Kosten paard aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Terpstra

Kosten paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 00:38

Hallo,

Weet niet of het hier goed staat, maar ik was me wat aan het orienteren voor een paard aan huis. Niet dat ik al zo ver ben, moet er eerst een paard komen en een eigen huis. Dus dat duurt nog wel een aantal jaren. Maar wil wel kijken of het realistisch is om deze droom te behouden of dat ik alles maar meteen moet laten varen.
Ik vroeg me dus af wat jullie hadden aan kosten om een (inloop)stal (voor 2 paarden) te laten bouwen, en een bak en alle andere benodigdheden.

Alvast bedankt :)

fjordnina

Re: Kosten paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:47

Qua onderhoudskosten kwam ik gisteren uit op 17,50 per maand. Dit is hooi, hoefsmid, likstenen, ontworming en entingen. Dit zijn dus echt pure basiskosten. Dierenarts en tandarts zijn bijv. niet gemakkelijk te berekenen al hebben we daar wel een potje voor. Brokken krijgen ze bij ons ook maar af en toe, afhankelijk van hun behoefte.

Een inloopstal kun je zelf bouwen of laten bouwen. De kosten zijn heel erg afhankelijk van wat je precies wil. Even googelen op schuilstallen levert al veel resultaten en prijzen op.

Een bak heeft mij 1000 euro gekost incl. afrastering. Dit was een bevriende loonwerker die de grond voor me omgezet heeft.
Met entingen werkt dat precies hetzelfde, bevriende dierenarts, dus voor 15 euro per paard ben ik helemaal rond eens in het jaar. Betaal ook geen voorrijdkosten. Daar moet je net een beetje mazzel mee hebben.

Er zijn vooral veel kleine dingen die je nodig hebt, maar het is heel moeilijk om te bepalen als je nog geen ruimte hebt en een eigen beeld. Ook de plek moet maar net mogelijkheden bieden om dingen op een bepaalde manier te doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:57

17,50 per maand? Staat de komma verkeerd zeker? ;)
Hoefsmid kost hier 25, voor het bekappen. Eens in de 8 weken maakt alleen dat al 12,50 per maand.
Wat betaal jij voor een pakje hooi en hoeveel krijgen ze? Wat kost jouw weiland? Enz enz.
Ik denk dat je nl een hoop vergeet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:10

Nee, komma staat precies goed. Hoefsmid komt hier namelijk eens in de 3 maand.

Hooi hebben we dinsdag gehaald en op basis daarvan dus de berekening gemaakt. Afgelopen jaar liepen ze t.m februari op gras, hadden geen behoefte aan hooi. Nu was dat ook wel erg extreem, ik ga uit van voeren in december. Met het gras wat we nu nog hebben staan is dat geen probleem. Ze krijgen dan 1 pak hooi op 5 pony's.

Mijn weiland kost weinig tot niets. Eigen land en een bevriende boer die de koeien op ons land heeft lopen. Soort van voor wat hoort wat en dat maakt het al snel goedkoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:50

@fjordnina : heb je in die 17,50 ook de afschrijving van de koopsom van weilanden/stallen meegerekend. En de aanleg van je bak ??

@TS: ik heb het weleens berekend en kan aan huis 2 paarden houden voor de prijs van één in pension.
Maar als ik in pension zou staan zou ik geen 2 paarden hebben :D

Let wel ik zou niet anders willen als aan huis, maar verkijk je niet op het werk wat je er aan hebt (hooi halen, mest afvoeren, reparatie/onderhoud) en de uren die er in gaan zitten.
Het rijden schiet er nu soms bij in omdat er andere dingen ook gedaan moeten worden.
Niet dat dat erg is, maar je hebt een heel ander patroon als wanneer je naar een pensionstal gaat en je paard uit stal/paddock/wei haalt om te rijden.

Je kunt nooit met vakantie of je moet iemand in huis halen om er op te passen. Je kunt nooit flink uitslapen of ergens lang blijven, want er staat wel een beest met honger.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:00

Toen ik mijn 3 a 4 (Fell) ponies aan huis had, was ik ongeveer 75 euro per maand kwijt.
Ze liepen dan wel 8 maanden per jaar op 1,2 hectare grond (300 euro per jaar huur), zonder bij te voeren, hoeven kappen deed ik zelf, dus berekend aan huur van het land, hooi en beetje brok voor 4 maanden, da voor entingen en wormonderzoeks kit 2x per jaar. Andere 4 maanden stonden ze achter het huis, maar daar stond al een stal op dat stukje (ongeveer 1200m2).
Vond ik best meevallen, maar je moet eerst wel investeren, toen ik die 1,2 hectare mocht huren, stond er helemaal geen draad om, dat koste mij ongeveer 500 euro en 1 hele dag werken met 3 man.
Daarbij, als ik die 1,2 hectare niet had gehad, dan hadden ze dus altijd achter het huis gestaan en moest ik ze altijd hele jaar bijvoeren, dan zijn de kosten dus wel een heel stuk hoger. Dus hoe meer grond hoe goedkoper en makkelijker qua verzorging het is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:06

smaos schreef:
Dus hoe meer grond hoe goedkoper en makkelijker qua verzorging het is.

Niet per definitie :D
Als je hier in de buurt een hectare kunt kopen (want het is er gewoon haast niet) dan kost dat 75.000 euro. Daar kun je heel wat baaltjes hooi voor opvoeren :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:53

Ja, oke, als je het zo bekijkt, ik huurde mijn wei voor 300 euro per jaar. Dan wel. 1 hectare landbouwgrond koste hier 25000 euro. Maar als een boer wist dat jij met paarden interesse had, dan steeg de prijs ook ineenkeer.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:22

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om de paarden aan huis te houden.
Er was alleen nog maar weiland dus we hebben alles zelf moeten aanleggen.
Denk hierbij aan het afrasteren van het weiland, het aanleggen van een rijbak, het bestraten, het bouwen van een schuur en stallen etc.
De kosten hiervan lopen in de tienduizenden euro's.

We hebben 2 paarden, 1 pony en 2 Shetlanders.
In de winterperiode eten ze voordroog, 1 grote ronde baal in de week.
Per week verbruiken we 4 balen stooisel en 1 zak krachtvoer en een zak wortels.
Alles met elkaar kosten ze dan ongeveer 75,- in de week.

In de zomer staan ze als het weer het toelaat dag en nacht buiten.
Hierdoor verbruiken we weinig ruwvoer en geen strooisel , het krachtvoer blijft gelijk.
Tegelijkertijd hebben we wel de kosten van het onderhoud van het weiland.
Als ik een schatting maak denk ik dat we ongeveer 40 zakken kalk verbruiken en 6 zakken kunstmest.
Plus 1 fles MCPP, 1 fles MCPA en een fles Round Up.
Vergeet daarnaast niet dat je af en toe een tractor nodig hebt en sowieso een bosmaaier om onder de draden door te maaien.

Mest afvoer kost ons alleen vrije dagen, maar je zult wel een kar moeten aanschaffen.
Overigens zit al onze vrije tijd in de verzorging van de paarden en het onderhouden van het erf en weiland. Ik denk dat dat iets is wat veel mensen onderschatten.

Een paard aan huis houden lijkt goedkoop, maar dat is het absoluut niet.
Daarnaast mis je de gezelligheid van de pensionstal en is het moeilijk om een betrouwbare oppas te vinden als je op vakantie wilt.
Daarentegen heb je ook wel weer voordelen, je kunt alles doen op de manier die jou het beste lijkt en je kunt je paard 's avonds nog even een deken verwisselen en een nachtzoen geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:28

Voeren wat je wilt, op tijden dat jij wilt, komen/gaan wanneer je wilt. Geen gezeur van pensionklanten, geen 'verdwijningen' van je spullen... het heeft wel degelijk zijn voordelen :D
Maar Diessel heeft het heel mooi omschreven. Dus maak een juiste afweging, die is voor iedereen anders.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:34

Ik ben ongeveer €150,- per maand kwijt aan hooi, stro, voer, vlas plus het gebruik van een 20x60 rijbaan en het gebruik van een de mesthoop. ( ik breng de mest bij de buurman, hoef niets af te voeren dat wordt daar verzorgd, ik gebruik ook zijn rijbaan en kan daar hooi/stro enz halen)Ik heb een paard en een pony aan huis staan. Bekappen doe ik zelf en 1x in de zoveel tijd komt mijn smid ze even nakijken.
Ik vind het een verademing en het is zeker wel goedkoper, pensionkosten liggen duidelijk hoger en dan heb je een kleine box, daarbij komen nog reiskosten enz. die heb je niet meer als ze thuis staan, dus ik heb nu ook tijd 'over'
Nog een voordeel is dat ik nu kan trainen wanneer ik wil, ik kan de bui afwachten bijvoorbeeld en kan veel meer tijd in mijn paarden stoppen als toen ze op pension stonden, ik voer meerdere keren per dag en savonds voor ik ga slapen krijgen ze nog een keer hooi en gaan de lichten pas uit, niemand die mij verteld hoe of wat en niemand die met zijn fikken aan mijn spullen zit, echt zaaaalig, zou nooit meer anders willen.

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:40

Als je alles goed berekend hooi, stro, dierenarts, hoefsmid, brok, haver, mest zit je gemiddeld voor 2 paarden aan de € 200,- p/m
De bak en stallen is natuurlijk een eenmalige inversteringskosten, en verschilt met wat je eisen zijn.
Maar tussen de € 6000,- en € 8000,- kom je een heel eind voor 2 stallen en een rijbak,
Op het internet loont het zeker om te gaan shoppen.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:42

Bedankt allemaal voor de informatie :) Hier kan ik wat mee.
Zal vast nog een hele tijd duren, eerst maar eens een eigen paard op een pensionstal :P en misschien bevalt dat wel zo goed dat die daar dan blijft.

Hoeveel tijd zijn jullie gemiddeld kwijt per week aan de verzorging van de paarden/stallen/bak/weiland/alles wat daarmee te maken heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:14

Terpstra schreef:
Hoeveel tijd zijn jullie gemiddeld kwijt per week aan de verzorging van de paarden/stallen/bak/weiland/alles wat daarmee te maken heeft?

Gemiddeld is moeilijk te zeggen, maar ik gok op 15 uur per week buiten het rijden om (2 paarden).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:34

ik ben ongeveer 20 uur per week bezig met de paarden. 2 eigen en 2 in pension, dit is inclusief rijden/longeren.

Kosten lopen hard op met de tijd ;)
Je stelt je eisen steeds bij om het steeds beter en netter voor elkaar te krijgen. Omheining is afhankelijk van de grootte van je land. Bak afhankelijk van grondsoort en kosten van loonwerker en aanvoer/aanschafkosten van zand.
Stal afhankelijk van of je een bestaande schuur hebt waar je zelf wat in kunt timmeren of dat je complete buitenboxen of stal moet laten bouwen. Zelf bouwen is vrijwel altijd goedkoper.

Zoek prijzen op internet.
Maar ga er vanuit dat je rustig je paard een aantal jaren op een pensionstal met binnenbak kunt plaatsen, voor het bedrag je wat uit moet geven om ergens te beginnen, waar die faciliteiten voor paarden nog niet aanwezig waren. Is alles er al, dan vallen de kosten erg mee. Wat onderhoud en dan je onderhoudskosten zo tussen de paar tientjes tot een 100 euro per maand afhankelijk van de kwaliteit van je land, hoeveelheid gras en noodzaak van bijvoeren en of je duur strooisel nodig hebt of niet...

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:45

hij staat op eigen land. Hier hebben we ook het hooi zelf van gehaald. 1 zak brok in de maand en af toe de da. Verder heb ik de liefste en handigste man van de wereld. Die heeft bv net weer de verlichting in de bak aangelegt. wij komen op 30 euro in de maand.

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:05

het lijkt natuurlijk wel goedkoper en dat kan ook zo zijn! alleen je moet natuurlijk wel alles zelf onderhouden en alles regelen

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:55

Ik zou niet weten hoe duur het zou zijn om alles te laten bouwen (bak ect.) (heb ik t geluk dat mijn vader 4 schuren heeft :+ én dan nog een verzameling van hout. :+ )

Ik ben maandelijks ong. 60 euro kwijt in de winter. voor 1 pony.
dus voor hooi, stro, basisbrok, en vlasstro.
Als er niks ergs zou gebeuren waar de DA oid bij zou moeten komen, zou ik ong. 1000 - 1500 euro kwijt zijn in een jaar ;) maar dat is alleen het onderhoud :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:30

Ik moet het nog gaan ontdekken want ik ga volgende week mijn stallen bouwen en mijn bak aanleggen.

Maar qua onderhoud voor 4 paarden en een pony: 4 zakken voer a 10,60 ps per week; tweewekelijks twee grote balen stro a 45 Euro ps; voor een groot paard een baal hooi per dag (2,50) dus dat kun je makkelijk uitrekenen. Hoefsmid, ontwormen en veearts blijft gewoon doorlopen als normaal.

Thuis gaat daar nog bijkomen de kosten van de afrastering die regelmatig gerepareerd of opgespannen moet :+ , water, electriciteit, kosten van de mestafvoer (25 Euro per kar bij ons, de grote mesthoop voor zo'n 15 paarden moet elke twee weken en is 8 karren).

Dat is dus zonder de investeringen van alle nieuwe dingen en zonder een deel van je hypotheekkosten!