Te snel donker en niet meer in weide kunnen rijden?Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroR

Te snel donker en niet meer in weide kunnen rijden?Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 14:16

Ik heb mijn paard aan huis staan en in de lente, zomer kan ik gerust in de weide rijden. Maar nu het weer stilaan weer slechter wordt en het ook vroeger donker is kan ik bijna niet meer in de wei rijden. Ik doe altijd eerst mijn huiswerk en voordat dat gedaan is is het ong 7/8 uur en ikzelf vind het gewoon te gevaarlijk om in de donker in een glibberige weide te gaan rijden.
Dus ben ik opzoek gegaan naar een stalling of manege kort in de buurt maar blijkbaar woon ik in zo'n onbenullige regio dat de dichtsbij zijnde stal 10 km van onze woning afligt. Oke, vind ikzelf best nog goed te doen maar het probleem is dan dat mijn ouders het niet zien zitten om zo ver te rijden voor mijn hobby, ze zijn er totaal niet geintresseerd in en willen ook niet wachten als ik aan het rijden ben dus zij willen 2x op en af rijden dat is dan zo'n 40 km per dag als ik even wil gaan rijden en dat vinden ze dan alweer te ver. Terwijl ik heb gezegd dat ik de stallingskosten wel uit eigen zak wil betalen.
En we zijn trouwens ook niet in het bezit van een trailer want anders zou mijn vader zijn tijd nog moeten verspillen in een manege terwijl ik daar werk en daar heeft ie gewoon geen zin in ..

Misschien dat iemand een oplossing weet voor mijn situatie of zelf in zo'n situatie zit ? Want ik heb het al bijna opgegeven en toch wil ik haar zo graag ergens stallen zodat we in de winter niet stilvallen :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 27-10-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking.

Kaatje64

Re: Wat nu .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:19

Misschien een optie om eerst te gaan rijden voordat je aan je huiswerk begint tijdens de donkere dagen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:21

Direct uit school naar je paard? Ik ga ook direct uit mijn werk na stal, dan heb ik nog heel de avond de tijd voor andere dingen :)

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:23

ik denk dat de ouders hier niet echt in mee zullen stemmen, aangezien ze zo te lezen geen groot voorstander zijn van paardrijden, is er ook geen buurman/vrouw of dergelijke die een rijbak heeft waar je tegen een vergoeding in mag rijden, of evt. met je naar de manege wilt rijden?? misschien kan je op de manege het probleem eens uitleggen vragen of iemand daar een oplossing weet ....

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:24

Ja idd, en als de wei te glibberig is zit er niets anders op dan een buitenritje, maar stap/draf gaat opzich meestal nog wel.

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:08

Het rijden na school zo opzich nog wel even kunnen :j maar eenmaal als het gaat vriezen en vaker gaat regenen is het toch wat te glad in de weide en ze is nog maar 4 jaar dus vind het dan toch wat riskant ..
Ik kan misschien nog es een keertje rondzoeken naar een piste in de buurt maar er zijn maar weinig mensen die paardrijden daarmee wss ook de weinige stallen en maneges in de buurt ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:44

PP-->VSW

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:47

Mss kun je via Google Earth in je omgeving naar bakken speuren?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:50

Heb je perse een wei nodig dan?
Ik rij altijd buiten in de polder hier, en voor jonge paarden is rechtuit veel beter. Dan bakwerk bv.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:05

Ik had hetzelfde probleem.
Ik heb een hoek van mijn wei om laten gooien zodat ik een rijbak kreeg,hier staan ze 'swinters ook in als de wei kaal is.
Rijden doe ik alleen als het nog licht is.
Evt zou je er bouwlampen bij kunnen zetten(als er stroom aanwezig is).
Wei omlaten gooien werkt geloof ik alleen als het zandgrond is.

Toen ik nog in de wei reed ben ik met mijn vierjarige onderuit gegaan ,waar bij ik mijn enkel brak en mijn pony een heup blessure op heeft gelopen waardoor ik hem helaas heb moeten laten inslapen,vandaar mijn keuze om een stuk wei op te offeren om een rijbak te maken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:33

Of gewoon wat minder rijden, dat doen wij ook. Heeft het paard ook een keer vakantie, vinden ze fijn :P
Ik ga latijd meteen na school naar de paarden. En pas na het eten maak ik huiswerk :o Dat gaat goed.

Purified

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:34

Ja inderdaad, gewoon direct uit school;
even een kwartiertje ofzo 'bijkomen', en dan naar je paard, rijden, verzorgen etc. en dan je huiswerk.

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:49

ja, het is even zuur, maar het is roeien met de riemen die je hebt.
Zelf heb ik het zelfde probleem. In de winter rijd ik zo ongeveer alleen in het weekend.
4 jaar is nog jong genoeg om het rustig aan te doen, en in het voorjaar weer rustig op te gaan pakken.
Misschienis de situatie volgend jaar weer anders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:34

gelijk uit school eerst rijden, dan verzorgen en dan aan je huiswerk. Heb je de hele avond dan nog voor... En natuurlijk in het weekend.
Verder inderdaad proberen een adresje vlakbij met een bak te vinden. Soms is er ook weinig stallingsaanbod omdat in die omgeving veel mensen hun paarden gewoon aan huis hebben.
Succes!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:20

Of misschien rond vragen of er niemand in de directe omstreeks een zandbank heeft of prive rijhal heeft waarvan je gebruik kan maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:45

w8en totdat je 18 bent en eigen auto en trailen hebt en rijbewijs hebt

heb je geen vrindin die in bezit is van trailer of rijbewijs die je brengen kan, en evt mee samen rijden kan?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:49

ik heb ook alleen een wei ter beschikking om te rijden en in de winter (eigenlijk het hele jaar) is het gewoon het rijden aanpassen aan het weer.

is het droog dan kun je lekker trainen, regend het en is het glad dan sla ik de galop en scherpe wendingen over.
vriest het dan hebben ze geluk en krijgen ijsvrij :D

ik heb een bouwlamp richting de ring gezet zodat je toch een beetje licht hebt om te rijden

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:02

ik zou inderdaad eerst rijden en dan huiswerk doen.. huiswerk kan je namelijk ook doen als het donker is :P

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 16:09

JaneJansen schreef:
Mss kun je via Google Earth in je omgeving naar bakken speuren?

Heb ik al vaak geprobeerd, maar heb nog steeds niks gevonden -O-

colunder schreef:
Ik had hetzelfde probleem.
Ik heb een hoek van mijn wei om laten gooien zodat ik een rijbak kreeg,hier staan ze 'swinters ook in als de wei kaal is.
Rijden doe ik alleen als het nog licht is.
Evt zou je er bouwlampen bij kunnen zetten(als er stroom aanwezig is).
Wei omlaten gooien werkt geloof ik alleen als het zandgrond is.

Toen ik nog in de wei reed ben ik met mijn vierjarige onderuit gegaan ,waar bij ik mijn enkel brak en mijn pony een heup blessure op heeft gelopen waardoor ik hem helaas heb moeten laten inslapen,vandaar mijn keuze om een stuk wei op te offeren om een rijbak te maken.

Maar mijn weide is ong 20x60 dus juist zo groot als een piste dan wordt de weide en de piste zowieso een beetje krap vind je niet?
De bouwlampen zijn gepland voor in de toekomst :j

Lynn_Nikita schreef:
w8en totdat je 18 bent en eigen auto en trailen hebt en rijbewijs hebt

heb je geen vrindin die in bezit is van trailer of rijbewijs die je brengen kan, en evt mee samen rijden kan?

nee :n, of allesinds totaal niet in mijn buurt en dan zou ze te ver moeten omrijden en dat vind ik dan niet echt de moeite ;)

Ik ga nu deze week een keertje proberen om eerst te rijden en dan pas mijn huiswerk maar ik denk dat nadat ik gereden heb totaal geen zin meer ga hebben en mijn huiswerk ga laten liggen het is nou eenmaal geen leuke bezigheid :Y) maar ik kan het altijd proberen :j