pony met jeuk wassen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

pony met jeuk wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:55

Hallo,
Ik heb sinds zaterdag er een shetlander bij. Alleen heb ik een klein probleempje.
Bij de vorige eigenaar ( niet degene waarvan ik hem heb maar die daarvoor) is hij niet zo goed verzorgd geweest. Nu is het zo dat zijn manen en staart vol pelletjes zitten en hij ontzettende jeuk heeft. Vandaag heeft hij dus de stroomdraad gesloopt omdat hij tegen een paaltje stond te schuren. Nu vroeg ik me af of ik hem niet beter met een soort anti-jeuk of anti-roos zou kunnen wassen? en nog een vraag daarop is dan of het nu nog haalbaar is om hem te wassen? we hebben geen warme kraan op stal ( op de wasplaats) maar kan het natuurlijk met emmers warm water oplossen. en daarna zweetdekentjes opleggen totdat hij droog is.
Zouden jullie dit doen of zouden jullie iets anders doen?

groetjes

Marion71

Re: pony met jeuk wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:05

Ik zou niet zomaar gaan wassen, zonder dat je weet waartegen. De kans dat je shetje luizen heeft, is best groot. Daar helpt een anti-roosshampoo echt niet tegen. Aan de jeuk moet je in elk geval wel wat doen. Ik zou ff met de da overleggen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:08

Je kunt wassen met betadine shampoo, dat dood de meeste bacteriën wel. en stilt als het goed is de jeuk ook iets.

En dan idd een dekentje op en stappen iod tot het dier droog is, dat ie geen kou gaat vatten.

Als ie na het wassen met betadine last blijft houden zou ik toch even de DA ernaar laten kijken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:11

ook ik kan je betadine shampoo aanraden... Werkt super tegen velletjes, schimmels en weet ik het. Wordt ie ook nog eens super zacht van. En betadine is volgens mij echt niet schadelijk dus het proberen waard!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:13

Als je pony last heeft van luizen moet je hem wassen met Sebacil, overleg voor die tijd even met je da oftie wel luizen heeft..kan natuurlijk ook iets anders zijn..laat er gewoon even na kijken want luizen zijn besmettelijk..
Mijn shetje had ook luizen, we hebben haar 2 keer gewassen met Sebacil.. Eerst 1 keer en na een week nog een keer..
Succes!!
Mooi profiel heb je trouwens... :D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:20

ik zweer bij betadine dus ik sluit me bij nan en zodiactje aan..

suc6

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:37

heeft hij niet gewoon luizen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:28

Als je gaat wassen met betadine en hij heeft luizen, bereik je niks. Wassen met betadine is niet onschadelijk; het droogt de huid mega uit en je verwijdert de natuurlijke beschermlaag tegen kou en regen. Dat je shetje erge jeuk heeft blijkt wel dat hij toch schuurt met op de koop toe een schok van de stroomdraad. Mijten kan ook nog, jeukt ook erg. Ik weet eerlijk gezegd niet of sebacil daartegen werkt. Niet pielen of zelf dokteren, maar gewoon ff da laten kijken. Jeuk is erger dan pijn, zegt men, dus doe er snel wat aan.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:01

natascha44 schreef:
Als je pony last heeft van luizen moet je hem wassen met Sebacil, overleg voor die tijd even met je da oftie wel luizen heeft..kan natuurlijk ook iets anders zijn..laat er gewoon even na kijken want luizen zijn besmettelijk..
Mijn shetje had ook luizen, we hebben haar 2 keer gewassen met Sebacil.. Eerst 1 keer en na een week nog een keer..
Succes!!
Mooi profiel heb je trouwens... :D

Ik denk ook dat mijn shetje luizen heeft maar waar kan je die sebacil halen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:06

Je kan bij schilfers enzo ook Teer shampoo gebruiken, stinkt echt, maar werkt bij onze shet super!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:48

Volgens mij bij de boerenbondwinkel en anders kan je de da proberen, maar laat het wel ff nakijken want sebacil is wel vergif natuurlijk..
Luizen kan je herkennen aan geelige schilfertjes (poepjes) en de luizen zelf zijn grijs maar zijn wel heel klein, vaak vind je ze in de haarlok lekker warm tussen de oren, kijk maar eens...
Luizen kunnen ook overspringen op je mooie tinker en dan ben je verder van huis want dan moet je die ook wassen met die rommel..
Hou je ons op de hoogte? succes!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:44

Straks komt de veearts langs dus ben benieuwd. Persoonlijk denk ik geen luizen omdat mijn tinker van de zomer ( wel in veel minder maten) ook van die pelletjes had.
Maar straks weet ik het uiteraard zeker
groetjes

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:37

Bij mij is vandaag ook de veearts geweest, ik moest die kleine wassen met betadine shampoo en als ze helemaal droog is moet ik haar insprayen met een spulletje tegen vlooien en luizen dus hoop dat het werkt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:15

Veearts is gisteren avond geweest en hij had geen luizen. De pellekes waar ik het over had waren gewoon nog restanten van roofjes van wondjes veroorzaakt door zomer exzeem. dus dat heeft hij iniedergeval wel, moest voorlopig alleen die pellekes eruit kammen en dan iets tegen de jeuk erop doen ( klit wortel haar lotion, is voor mensen maar werkt prima voor paarden tegen de jeuk)

groetjes

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:17

Nou meid ben blij voor je dat het geen luizen zijn!!!
Succes met kammen haha..
Mijn paardje had laatst ook schilfers midden voor haar hoofd (waar normaal een kolletje kan zitten) en daar heb ik gewoon een paar dagen uierzalf opgesmeerd, zodat het vettig bleef, en dat is weer helemaal over..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:26

als je zeker weet dat ie geen ongedierte bij zich draagt dan zou ik nu niet meer wassen.
Heeft ie wel ongedierte dan zou ik hem deze x scheren en dan eventueel wassen en onder een warme deken zetten.
Maar vaak hebben de shet's zo'n dichte ondervacht en het weer is nog best warm dan gaat het broeien en jeuken.
eerst nagaan of ie luizen o.i.d. heeft en dan echte aktie ondernemen.
maar nu gewoon wassen zonder zeker te zijn waarvoor zou ik niet meer doen hoor!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:54

Bij mijn shet is het dus nog steeds niet over, ik zit er toch over na te denken om haar dan maar te gaan scheren en dan heel goed wassen dan weet je zeker dat je alles goed heb gewassen want nu zit ze toch al best dik in haar vacht, wat vinden jullie daarvan?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:39

als je geen warm water hebt is het ook al wat lastiger in de zomer is koud water niet erg maar nu is warm toch wel beter om te wassen, en als je niet weet wat het precies is zal ik er niet te veel aan doen..