Hoera, een bak! Maar welke bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Hoera, een bak! Maar welke bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:04

Ik wilde al heel lang een rijbak aanleggen. Alleen werd dat heel erg duur omdat wij gewoonweg geen vlak stuk hebben van 20m bij 30m. Nu we een boomgaard hebben gerooid om daar een walnotenboomgaard te planten heb ik mijn man zo gek gekregen om een bak van 20 bij 30 aan te kunnen leggen.
Alleen is het voor ons niet mogelijk om zand als bodem te hebben. In deze boomgaard staan in de zomer namelijk ook een aantal kampeerders en als we een zandbodem hebben, zullen zij bij het eerste de beste vlaagje wind zand tussen hun boterham vinden.
Wat is een goed alternatief en ook ben ik benieuwd naar de kosten er van.

Alvast bedankt!

Tanja

Dszjj

Re: Hoera, een bak! Maar welke bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:07

eb en vloed bak! Wij hebben een camping naast onze bak liggen en die hebben nog nooit geklaagd! iedereen gaat in de zomer tegen de sloot aan staan en staan kijken!
Hoeveel de kosten zijn moet ik even navragen aan mn vader!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:09

Je kunt ook overwegen om langs de rand van de bak een afscheiding neer te zetten. Bijvoorbeeld twee of drie bielzen op elkaar en een rij lagere struikjes ernaast. Ik denk wel dat bij droogte goed nathouden de enigste effectieve oplossing is. Als je houtsnippers door het zand mengt houden die het vocht langer vast waardoor je minder hoeft te sproeien.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:11

Van die rubberen snippers stoft ook bijna niet. Geen idee wat het kost (vrees een hoop meer dan zand), maar het rijdt wel echt heerlijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:39

Een wat zwaardere zandsoort en die goed vochtig houden, icm een lage keerwand?
Rubber, kunststoffen of geotextiel snippers kosten toch ook wel wat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:28

Alles met zand erdoor, behalve eb en vloed, zul je moeten besproeien tijdens droge perioden. Het maakt niet uit of er hout, geopat of iets anders door zit. Je zult het toch nat moeten houden.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:52

die rubbersnippers kun je die ook zonder zand gebruiken?

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:55

Jol1 schreef:
Alles met zand erdoor, behalve eb en vloed, zul je moeten besproeien tijdens droge perioden. Het maakt niet uit of er hout, geopat of iets anders door zit. Je zult het toch nat moeten houden.

Wij pompen het met een pomp vanuit de sloot! Zetten alleen de pomp aan en die doet al het werk hoor!
We besproeien niks!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:13

@StalDuijndam, ik schreef toch ook dat je een eb en vloed bak niet hoeft te besproeien......

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:19

Wij hebben eerst schelpen er in (kan het water goed wegspoelen) en daar boven een soort zand, en als bodem er boven dit spul uit belgie: www.buitenbak.nl ze hadden het spul met vrachtwagens gebracht uit belgie

Dat is echt heel goed spul je kan altijd rijden als het regent/vriest het maakt niks uit de bak word niet hard en het water spoelt zo weg echt supper spul! ik kan het je echt aan raden!