ik dit maar beter zoveel als mogelijk is proberen te voorkomen?