paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafje88

paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:19

Haaii bokkers!

ik zit hier te twijfelen of ik mijn haflinger aan huis moet zetten.
ik heb een redelijke tuin, 25 m lang en 20 m breed is het stuk waar ik haar dan wil opzetten (gras).
daar wil ik ook een schuilstal op bouwen.
ze staat nu op een weiland maar dat is hier een halfuur fietsen vandaan en vanwege tijdgebrek kan ik dat nu ff niet aan, en in deze omgeving is er voor de rest niet veel. daarom was het mijn plan om haar hier te zetten en in de lente/begin zomer weer
op een weiland te zetten.
ik wil haar elke dag zowiezo beweging geven zoals wandelen/rijden/longeren.
ik rijd ook recreatief.
ze krijgt ook aandacht van paardenvriendjes want ik heb ook vriendinnen met paarden en
daar kan ze ook mee spelen ( openbare bak )
ik weet niet of dit een goede oplossing is , en daarom vraag ik jullie om hulp!

P.S. aub niet te negatieve reacties, het is ook maar een vraagje en ik wil graag advies :)

koda

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:22

Ik ken meer mensen die hun paarden als het slechter weer wordt bij huis neer zetten. Zodra weideseizoen begint dan op het land zetten. Dus waarom zou het niet kunnen? Moet wel zeggen dat ik me niet voorkan stellen hoe groot het land is en hoe groot het zou blijven als er een schuilstal opstaat.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:24

kan prima denk ik zo!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:25

Ja, dan kan ik ook een paard in m'n tuin zetten. Zullen pa en ma niet blij mee zijn... :+ Maar ik zou ook een stalletje in de garage kunnen maken.

Ik zou het in ieder geval niet doen. Dat stukje gras is zomaar afgegraasd (bovendien zitten er maar weinig voedingsstoffen in de grond in de winter), en ik denk dat je ouders ook nog wel eens in de tuin willen zitten, in de zomer?

Misschien kan je een weiland dichterbij vinden? Of misschien kan je een scooter krijgen, als je zestien bent??

Sowieso is aandacht van paardenvriendjes goed, maar ik denk dat dit niet voldoende is. Een weidemaatje is een stuk belangrijker..

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:26

Heb je er ook aan gedacht dat er meer bij komt kijken? Zoals bv hooi en stro opslag, opslag- en wegvoeren van de mest. Als je niet veel opslag ruimte hebt enkele malen in de maand halen/kopen van hooi en stro? Meerdere malen per dag voeren? Altijd vervanging regelen voor de zorg als je eens een dagje/weekendje weg wilt? Ik denk dat een paard bij huis meer werk is dan dat je paardje nu lekker in het weiland staat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:27

Je hebt ook buren die er last van kunnen hebben...

Hier hebben we Chineze buren, die zijn bang dat de paarden over een hek (dat ze per se naast de bak wilden hebben) van 2 meter zullen springen... :=

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:28

mijn tuin is 3x zo groot als dat, maar ik mag alleen dat stuk gebruiken omdat ze niet heel de tuin willen verbouwen. dichterbij is er helaas geen weiland.. en om nog 2 jaar te wachten op een scooter..
ik ga zowiezo bijvoeren , hooi wordt hier geleverd iedere week en de mest doe ik in de groene container en doe ik ook iedere week weg. buren vinden het prima! nog meer reacties??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:30

Mag mest in de groene container? Je mag in ieder geval wel een kleine composthoop bouwen, misschien wil je vader daarbij helpen?

Je hebt in ieder geval wel een grote tuin dan :P

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:35

ik had ergens gelezen dat dat wel mocht.. als je het maar op tijd wegbracht ofzo. dat kan ik natuurlijk ook vragen! ;) haha dankje , we hebben inderdaad een grote tuin maar we doen er bijna niks mee !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:40

Bedel er nog 10m2 bij :P

Denk in ieder geval goed na voordat je er aan begint. En praat er over met andere paardenmensen ;)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:43

Mijn pony staat ook aan huis ;) is ook geen probleem, maar als er iets gebeurde (pony bokte oid ) dan waren onze buren alweer bang :+ maar dat is eigenlijk niet erg ;) zijn ze nu aan gewend, en de pony doet niks meer :+
Ik doe de mest ook in de groencontainer, maar hou er wel erg in.. ik heb maar 1 pony, en dan ben je al 1 groencontainer in de week kwijt aan mest!!

Mijn neef heeft 2 paarden (grote en shetje :+ ) en die gebruikt 4 containers, en omdat ze een keer zwaarder waren dan 75 kg kregen ze klachten dat het niet in de groencontainer mocht!
Zelf heb ik er gelukkig nog geen last van gehad :)

en ja, misschien kan je er idd nog wat bij bedelen. :o met als rede: We doen er toch niks mee ofzo. :+
of je vader heeel lief aankijken. (ik kreeg eerst ook een klein stukje uit te tuin vanwege 'grasnood' :+ is me wel gelukt om het hele stuk te krijgen :o )

Ik hoop dat 't lukt! ;)

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:46

@Loretteeee
hoe groot is jou tuin en heb je daar een stal ofzo op? en hoe zit dat met contact met andere paarden? een groter stuk tuin kan ook helaas niet omdat wij een serre hebben en dat is natuurlijk heel gevaarlijk met dat glas. ;)

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:48

Ik zeg doen! :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:53

en ik zeg niet doen. :o

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:58

en hoezo niet mariska32 ? :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:59

Alleen doen als je ipv gras voor een zandondergrond kan zorgen. 20 bij 25 meter is echt VEEL te klein als weiland, en dat lopen ze binnen een week helemaal kapot, met 1 grote modderplaats als gevolg. En dat is niet wenselijk voor je paard. Het is slecht voor de hoeven, ze kunnen er niet lekker op rennen (veel te glad) en ook niet op liggen. Als je van 20 bij 25 een paddock maakt (dus zandondergrond) dan is het heerlijk om je paard bij huis te hebben. Wel zorgen dat je paard iedere dag een aantal uren met andere paarden staat. De helft gras en de helft zand zou ook nog kunnen, dan kan je paard met droog weer even op de wei, en de rest op het zand staan.

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:02

oke als ik er nou een paddock van maak, hoeveel zou ik haar dan moeten bijvoeren ongeveer?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:04

hafje88 schreef:
@Loretteeee
hoe groot is jou tuin en heb je daar een stal ofzo op? en hoe zit dat met contact met andere paarden? een groter stuk tuin kan ook helaas niet omdat wij een serre hebben en dat is natuurlijk heel gevaarlijk met dat glas. ;)

Mijn tuin is niet groot. :o ik denk ong. 50-70 m² ? weet het niet zeker, dus een gokje ;)
en we mogen nog een stuk gras (100 m² gok ik) lenen van de buurman.. (woon buitenaf, en hij huurt heel veel voor maar 50 euro per JAAR. (dijk rand zegmaar ;) ) maar hij wilt t niet 'overdragen' aan ons :n )
contact met andere paarden heeft ze eigenlijk niet :n ben hard aan het sparen en bedelen enzo. voor nog een klein shetje erbij :)
maar eigenlijk hebben we daar te weinig gras voor. en ook niet zo veel geld. ;) een shet moet ook goed onderhoud ;)

ook nog een tip: deel het gras dat je heb, in stukken!!en hou misschien ook een aparte uitloop! bij de uitloop bij ons stond ook gras, maar nu niet meer. was een grote modderpoel.. dus we hebben er houtsnippers in gelegd ;) en nu blijft t droog :D
waarom stukken gras afzetten? mijn pony had de 'grote' wei al binnen een maand leggen, daarna hadden we het in 2 stukken gedeeld. en was het probleem bijna over. tot dat het herfst werd... (nu dus :+ ) dan groeit het gras niet hard meer en word het drassig,
hele wei naar de kl*te. :o
maar, volgende zomer weer inzaaien met zand, grond en gras. :+ (mijn vader zei dat dat stevig was, en hij heeft de wei onderhouden en dat ging goed, dus ik laat hem z'n gang gaan :D )

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:05

Ik ken iemand die dat ook heeft voor een shet, een geit en een D/E pony. Een stal in de schuur vanwaar ze naar buiten kunnen en in een minibak terecht komen. Regelmatig lopen ze door de tuin en grazen ze de boel leeg. (Ze worden bijgevoerd). Hun buren hadden vroeger een Belg maar die is nu verkocht. Ze kan rijden in de bak van haar buren en daar kan de pony ook in de wei.

Toen ik er voor het eerst kwam vond ik het heel raar maar nu ben ik eraan gewend. De pony's en de geit lijken het niet erg te vinden, ze worden goed verzorgd en krijgen voldoende aandacht.

Als jouw stuk grond 20x25 meter is + een stal erop, kan dat volgens mij wel. Zeker als je hem in de zomer op een wei zet.

Houd je dan nog een stuk tuin over voor een terras of gebruik je dan echt de hele tuin? Nouja, in de winter zit je toch niet zo veel in de tuin denk ik, en in de zomer staat je haf er niet. Dus dat kan wel denk ik?

Edit: Je kunt je wei idd beter in een paar stukken verdelen ;)

+ @Loretteeee: Je kunt ook een geit nemen :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:08

Omdat er in de winter bijna geen voeding in het gras zit, moet je wel een heel erg groot weiland hebben als je het zonder bijvoeding wil doen.

Ik doe met 2 paarden ongeveer 1 tot anderhalve week met een grote baal hooi (1,50 bij 1,50 bij 50 cm). Daarnaast hebben ze altijd stro om te eten, daar gaan zo'n 2 kleine baaltjes per week doorheen. Als het droog weer is, dan mogen ze op de wei, anders staan ze op het zand, en een deeltje modder (wordt van de zomer weer gras)

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:10

nee we gebruiken alleen dat stuk omdat we ook een serre hebben en dan is het best gevaarlijk.. ;) en in de zomer zet ik haar inderdaad in de wei!
ik ga haar zowiezo goed bijvoeren ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:11

als je niet de mogelijkheid hebt je paard op een ruime paddock te zetten overdag, zou ik het niet doen. Dat stukje gras blijft echt geen stukje gras in de winter en bij dagelijks gebruik. Het wordt modder en het gaat stinken. Als je dan in een woonwijk woont met buren dichtbij, dan nemen die je dat niet in dank af. Ook in buitengebied met buren moet je er rekening mee houden dat je je paddock niet te dicht bij hun tuin/terras maakt.

Is het stuk tuin groot genoeg om een stoepje voor je stal te maken en daar aan vast een mooie droge paddock, dan kun je het overwegen als noodoplossing, al is alleen staan (zonder ander paard/pony) niet diervriendelijk voor je pony.

De vorige eigenaren van mijn pony hadden hem ook achter huis staan. Eerst leenden ze een stukje wei van 30 bij 60 of 80gelijk achter hun huis, en dat ging wel goed in de zomer, maar in de herfst/winter werd het 1 grote modderboel. Toen hebben ze een stukje direct achter het huis kunnen kopen en daar een paddock van gemaakt. Zo'n 15 bij 20 schat ik. Daar hebben ze drainage ingelegd, bielzen omheen en opgevuld met schoon wit zand. Voor de winter was dat wel goed te doen, al was de pony wel wat eenzaam omdat hij alleen stond. Een stal hadden ze achterin de garage gebouwd, met een eigen deelbare staldeur zodat hij wanneer hij op stal stond ook naar buiten kon kijken.

hier mag er trouwens geen mest in de groene container. Zij bewaarden het op een kar en dan brachten ze het elke 2 of 3 weken weg naar de volkstuintjes.

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:13

ik zit er ook overna te denken om er gewoon een zandondergrond ervan te maken en dat ik haar gewoon goed bijvoer en lekker laat grazen hier in het park. zou dat een goede oplossing zijn?

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:21

ik denk dat je er wel snel zat van raakt om haar steeds mee te nemen naar het park.

maar een zandondergrond is misschien wel beter idd.

en hebben jullie niet een beetje geld over om een klein weidemaatje te kopen? een geitje ofzo? dan ben je ook grotendeels van het eenzaamheidsprobleem af!

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:24

het park grenst aan mn huis dus dat maakt niet uit haha!
een geit erbij kan ik wel vragen aan mijn ouders.. wel een goed idee ;)