Luchtzuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:35

Sinds een paard weken weet ik dat mijn verzorgpony luchtzuigt of anders genoemd "kribbebijten" Nu, ik heb gehoord dat hij daarmee windkolieken kan krijgen en vraag : Hebben jullie een manier zodat ik dit kan stoppen , of in iedergeval minderen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:43

Paarden krijgen geen koliek van het luchtzuigen. Paarden krijgen koliek als de oorzaak van luchtzuigen ligt in een maagprobleem en dat is vaak het geval. Op ik geloof MD is een centraal topic over luchtzuigen met heel veel info. [MD] centraal topic over luchtzuigen

In elk geval:
- veel buiten, veel beweging
- sociaal contact (tenzij je paard daar juist van in de stress schiet)
- hooi ipv kuil
- zo min mogelijk krachtvoer en als: brok vervangen door granenmengsels zonder hulpstoffen.
- uiteraard evt. maagproblemen oplossen

KingSize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:49

Urielle schreef:
In elk geval:
- veel buiten, veel beweging
- sociaal contact (tenzij je paard daar juist van in de stress schiet)
- hooi ipv kuil
- zo min mogelijk krachtvoer en als: brok vervangen door granenmengsels zonder hulpstoffen.
- uiteraard evt. maagproblemen oplossen

Kent iemand voorbeelden van paarden die helemaal van het luchtzuigen af zijn gekomen door het veranderen van hun leefomstandigheden/ voer? Of is het zo dat als een paard eenmaal luchtzuigt het misschien zal verminderen maar nooit helemaal weg zal gaan?

Zirano

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:53

Nee hoor wij hebben een pony gehad en die deed luchtzuigen ook met haar band om. Nadat we naar een andere pensionstal zijn gegaan en dame meer buitenkwam was een gegeven moment het luchtzuigen voor 99% voorbij. Allen bij stresssituaties en heeeeel af en toe na het geven van eten deed ze het. Luchtzuigband hoefde nooit meer om. Toen we haar verkochten en dit doorgaven aan de nieuwe eigenaar hebben de mensen het 6 weken uitgeprobeerd. Daar stond de pony dag en nacht buiten en luchtzuigen was toen helemaal van de baan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:57

Soms gaat het helemaal weg soms niet hangt er ook vanaf in hoeverre je de oorzaken oplost misschien. Meestal ontstaat het vanuit een maagprobleem dus als dat wel verbeterd maar niet helemaal oplost word het misschien wel minder maar niet helemaal weg. Ook hoelang doet hij het al een paard dat net is begonnen zal makkelijker stoppen dan een paard dat al 15 jaar zuigt.

De lucht berijkt de maag trouwens niet en komt gewoon weer terug naar buiten aan de voorkant. Je paard krijgt dus niet direct van het luchtzuigen koliek. Wel kan het geluid vervelend zijn en kan je houtwerk eronder lijden.

esmeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:43

BIj onze pony hielp Kribox

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:16

Mijn verzorgpaard doet het alleen als hij heeft gegeten.. dus iets als hooi of brok heeft gehad. Bij vers gras heeft hij het weer niet. Kan iemand mij daar ene rede voor kunnen geven?
Je paard kan er geen koliek van krijgen zo ver ik weet. Maar het is ook nooit meer af te leren. Opzich, het grootste probleem wat je eraan hebt (zover ik weet) is dat het gebit sneller slijt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:17

Als je er "optijd" bij bent en het probleem weet is het simpel op te lossen. Maar als je paard het al jaren doet. Wordt het vaak een gewoonte. En die is helaas vaak niet af te leren.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:22

Als die het alleen na het eten doet is de kans vrij groot dat hij een maagprobleem heeft. Dus dan is het geen kwestie meer van afleren, maar zijn maagprobleem weghalen ;)

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:55

je hebt ook van die speciaale banden er vor zitten achter de oren , kost 12euro bij divozia

suc 6 er mee

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:51

Die van mij heeft zo'n aluminium band, met een bontje over het harde deel en achter haar oren. Voordat ze kreupel werdt had ze die alleen 's avonds om. maar sinds die kreupelheid dag en nacht. Ze kan nog wel luchtzuigen met dat ding om, maar krijgt zo een stuk minder lucht binnen.. Ik ben ooit begonnen met weer afbouwen maar dat resulteerde in een lichte koliekaanval... dus ik durf het niet meer..
Afleren heeft meestal weinig succes en de mijne doet het al vanaf dat ze veulen was. En haar twee halfzussen ook...