Artrose en 24/7 wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elias7

Artrose en 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:33

Ik heb een paard (fries) met artrose en ik vraag me af of het goed zou zijn om hem 24 uur p/d buiten te zetten.

Ik weet dat het goed is om hem veel te laten lopen en beweging is goed. Maar het dilemma is vooral s'winters ik bedoel dan is het koud en kou is weer niet goed maar doordat hij blijft lopen lijkt me dat ook wel goed ipv s'nachts op stal en dan sóchtens opstart problemen.

Hebben jullie ervaring met artrose paarden en 24/7 in wei (ook s'winters)

Tnx alvast

fjordnina

Re: Artrose en 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:45

Het is ook afhankelijk van waar de artrose zit. Ergens hoger in het lijf valt het op te lossen met een deken, maar als het de benen zijn wordt dat al wat lastiger.Ik denk dat ik een ruime schuilstal erbij zou willen die met van die grote zwaardere plastic lamellen zodat het ook tochtvrij is en echt afgeschermd. Zo kan je paard wel vrijuit zijn beweging kiezen, maar ook warm en droog staan.

Ik heb zelf een 22 jarige shet staan die ik van artrose verdenk en die staat ook lekker op de weide. 's ochtends is ze wel wat stijf, maar niet onoverkomelijk.

Blijft toch lastig. Kou is stijfheid, maar aan de andere kant rust roest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:21

onze 20 jarige merrie met artrose staat 24/7 in de weide, daardoor blijft ze in beweging en is er prima te leven met de artrose. Als ze last heeft op het harde trekken we haar hoefschoenen aan, maar dat is bijna nooit meer nodig.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:54

Hier hebben er ook een paar (lichte) artrose en dat gaat juist beter als ze 24/7 buiten staan.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:04

maar staan ze ook in de winter dan 24/7 buiten?
En hebben jullie ook een schuilstal of is bosrand ook goed?

Mijn fries heeft artrose in zijn voorknie dus die komt net onder het deken uit als hij die op heeft.
Moet hij trouwens een deken op in de winter zou dat helpen?
Ik heb iets gehoord over dat dan het lichaam warm is en dus beter doorbloed maar verstoort dat het natuurlijke niet.

veel vragen he maar hoop toch dat jullie me kunnen helpen.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:10

Mijn fries heeft artrose in beide voorknieen. Inderdaad veel buiten is super. (DA heeft zelfs gezegd dat als ik dit paard hele dagen op stal zou zetten, het snel het einde zou zijn)
Ze mogen bij ons in het zomerseizoen 24/7 buiten. Ik merkte echter na een week dat ze korter ging lopen links voor. Blijkbaar toch of kou en nat wat 's nachts optrekt, of ze ligt buiten minder.
Ik vind zelf namelijk dat ze in stal redelijk veel ligt, dus het echt nodig heeft om even een paar uur haar benen te ontlasten.
Ze staat nu van 7 tot 7 buiten.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:09

Hier staan ze alleen in de zomer 24/7 buiten en in de winter alleen overdag. Zonder schuilstal jammer genoeg. Als je je paard hele winter buiten wilt zou ik wel voor een schuilstal regelen ect.
Een deken zal denk ik niet helpen. Als je paard voldoende ruwvoer en een wintervacht heeft kan hij zich beter redden als met deken.

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:40

hoi,
Ik heb ook een fries met artrose helaas voledig op. Zo zonde, hij is nog zo jong en zo talentvol (1 jaar zonder problemen van L1 naar Z2). Maar ja het is niet anders. Ik heb hem nu zo dat ik een keer in de week zonder problemen een kleine buitenrit kan maken (78% stappen haha).

-Overdag buiten met een jaarling op groot veld, goed bewegen; grazen en spelen.
-s nachts binnen omdat hij s nachts altijd gaat liggen wil ik hem in stal op een 'warme' ondergrond wil hebben ( het is bewezen dat ze slechter worden van koude en vocht!) Dus hij heeft een iets dikkere deken om, straks dikke stalmatten, en nu al een dubbele laag vlas..
- en ik geef ook nog een poedertje van ....nutriscience ofzo het heet artri aid. (maar mijn dierenarts is opzoek naar iets wat niet alleen maar een voedingssuplement is maar echt iets dierenarts-achtigs *D ).
Eerst stond ik ergens anders waar dit niet kon.... toen kreeg hij het ene been niet voor het andere ( na buigproef kon hij niet meer op zijn been staan, en was zijn beste been!!!! Heeel zielig was dat!! Ik dacht toen echt dat ik een hele zware beslissing zou moeten maken omdat de dierenarts ook al begon over pijnstilling enz...)

Iemand die hem niet kent zal nu alleen een leuke fries zien die een beetje kort loopt!!
Als je de naam van dat poedertje wilt weten, moet je het even zeggen, dan ga ik dat wat serieuzer opzoeken..
Heel veel success!!!!!!!!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:57

mijn oude merrie heeft artrose in de benen. heb dr zomers dag en nacht op de wei en nu het weer kouder wordt snachts heb ik dr binnen staan en overdag buiten. maar ze heeft smorgens wel opstartproblemen. ze is als je dr van stal haalt heel stijvig en soms zelfs een beetje kreupelen. het liefste zou ik dr dan ook in een uitloopstal zetten, maar helaas hebben wij deze mogelijkheid niet bij ons op stal. heb dr wel een deken om, omdat ze toch wat meer moeite heeft om zich warm te houden nu en daar wordt ze ook wat stijver van.
maar als je de mogelijkheid hebt zou ik je paardje in een uitloopstal zetten, wel eentje die goed uit de wind staat, dus dat ze wel lekker warm staat, met een lekkere warme bodembedekking, maar dat ze ook gewoon even buiten een rodnje kunnen lopen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:03

Mijn paard staat als het kan ook 24uur buiten in de winter. Ik merk dat ze hierdoor minder stijf is en ze krijgt ook geen stalbenen. Wij hebben alleen bomen aan de zijkant, maar wil ooit nog verhuizen naar een wei met schuilstal.. Helaas zijn die er niet veel..

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:57

Vegas_B* wat zielig voor jou friesje, heb je hem nu op pijnstillers staan of niet? Ik zou graag jou poerdertjes enz. willen proberen kijken of hij het daar beter op doet ik gebruik nu zelf soulemate nutirion 2g en wil hem denk ik eerdaags op pijnstilling zetten kijken of dat help.

Ik rij mijn paardje momenteel niet want hij blijft kreupel in de draf.
Hij staat nu bij mijn pension 12 uur buiten en s'nachts binnen, of hij veel ligt in de stal weet ik niet volgens mij niet want dan zou ik wel ligplekken moeten zien.
Wij hebben alleen de mogelijkheid om of 24/7 buiten of 12 uur en s'nachts op stal.
Ik vind het erg moeilijk om te beslissen daar en tegen is het wel een groot prijsverschil en als hij nu zijn hele leven op pijnstillers moet en supplementen dan zou dat wel erg schelen natuurlijk, maargoed dat terzijde ik wil het beste voor hem.
Wij hebben geen schuilstal of stallen met uitloop.
Als hij op stal heeft gestaan is hij wel stijver maar net wat iemand zei kou is ook niet echt goed.

Zijn er geen been/knie verwarmers haha soort handschoenen maar dan om het been :)

Ik vind het heel fijn dat jullie me willen helpen dank jullie wel

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:57

hou je paard in de gaten.
Jij alleen kan de goede beslissing nemen door naar je paard te "luisteren" hoe hij zich voelt.

succes!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:51

Merrit heeft ook flinke artrose. hij loopt idd 24/7 buiten en ik geef hem vrijwel iedere dag beweging in de zin van even gymen, of een kort ritje. Samen met glucosamine en goede olie redden we het wel.

Hiervoor ging hij in de winter snachts op stal. s Morgens kon hij nauwelijks de stal uitkomen , zo stijf was hij dan......

Volledig buiten is voor hem echt beter!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:50

Mijn pony met artrose staat ook 24/7 buiten en dat gaat heel goed. Hij heeft wel een stal staan waar ie zelf in en uit kan en die is ook zo gemaakt dat ie tochtvrij is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:52

Mijn paard heeft ook artrose. Maar nu icm. een peesblessure staat ze 24/7 binnen. Maar als ze weer naar buiten mag, gaat ze lekker dag en nacht buiten.. (we gaan trouwens nog wel even raad vragen ad dierenkliniek)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:00

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:14

Mijn paard heeft artrose aan het hoefgewricht en staat ook gewoon 24/7 buiten. :)
Hij heeft wel een inloopstal, waar hij in kan gaan staan wanneer hij wil.

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:32

haha wel een goede die knie-warmers....
Nee mijn fries staat gelukkig niet op pijnstillers!! Ik heb de pot er even bijgehaald.
Het heet ArthriAid van Nutriscience. Het is een pot van 1,2 kg (poeder) voor 4 maanden (1 paard). Ik koop het bij Drunens ruiterhuis voor 67,50 euro. Je hebt een poeder en vloeibaar. Vloeibaar is iets duurder maar misschien doe je er ook langer mee. Op de website staat welke andere winkels ze ook verkopen. Ik zou wel eerst bellen of ze dit product ook in de winkel hebben, anders rij je er voor niks naartoe...
http://www.nutri-science.nl
http://www.drunensruiterhuis.com

Ik hoorde laatst dat er ook veel positieve reacties zijn over een product van cavalor (artri martix ofzo). Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het ook aan het paard zal liggen. Het ene lichaam reageert beter op product x, terwijl het andere juist beter zal reageren op product z..

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Heel erg veel succes met je paardje! Ik hoop zo dat het snel beter zal gaan en dat je in ieder geval weer iets leuks met hem kan gaan doen +:)+ . Als je nog een vraag hebt hoor ik het graag!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 05:53

Ook ik heb een kruizing fries x haflinger gehad met erge atrose in het achterbeen, na constatering hiervan heb ik het die rop de weide gezet naarmate een poos op het land te hebben gelopen (in het voorjaar) ging het dier alleen maar slechter lopen toen heb ik een nare keuze moeten maken.

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:08

nee ik denk ietsje korter wel :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:45

flappie28 schreef:
Elias7 schreef:
Zijn er geen been/knie verwarmers haha soort handschoenen maar dan om het been :)

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ps/119720/

Zijn er dus wel voor op stal.

Ze zijn er ook voor in de wei, althans die verkochten ze 3/4 jaar terug nog wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:59

Ik ben er geen voorstander van om een paard met artrose s'nachts op de wei te laten staan. Zeker in deze tijd, als het zo vochtig is, moet een paard droog en warm staan.
Want juist het vochtige weer is zo slecht voor artrose.
Overdag buiten en sávonds in een droog bed, lijkt mij veel fijner voor het paard.
Wat betreft de pijnstilling...je zou Equipalazone kunnen overwegen. Begin dan eens met een 1/2 zakje 2 maal daags.
Maar overleg met je dierenarts, die kan je daar zeker mee helpen.
Er zijn natuurlijk ook div. suplementen in de handel die de artrose sowieso wat verlichten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:14

aerdenhout1 schreef:
Ik ben er geen voorstander van om een paard met artrose s'nachts op de wei te laten staan. Zeker in deze tijd, als het zo vochtig is, moet een paard droog en warm staan.
Want juist het vochtige weer is zo slecht voor artrose.
Overdag buiten en sávonds in een droog bed, lijkt mij veel fijner voor het paard.
Wat betreft de pijnstilling...je zou Equipalazone kunnen overwegen. Begin dan eens met een 1/2 zakje 2 maal daags.
Maar overleg met je dierenarts, die kan je daar zeker mee helpen.
Er zijn natuurlijk ook div. suplementen in de handel die de artrose sowieso wat verlichten.

Exact. lijkt je. ;)
Heb je mijn post gelezen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:25

??? Ja...en?? Ik snap hem niet helemaal, zal wel blond zijn denk ik....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:01

aerdenhout1 schreef:
??? Ja...en?? Ik snap hem niet helemaal, zal wel blond zijn denk ik....

Of je blond bent weet ik niet ;)

Jij denkt dat het prettiger is om het paard in de winter snachts op stal te hebben, ivm de warmte.

Mijn paard gaf echter aan dat hij juist de stal niet meer uit kon komen. Voor hem is 24/7 buiten het beste.