haf drinkt niet meer uit aut waterbak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

haf drinkt niet meer uit aut waterbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:40

Aller eerst: ik hoop dat het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden ;)

Wij hebben in de stal automatische drinkbakken, en nou heb ik het idee dat mijn haf er niet meer uit durft te drinken.
Dit denk ik omdat hij zodra ze naar buiten gaan altijd heel hard naar zijn waterbak rent om te gaan drinken.
De aut drinkbak werkt gewoon goed maar ik denk dat hij niet meer durft nadat hij begin van het jaar een keer is blijven hangen (het klepje in de bak) hierdoor stond toen heel zijn stal blank.
Uiteraard is de "slechte" drinkbak vervangen, maar nu heb ik dus nog steeds het idee dat hij er niet uit drinkt.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het een beetje van de zotte om met emmers te gaan zeulen (die hij altijd omgooit) als de aut bak het gewoon doet.
in principe heeft hij dus altijd water en heb ik zoiets als ik met emmers aan de gang ga drinkt hij er nooit meer uit.
Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

Groetjes

Qimm

Re: haf drinkt niet meer uit aut waterbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:42

Ligt er niks vies in de waterbak? Vroegâh werkte ik op een stal en 1 paard dook ineens dagelijk zodra hij buiten was altijd met z'n neus in de plassen om te drinken, toen we weer grote drinkbakken schoonmaak hielden begrepen we waarom, er was een muis verdronken in zijn drinkbank :o Zoooooooo vies, arm paardje :(:)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:47

Ze zijn wel schoon, ik heb ze voordat ze s'nachts weer naar binnen gingen helemaal schoongemaakt en de leidingen door gespoeld.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:49

je kunt het wel testen, als je vlak voordat je weggaat even dat hele ding vol laat lopen, en de volgende dag nog zo staat, weet ke dat die niet drinkt nee.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:51

Dat hij er niet uit drinkt is wel duidelijk, ik denk dat hij het vertrouwen er weer even in moet krijgen.
Maar mijn probleem is meer moet ik wel of niet met emmers gaan werken want als ik daar mee begin drinkt hij er nooit meer uit.
Ze gaan 's avonds om 22:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:55

Giet eens een beetje appelazijn of appelsap in het water.
Paarden vinden dit lekker en dit stimuleerd om te gaan drinken.
Idd het waterbakje helemaal vol laten lopen. Zo kun je zien of hij gedronken heeft.

Ik zou niet met emmers gaan slepen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:59

Er zijn potjes zonder lepel die steeds uit zichzelf vollopen. Mss is die handiger voor je Haf?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:12

@Lisa ik zou eens wat appelsap kunnen proberen en dan 's ochtends als ik erbij ben voordat hij naar buiten gaat.

@JaneJansen dat wist ik niet dat die er ook zijn daar zal ik eens voor kijken of ze die hier ergens verkopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:14

Die van mij drinken als ze buitenkomen ook altijd bij de waterbak. Maar ze drinken ook uit hun automatische drinkbak.
Dus het hoeft niks te betekenen.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:17

Hmm oke... aan de ene kant heb ik ook zoiets van hij heeft de mogelijk en de bakken doen het dus hij doet het er maar mee maar ik zou het wel heel zielig vinden als hij echt dorst heeft en niet drinkt. Maar goed hij zal hoop ik toch niet zo dom zijn om dan echt niet te gaan drinken. :+

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:18

Ik heb er een die niet drinkt uit de aut waterbak, ik dacht eerst, niet mee zeuren, als ze dorst heeft dan drinkt ze wel, tot 2 dagen later de DA kon komen voor verstoppingskoliek, wel gewoon het hooi gegeten, maar niets erbij gedronken op stal. Ze doet het dus echt niet.
Sindsdien doe ik s avonds na het voeren met de slang haar voerbak vol water en voer ik s ochtends in een losse ophang voerbak. Het restje water haal ik er overdag met een spons uit.
(ze heeft dus ook altijd een super schone voerbak :D )

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:26

haha, of je legt er een stukje appel in...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:08

iid aagje, ik ken de haflingers: die kunnen geen lekker wortel of appel weerstaan!!! :P

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:10

Ik zou een vlotter-drinkbak nemen... die zijn heel fijn, ik heb ze zelf ook... zit ook nog een rubberen dop onderin zodat je ze makkelijk schoon kunt maken!! ;-)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:43

Als hij het echt niet doet dan idd maar een emmer in de stal, zet die in een autoband dan kan hij hem niet omgooien... (al hoewel.. het is en blijft een haf)....

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:26

Ik dacht ook dat die van mij niet dronk ( op ponykamp toen ik hem meenam ) , heb toen vol laten lopen en die ochtend was het leeg , dus hij drinkt wel gewoon.
En anders dan heb je wel van die hang voerbakken, moest ik op mijn vorige stal toen de leidingen waren bevroren , vet stom en irritant dat wel..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:56

Kan het zijn dat er stroom tegen de drinkbak of de leiding aanstaat? Kennis van me zijn paard ronk ook ineens niet meer, maar hij kon niets vinden.
Bleek dat, zodra het paard dronk, hij een schok kreeg, omdat er ergens een leiding tegen draad kwam.....

Kans is klein dat het zoiets kan zijn, maar zou het wellicht toch even checken!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:35

ik zou eerst eens zeker zijn dat ze er echt niet uit drinkt. die van mij duikt smorgens ook meteen in de waterton op het land, maar die drinkt gewoon goed snachts. dus zou het savonds idd vol met water zetten, dan zie je smorgens zo of ze gedronken heeft of niet. en anders kan je inderdaad zo'n vloterbak nemen, die loopt automatisch vol, dus geen klepel waar ze aan kan blijven hangen.

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:50

Bij ons drinken ze vaak pas als ze naar de wei gaan.
Waarschijnlijk vinden ze dat lekkerder terwijl het hetzelfde water is, of misschien vinden ze het lekker om uit zo een ruime ton te drinken.
Maar zodra ze langer op stal staan van de winter, drinken ze wel degelijk uit de autm drink bakken.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:04

ALs je wilt dat hij weer gaat drinken smeer dan op de lepel lekker wat appelstroop. Paarden zijn er verzot op en de angst gaat dan vanzelf weg.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:10

Bij mijn haflinger was het altijd een gewoonte dat als hij langs de waterbak liep die vlak naast de rijbak staat dat hij altijd wilt drinken.
Zelfs als hij net op stal had gedronken. Dit had dus echt niets te maken met op stal niet drinken.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:45

Ik heb het getest door hem vol te laten lopen (tot het randje).
EN hij blijft nu op een zelfde niveau staan, dus dan drinkt hij denk toch?