paard eet vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beaniej

paard eet vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:02

Hallo, ik ben er gister achter gekomen dat mijn paard vlas eet. Ik had al een poosje het vermoeden omdat er 2 dagen nadat ik er een nieuwe baal ingegooid had er weer een baal bijgegooid was omdat ze op de vloer stond. Toendertijd navraag gedaan bij de staleigenaar of het mogelijk was dat ze vlas at, maar die zei dat als ze er heel veel van at er allang last van moet hebben gehad. Nu valt mij de hele week al op met uitmesten dat de mest verkruimeld in de box ligt met wel wat drollen erbij zeg maar. Maar als je in zo'n drol knijpt dan valt het verkruimeld uit mekaar.
Ik probeer de nieuwe vlas zoveel mogelijk met de oude te mengen, maar de nieuwe vlas staat ze er dus tussen uit te vissen. Wat is nu de beste optie om te doen??

Weer terug op stro? waarvan de binnen 2 dagen ook de box leeg eet of is er nog een andere optie?

Groetjes.

Katja

Re: paard eet vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:04

Verplaatst van MD naar VWS.
Laatst bijgewerkt door Katja op 24-10-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAO had VWS moeten zijn.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:17

Van stro kunnen ze hooguit volgens mij*(weet het echt niet zeker) een strobuik kunnen krijgen. Er komen ontzettend veel paarden bij de kliniek met koliek omdat ze vlas eten. Heel gevaarlijk dus..
Als ik jou was zou ik hem in ieder geval van het vlas afzetten, misschien zaagsel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:35

hoeveel hooi krijgt ze?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:38

Van de vlas halen, of kijken of ze het ook nog lust als je er azijn met eucalyptus overheen sproeit (wat je overigens ook met stro kan proberen). Mijn vreethaf lust geen stro waar ik dat overheen sproei.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:43

Ze krijgt 3x per dag hooi. Hoeveel dat is weet ik niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:45

lijkt me toch handig om dan eerst je hooi even te wegen en goed te kijken naar de kwaliteit. Een paard hoort minimaal 16 uur per dag toegang te hebben tot ruwvoer. Het vlaseten kan heel goed een gevolg zijn van een tekort aan ruwvoer.

Of van verveling, hoe lang komt ze buiten op een dag?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:49

Mijne doet dat ook af en toe. Maar alleen als ik er een nieuwe baal in heb gegooit, dus echt dat mooie witte vlas nog. Wat ik dan doe is is de wat donkere laag er over heen gooien. Dan laat hij het liggen.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:50

Ze staat niet meer op het land sinds begin van de maand, dus nu ongeveer uurtje paddock, daarna wandelen, longeren of rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:53

ben je nu serieus? komt je paard max 2-3 uur per dag zijn stal uit? En jij vraagt je af waarom je paard vlas eet? Dat meen je toch niet echt?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:54

als de bliksem van het vlas af, ik hoor zo vaak dat paarden op een kliniek belanden door het eten en verstopt raken van vlas.
En wat boven al staat, veel meer ruwvoer aanbieden, het verdient niet de schoonheidsprijs dat ze aan het vlas beginnen, ze moeten de hele dag kunnen eten als ze dat willen omdat hun maagdarmstelsel daarop in is gesteld.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:58

vlas is niet heel erg als ze dat binnen krijgen.
als het maar niet te veel is maar dat weet je zelf denk ik ook wel.
misschien moet je proberen om meer hooi of ander eten haar te geven dat ze minder trek heeft in het vlas.

maar het is vaak dat paarden vlas eten als het net in de stal ligt.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:59

geen vlas en geen stro, kunnen van beide erg koliek van krijgen als ze er te veel van eten, die van mij staan zo veel mogelijk buiten in de wei, en anders in een stal met hout krullen..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:02

theasnsj schreef:
vlas is niet heel erg als ze dat binnen krijgen.
als het maar niet te veel is maar dat weet je zelf denk ik ook wel.
misschien moet je proberen om meer hooi of ander eten haar te geven dat ze minder trek heeft in het vlas.

maar het is vaak dat paarden vlas eten als het net in de stal ligt.
Vlas is wel erg. Vlas zet namelijk uit als ze het eten en kan daarom voor darmverstoppingen zorgen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:28

Zou hem op zaagsel zetten. Stro en vlas kan allebei voor koliek zorgen als ze er van eten...
Wij hebben een shet in pension gehad en die at ook stro. Wij deden azijn over het stro en toen moest ze het niet meer:P
Kan je ook proberen maar als ie dan nog blijft eten raad ik zaagsel aan.