eindelijk na lang wachten en 5 jaar niet gereden te hebben, is mn vierjarige klaar om bereden te worden, ze is al zadel mak super gehoorzaam aan de longe, er heeft 2 keer iemand op gezeten en ze is mega braaf.
ik wil zo graag op haar rijden, maar het is vroeg donker, de wei is te glibberig, en heb geen geld voor een rijbak aanleggen of stalling ofzo waar een rijbak is.(ze staan bij me thuis)
heb ik eindelijk alles voor elkaar, en een goed zadel enzo (wat ook nog even een zoektocht was.) en nu dit weer. het lijkt wel alsof alles me tegenwerkt dat ik niet mag rijden ofzo.
(in de jaren hiervoor ook al ze een paar dingen gehad waardoor alles tegenzat)de paddock is te klein en word ook steeds slechter, en ik wil graag sparen en zou over 2 maanden dan misschien een rijbakje laten aanleggen (heb wel makkelijke grond dus geen gedoe met drainage ofzo allemaal zandgrond dus omgraven, zand storten, en omheining er om is voldoende.)
maar de paddock word nu na 1 jaar toch wel slechter, ze staan er ook altijd in, en die wil ik ook graag opknappen, maar dan duurt het tot volgend jaar zomer weer tot ik eindelijk kan rijden... ik baal hier zo vreselijk van dat ik nooit eens wat kan doen wat ik wil. altijd komt er wel weer wat tussen waardoor het stomme geld weer op is en ik niet kan doen wat ik graag wil en gezondheid en voer voor de beestje staat voorop(en mezelf was een jaar werkloos, nu wel weer werk gevonden), dus worden de andere dingen maar steeds weer uitgesteld.
maar ik stel mn paardenhobby nu al 5 jaar uit, en ben het behoorlijk zat aan het worden.ik heb amper nog zin om wat te doen met ze, ik geef ze hun eten en ik maak de paddock schoon van mest, maar thats it. ze houden zowiezo niet van knuffelen, alleen mn kleine minishet. dus daar doe ik ze ook geen plezier mee, werken willen ze wel voor me en vinden ze leuk, maar ik kan niks doen zo, als ik eens met 1 bezig ga longeren in de paddock staan die anderen nieuwschierig in de weg te koekeloeren.
en ik wilde volgende week beginnen met lessen met mn 4jarige, (niet echt les maar begeleiding erbij als ik er op ga zitten enzo, dat die mij longeerd, mijn man kan niet longeren en mn stiefzoon ook niet, maar hij zit dan wel op de pony zodat ze aan gewicht wend, maar ik ga er niet zomaar op, wil een ervaren iemand die haar vast heeft en longeerd) en nu is de paddock weer een modderbak, niet zo erg dat de paarden er niet kunnen staan net tot de hoefjes een beetje modder en het plakt niet, is zandmodder. maar het is wel glad als je longeerd dus dat lukt ook weer niet.
daarnaast heeft ze erge zomerexczeem en heeft dit jaar haar manen en staart enzo kaalgeschuurd en haar vacht staat alle kanten op omdat ze nog steeds schuurt. (volgend jaar gaat ze volledig onder eczeem deken) en ze ziet er niet uit zo, lijkt wel een mislukt bakselbeestje zo. terwijl ze verder gezond is enzo hoor.
ik denk dat er weinig op zit dan nog maar nog langer te wachten, ik word er zo beu van heb al 6 jaar zowat niks kunnen doen met de de grootste liefde van mn leven, mn paardjes. en elke keer is het weer van ja bijna nog even ik kan wat doen met ze, toen ze 2 was wilde ik al longeren enzo maar ze heeft ook een groei achterstand enzovoort en leek op 3 jarige leeftijd op een tweejarige qua bouw, en hoogt en zovoort.
nu is ze eindelijk 4 en er klaar voor. en kort gezegd eigenlijk heeft het me de afgelopen 6 jaar alleen maar smakken met geld gekost, en nul,nul plezier. en ik had gehoopt dat het beter zou worden na de verhuizing vorig jaar en ze bij huis zouden komen te staan, maar niks is minder waar. ik zie ze dan nu een paar keer per dag in plaats van 1 keer per dag maar toch. ik kan ze niet eens lekker borstelen ofzo, altijd staat de rest dan weer er omheen en mn poetskoffer om te gooien en te besmeuren met modder zodat ik de borstels weer niet kan gebruiken tot ze droog zijn, word er gek van dat ik het zootje niet zo kan indelen als ik wil omdat er geen geld voor is. ze komen verder echt niks te kort hoor,echt niet altijd voldoende voer, hele dag hooi en handje musli elke dag en alles van de aller aller beste kwaliteit (wil altijd alleen het allerbeste voor mn beestjes, waarschijnlijk ook de reden waarom ik zo baal van deze situatie)
sorry voor het lange verhaal, reactie niet nodig hoor, wilde het alleen van me af, beetje een depri bui denk ik.
Eerst met iemand ernaast aan de longe, daarna los met iemand ernaast, en daarna rustig rechte stukjes gaan draven. Rechte stukken rijden is sowieso beter voor een jonge pony 
bovendien was dat van de zomer, en het is nu glibberig en er staat een grote plas water.