Paard laat drinkbak overstromen stal staat onder. Oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Paard laat drinkbak overstromen stal staat onder. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:14

Een van de paarden op mijn stal sopt vreselijk met zijn hooi in de drinkbak. Daardoor laat hij de drinkbak overstromen. Ik heb het niet 'in levende lijve' gezien maar de afgelopen weken kom ik thuis en staat de stal blank (komt nergens anders water vandaan dus dit moet het wel zijn). Ik heb al een steen onderin de drinkbak gelegd zodat hij nog wel kan drinken maar de lepel niet zo diep naar beneden kan dat de lepel blokkeert. Toch lukt het hem nog steeds om een zwembad te veroorzaken Kost mij bergen stro, water en tijd, dus ben niet blij. Ik overweeg een waterstop, maar weet niet of dit de oplossing biedt en of deze hiervoor geschikt zijn. Er zijn ook stops die een sensor hebben die de toevoer afsluit zodra daar water op valt. Ik ben er niet uit wat de oplossing gaat bieden (naast dat ik nu ben begonnen om het hooi nat te maken, blijkbaar is deze baal nogal droog, maar altijd dat hooi nat maken is ook weer een toer).

Ik vermoed dat hij een flinke pluk hooi in zijn bak sopt, dan wil drinken en hij niet meer goed bij het water kan komen omdat er hooi inzit, en dan maar op de lepel blijft drukken. Denk ik.. Het gebeurt alleen overdag, ik denk dat hij 's nachts toch op een 'simpele' manier het hooi gewoon eet, en overdag er meer mee aan de sjouw gaat. Wie weet wat?

Lauura

Re: Paard laat drinkbak overstromen stal staat onder. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:16

Waterbak afsluiten en een grote ton neerzetten? Die jij dan elke dag vult...?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:17

Lekker overdag buiten zetten met een emmer water.... ik denk dat hij zich verveelt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:18

Of misschien diezelfde ton om te beginnen onder de waterbak? Dat het overstroomde water eerst daar in terecht komt?

toot

of het hooi aan de anderen kant van zijn dinkbak leggen>

Pytje

nat hooi voeren? dan hoeft hij ook niet meer te soppen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:19

Heeft hij een zoutsteen? Mijne deed dat ook vaak, kreeg hij dorst van de zoutsteen en blijf hij dan gewoon wat verder klooien. Zoutsteen weg en hoppa, opgelost.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:19

Yessy schreef:
Of misschien diezelfde ton om te beginnen onder de waterbak? Dat het overstroomde water eerst daar in terecht komt?

Hebben wij ook geprobeerd maar als het al zo'n speelerds zijn dat ze met water klooien laten ze die ton toch niet staan!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:21

Blue9 schreef:
Heeft hij een zoutsteen? Mijne deed dat ook vaak, kreeg hij dorst van de zoutsteen en blijf hij dan gewoon wat verder klooien. Zoutsteen weg en hoppa, opgelost.

Dat is wel een beetje banketstaaf, je paard zal vast niet voor de lol aan dat ding likken maar het toch echt wel nodig hebben denk ik?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:22

Hoe lang staat dit paard binnen? Ik begrijp dat het een ruin is, die spelen erg graag en veel... Dat moeten ze wel kunnen 'uitleven' buiten... dan zijn ze vervolgens 'te moe' om van alles te verzinnen...

zandvangers

t .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Paard doet het waarschijnlijk uit verveeling ;) Zet hem op wei als je daar de mogenlijkheid voor hebt.
Ik denk niet eens dat hij nat hooi lekker vind...
Geef hem anders geen hooi maar Kuilvoer ( vind die van mij ook veel lekkerder. ) Dat is al sappiger uit zich zelf en niet zo droog.
Voorderest heb ik geen ervaringen met drinkbakken, maar kan je wel zeggen. Als die naar buiten kan. Absoluut niet binnen houden.

ook een paar speeltjes zouden kunnen helpen voor in de stal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:23

S__L schreef:
Blue9 schreef:

Dat is wel een beetje banketstaaf, je paard zal vast niet voor de lol aan dat ding likken maar het toch echt wel nodig hebben denk ik?

Kan ook verveling zijn. Als ze veel binnen staan gaan ze eindeloos aan die steen likken om iets te doen te hebben, vervolgens eindeloos drinken en pissen... mooie manier om je dag door te komen wanneer je je verveelt :(

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:25

Dat kan het idd zijn, maar als dat het niet is, is het toch gemeen om hem weg te halen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:26

S__L schreef:
Dat kan het idd zijn, maar als dat het niet is, is het toch gemeen om hem weg te halen?

Maar als ze de hele dag zout nodig hebben, is er ook iets goed mis met het paard... dan zou ik toch dat blok weghalen en hem eens door de DA laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:26

Je hebt toch ook drink bakken met automatische vlotter in plaats van ze druk lepel ;)
Dan weet je zeker dat je geen zorgen meer hoeft te maken over overstromingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:29

S__L schreef:

Dat zou inderdaad gemeen zijn, je moet dan zorgen dat het paard zich niet verveelt... naar buiten ermee dus.
Als een paard kan grazen, buiten kan lopen, interactie heeft met andere paarden doet zich dit probleem niet voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:32

Sommige paarden soppen hun hooi graag, dat hoeft echt niet perse verveling te betekenen. Die van mij sopt altijd haar hooi, binnen en buiten, paardenkuil sopt ze ook. Ze heeft nu een emmer in een houder en die wordt vol gehouden. Hooi aan de andere kant van de stal leggen hielp ook niet, dan pakte ze een pluk hooi en liep er alsnog mee naar de waterbak. Weghalen van de zoutsteen hielp ook niet trouwens, sommigen soppen nu graag.

Op een andere stal hadden ze elektrische waterbakken zonder lepel. Het waterbakje vult zich zodra er wat uit gaat en houdt op wanneer het bakje tot een cm onder de rand gevuld is, misschien is dat wat?

Dus ninx, paard naar buiten hoeft echt niet de opplossing te zijn, die van mij staat heel veel buiten in een kleine kudde en 2 soppen hun hooi, binnen op stal alswel buiten in de speciebak.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:35

Super wat een reacties :-) Zoutblok heeft hij wel maar taalt hij niet zo naar. Buiten kan hij helaas nu beperkt zijn (daar baal ik enorm van maar is niet anders) inderdaad zal het wat verveling zijn -stom maar dat had ik me niet gerealiseerd, ik dacht meer aan enkel nat hooi willen-, dat verklaart dat het overdag altijd gebeurt. De 3 dagen in de week dat ik wel thuis ben staan ze veel in de bak en inderdaad, op die dag doet hij het niet, ook niet 's avonds als hij weer op stal staat. (en als eigenaar of bijrijder er is zijn ze ook meer buiten, nu dan in de bak, mijn land is nu al te slecht, ik hoop achter mijn huis een stuk erbij te krijgen, dan zouden ze weer overdag buiten kunnen in de winter, dat zou geweldig zijn).

Goed plan dat van die waterbak eronder... Dat het daar in stroomt. Als die vol is kan hij ook nog daar weer uit drinken. En kan ik mooi zien of dit nou echt de oorzaak is. Die bak barricadeer ik wel op een of andere manier (denk paar zware stenen erin). En in het ergste geval wordt het voetballen, maar het is het proberen waard.

Nee het is een merrie (bij mij heet alles 'hij'). Het is kuil, maar ene keer wat vochtiger dan de andere. Inderdaad dit voorjaar had ik vochtiger, toen deed ie het nooit. En het zomerseizoen waren ze overdag buiten (kregen ze op stal ook hooi) en is het 's avonds ook nooit gebeurd.

Aha automatische vlotter, daar ga ik me eens in verdiepen!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:35

er staan trouwens nog een paar topics over het soppen op bokt. Een oorzaak ervan zou een maagzweer kunnen zijn... heeft je paard meerdere symptomen die hierop kunnen wijzen?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:35

Ninx schreef:
S__L schreef:

Dat zou inderdaad gemeen zijn, je moet dan zorgen dat het paard zich niet verveelt... naar buiten ermee dus.
Als een paard kan grazen, buiten kan lopen, interactie heeft met andere paarden doet zich dit probleem niet voor...

Ja dat snap ik en daar ben ik ook zeker voor!

Die van mijn zus sopt ook. Altijd. Hij staat dagen buiten en verveelt zich echt niet. Zij heeft het hooi achterin gelegt (achterin is de stal iets hoger) met een emmer. Voorin heeft ze ook nog een elektrische drinkbak voor als de emmer leeg is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:40

zoals je zelf nu al zegt gebeurt het niet op dagen dat ie wat doet, dus dan zou het heel goed verveling kunnen zijn. hang eens wat op in zijn stal bv voetbal in een hooinet, kijken of hij daar zijn aandacht op gaat uitleven ipv op het hooi. en anders zou ik inderdaad een ton onder de waterbak vast maken zodat het water in ieder geval daar in loopt en niet je stal in.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:43

Maagzweer... : Bij een maagzweer gaan ze vaak heel traag eten en laten ze bvb hun krachtvoer staan. Dus je geeft dan een berg hooi en ze staan daar wel aan te knabbelen maar er gaat in feite weinig van binnen.
Hmm nee dat is niet aan de orde bij dit paard. Is netjes op gewicht, eet goed en snel. En veel ;-)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:45

Het klinkt idd als verveling. Waarom kan ze op sommige dagen niet naar buiten dan? Ik neem aan uit je bericht dat ze achter je huis staan?