Paar vraagjes over weidegang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Paar vraagjes over weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:26

Hallo allemaal...

Ik heb een paar vraagjes.. Ik ga samen met mijn vriendin verhuizen van stal..
We staan nu op een manege.. Waarbij de paarden eigenlijk 24/7 op stal staan, we hebben er allebei voor gekozen om naar een stal te gaan waar de paarden lekker hele dagen op wei kunnen en s nachts op stal!
Maar aangezien wij hier eigenlijk geen ervaring mee hebben... (We hebben altijd op deze stal gestaan waar we nu nog staan)
Hebben we een paar vraagjes,

We gaan per 1 december bij de nieuwe stal 'intrekken'.
Maar onze paarden hebben nu een winterdeken op stal op.. Mijne van 400 gram..
Als hij straks op wei gaat, moet ik er dan nog een dekentje bij onder doen? of maakt de vacht wel genoeg aan? Ik zat te denken om een onder deken er onder te doen van 100 of 200 gram?
En kunnen we ze ook gewoon op wei laten als het miezerd? (Aangezien hun eigenlijk niks gewend zijn.. Behalve zomer's op wei)

En hoe gaat bij jullie het rijden in de winter in de buitenbak? Wij hebben nu zelfs 2 binnenbakken, dus wij kunnen altijd rijden, weer of geen weer, vriezen of dooien.. Maar dat zal straks ook anders worden, aangezien we straks alleen een buitenbak hebben.. (Tot nu toe nog geen mogenlijkheid om met trailer naar een binnenbak te rijden)

En hebben jullie verder nog tips of advies? We weten echt wel genoeg van paarden af, maar alleen hoe het leven staat in de stal.. En niet op wei voor altijd...

Dus alle tips zijn welkom :)

aslo

Re: Paar vraagjes over weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:18

Met een staldeken de wei in als het regent is geen goed idee. Het beste kun je een ongevoerde regendeken erbij halen en deze op doen (over de staldeken dus) als ze naar buiten gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:20

400 gram! Dat is tot het -15 is wel voldoende. Als hij waterdicht is is het prima.

Als het miezert, regent, sneeuwt, hagelt etc kun je ze gewoon buiten laten, zeker als ze 's nachts naar binnen toe gaan.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:24

Je moet ze ook goed ontwormen, goed bijhouden... (als je dat al niet doet)

Ze kunnen prima buiten, zorg dat je een waterdichte deken er overheen hebt...
Ik heb tot 7C 200 grams deken, eronder of rond een 400 grams deken... :)
Het is op een geschoren fjord die altijd buitenstaat.

Groetjes, en veel speelplezier voor de paardjes !

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 18:28

dank je!

en de winterdeken is waterdicht.. dus in princiepe moet dit kunnen? ook omdat ie nu gewend is aan deze deken op stal??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:31

Persoonlijk vind ik dat je je paard nu wel heel dik in de dekens hebt staan. Wat wil je erop gooien als het straks echt koud is en je paard buiten loopt? 700g ofzo? Ik zou voor nu het aantal grams afbouwen en de 400g erop doen als je paard buitenloopt. Is warm genoeg. Wel zorgen dat de deken waterdicht is.

Mijn paard zit nog mooi dun in z'n haar, loopt wedstrijden en staat de hele dag buiten met 220 gram. Als het echt koud is ligt er hooguit 400gram op. Zo snel heeft hij het niet koud.

Afzien is het soms wel in de winter zonder binnenbak. Goede kleding voor jezelf is belangrijk en voor je paard een uitrijdeken. Met vorst wordt de bak bij ons vaak gesleept. Echt rijden zit er dan niet meer in, maar ik kan wel gewoon stappen en wat stukjes draven.

Goed van jullie dat jullie kiezen voor je paarden. Ik heb het ook gedaan, nooit spijt van gehad.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:35

Nu al 400 gram? Pff warm hoor, wij hebben de paarden nog niet zo dik in de dekens. Ze hebben minder last van de kou dan wij mensen denken hoor! Zoals Vjesatagirl zegt is 400 gram voorlopig zeker wel voldoende. Een beetje miezer kunnen ze trouwens wel hebben hoor, zeker omdat je deken waterdicht is. Ik sluit me aan bij Boemel, ik zou ook wat afbouwen, zodat je paard in december 400 gram buiten op kan.

Lekker trouwens dat jullie naar een stal gaan met meer weidegang. Het kan wel zijn dat jullie paarden er even aan moeten wennen. De overgang van 24 uur per dag op stal naar veel in de wei is wel groot. Dat is niet erg, maar het is wel iets om in het begin rekening mee te houden. Misschien dat ze na een paar uur gaan lopen dralen in het begin.

Verder hangt het helemaal van de bak af hoe het rijden in een buitenbak in de winter is. Hoe is de bodem? Is de bak snel nat of valt dat wel mee? Wanneer het wel mee valt, kun je over het algmeen eigenlijk vaak gewoon wel rijden. Ook als je paard er niet in wegzakt, is het niet zo erg om door de plassen te rijden. Met vorst hangt er helemaal vanaf hoe de bak er daarvoor bij ligt. Liggen er voor de vorst al veel plassen, dan zullen die bevriezen en kun je niet rijden. Is de bak gewoon mooi droog en vlak, kun je over het algemeen wel blijven rijden. Wel is het dan belangrijk dat de bak veel gesleept wordt, zodat hij mooi los blijft. Maar nogmaals, het hangt helemaal van de bodem af en ook hoe het bijgehouden wordt.

Veel plezier alvast op je nieuwe stal!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:38

Met 400 gram kan hij echt wel naar buiten. Naar mijn idee nog veel te warm met deze temperaturen, 200 gram is nu echt wel genoeg.
Wij hebben twee buitenbakken, die voor het grootste deel van het jaar goed te rijden. Bij ernstige regenval of vorst natuurlijk niet. Dan hebben de paarden even rust, en kun je gaan wandelen of lekker een extra buitenrit.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:18

Ik vind nu al 400 gram ook wel veel hoor. Maar in principe is dat voor een paard genoeg in de winter, zeker als hij 's nachts op stal staat. Zolang de deken maar waterdicht is kan je paard ook met regen etc buiten staan. :j

Wat betreft het rijden, dat is ook afhankelijk van de kwaliteit van de bodem. Met een goede bak kan je vaak wel bijna de hele winter doorrijden, alleen met extreme regenval of vorst niet altijd. En als je regelmatig wilt rijden zal je met alleen een buitenbak wat meer kou en nattigheid moeten trotseren. :) Ik ben nooit anders gewend geweest en vind het prima te doen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:05

nog een vraagje over de dekens.. ik kom nu net bij mn paard vandaan.. en aangezien het nu natuurlijk niet al te koud is.. en hij met 400 op staat... heeft hij het best warm.. staat nu ook beetje te zweten...
is het verstandig om hem morgen een fleecedeken op te doen met zomderdeken eronder??? en dat op te laten tot 1 dec.. en zodra ik daar dan sta en hij op wei gaat de 400 grams weer op doen??

of is die overgang van 400 naar fleece met zomer deken nu te koud ineens?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:06

Die overgang is wel erg groot. Als je nu gewoon een 200 grams deken op doet is dat prima.

Wisselen van deken doe je trouwens niet op datum, maar op temperatuur.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:09

DianneF schreef:
is het verstandig om hem morgen een fleecedeken op te doen met zomderdeken eronder??? en dat op te laten tot 1 dec.. en zodra ik daar dan sta en hij op wei gaat de 400 grams weer op doen??

Nee tulijk niet. Je doet een deken op na aanleiding van de temperatuur. Dus morgen ga jij naar de winkel en koopt een 200 grams waterdichte deken, die gaat erop. Die 400 grams stop jij in de kast tot het echt koud wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:10

En met echt koud bedoelen we als het echt gaat vriezen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:13

het is dus beter 200 op te doen dan fleece met zomer??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:13

Ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:14

Barvrouwke schreef:
DianneF schreef:

Nee tulijk niet. Je doet een deken op na aanleiding van de temperatuur. Dus morgen ga jij naar de winkel en koopt een 200 grams waterdichte deken, die gaat erop. Die 400 grams stop jij in de kast tot het echt koud wordt.

Mee eens, 400 gram, jemig het is overdag 12 graden, paard kan wel in katzwijm vallen. Misschien is het handig wat dekentopics door te nemen? Echt dit is veel te warm, voor een staldeken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:15

jup, fleecedekens trekken altijd naar achteren waardoor ze op de borst gaan schuren. Is echt bagger. Daarnaast is het gewoon fijner om 1 deken op te hebben als 2, ook met rechttrekken enzo.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:16

Een 400 grams winterdeken, waterdicht, kan prima als de paarden buiten staan overdag. MIjne heeft altijd max 350 op en die staat ook overdag buiten en snachts op stal.

Voor de rest; wat wil je weten kan zoveel vertellen.
Bijvoorbeeld hoeven invetten tegen het plakken van sneeuw, een tennisbal of wat hooi in het water tegen het bevriezen etc etc

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:17

Barvrouwke schreef:
jup, fleecedekens trekken altijd naar achteren waardoor ze op de borst gaan schuren. Is echt bagger. Daarnaast is het gewoon fijner om 1 deken op te hebben als 2, ook met rechttrekken enzo.

hmm hier heb ik geen last van eigenlijk..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:19

Mee eens, 400 gram, jemig het is overdag 12 graden, paard kan wel in katzwijm vallen. Misschien is het handig wat dekentopics door te nemen? Echt dit is veel te warm, voor een staldeken.[/quote]

het is niet zo dat ik er geen verstand van heb, maar toen het laatst zo koud was.. (toen het vroor) heb ik er die 400 gram op gedaan, en ik hou er niet van om elke keer van dekens te wisselen.. dat is ook niet al te best voor het paard...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:21

Ik doe meestal scheren en dan 150 a 200 grams op en als het dan onder nul komt nog 150 grams erbij. Dus totaal zo'n 350 grams als het echt winter in. En in het voorjaar weer afbouwen naar regendeken en niks.

Jadys

Je paard kan het beter iets te koud hebben dan dat ie staat te zweten onder zijn deken! Als ze zweten word de zweet op een gegeven moment koud zweet en krijgt je paard het alleen maar kouder, of hij nou 200 400 of 600 op heeft!! Zweten onder de deken is echt niet handig!

Vjestagirl

Maar het is NU te warm voor een 400 grams. Jij trekt toch ook je dikke donsjas niet meer aan als het 12 graden is buiten?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:23

400 grams is nu idd te warm! Staat je paard niet te zweten binnen Dianne?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:28

Vjestagirl schreef:
Maar het is NU te warm voor een 400 grams. Jij trekt toch ook je dikke donsjas niet meer aan als het 12 graden is buiten?

zoals ik al zei.. ik hou er niet van om elke keer van dekens te wisselen... laatst was het echt koud.. en nu is het ook weer warmer.. dus het is misschien te veel..
maar daarom vraag ik ook gewoon hoe of wat ik het beste kan doen..