Nieuwkomer zoekt advies voor paardenonderkomen en wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2b

Nieuwkomer zoekt advies voor paardenonderkomen en wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:53

Hallo,

Ik ben niet alleen nieuw op deze site, maar ook nog helemaal onbekend met het hebben van eigen paarden.
Graag hoop ik hier dan ook op jullie advies en wijze raad.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat we vanuit de stad naar het platteland verhuizen, naar een huis met een grote loods en verder een lap grond van 2100 m2. Het is onze droom om hier 2 paarden te gaan houden. In de loods kunnen paardenboxen worden gebouwd, daar heb ik speciaal op gelet. Wel moeten we nog wat doen aan de ventilatie en de lichtinval in deze loods, maar dat gaat lukken.

Natuurlijk staan de paarden niet de hele dag binnen, maar wat heeft een paard nog precies nodig aan wei of paddock? Ik lees hier soms wat tegenstrijdige berichten over. Een paddock die gedraineerd is, is goed voor het hele jaar. Wat zou de minimale afmeting moeten zijn van de paddock voor 2 paarden van 1.65m? En een stukje wei, is dat ook noodzakelijk? Hoe groot zou dit dan moeten zijn? Moet de ondergrond van de paddock altijd zand zijn?

Kan ik rubberen tegels gebruiken voor in de boxen in de stal of is het beter om het vlas en stro op het beton te doen? Jullie zien het, ik ben een echte beginner. We kopen de paarden pas als alles in orde is voor ze, zolang staan ze op de manege en zijn ze daar eigendom. Graag doen we dus alles in 1 keer goed.

Wie kan mij op weg helpen en door de bomen weer het bos laten zien? Alvast mijn enorme dank!

Happy 8-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:16

2100 m2 Is niet veel, maar je kan er een hoop leuke dingen mee doen. :D

Boxen: Welke maten wil je aanhouden en wil je per paard een losse box of 1 grotere ruimte waar ze met zijn 2en in staan. Voor paarden zou ik de maten 3,5x3,5 minimaal aanhouden en voor een pony 3x3 (t/m 1.45). Maar ik zou meer zijn voor een half open stal met daaraan gelijk een paddock en eventueel dan beide paarden bij elkaar (moet ze wel elkaar verdragen) soort van groepsstal.

Paddock: Waar wil je die voor gebruiken. Alleen om in los te gooien of eventueel ook om in te longeren/rijden. Let dan op welke ondergrond je gebruik en wat voor een zandsoort. Zou voor alleen losgooien voor 2 paarden gaan voor minimaal 20x20. Liever gewoon 20x40 en dan gewoon een goede bodem erin doen die geschikt is voor rijden/longeren en losgooien. Is het ook de bedoeling dat ze hooi eten in de paddock dan zou ik hooibakken gebruiken met daarop een metalen rooster. Voor het water kan eventueel een speciekuip of anders een automatische drinkbak (let op i.v.m. bevriezen).

Stalbedekking stro: Is vaak makkelijker af te voeren, maar je verbruik vaak behoorlijk veel. En aardig wat opslagruimte nodig.
Stalbedekking vlas: Is vaak moeilijker af te voeren of je moet tuinders in de buurt hebben die het graag komen halen. Minder opslag nodig en zuinig in verbruik (afhankelijk hoe je er zelf mee omgaat).
Stalbedekking strokorrel: Is gewoon stro maar dan in korrelvorm. Afvoeren is even informeren in de omgeving of er boeren zijn die het willen hebben voor hun maisvelden of de tuinders. Zuinig in verbruik en zou even zoeken op strokorrels zijn verschillende topic over.
Stalbedekking rubberen matten: Je heb dan wel afvoer nodig en ik persoonlijk zou niet alleen matten gebruiken zeker in de winter. Wil namelijk zelf dranaige matten aanschaffen, maar heb een betonnen vloer met koeienroosters erin. Dus de ideale afvoer.

En nog een tipje voor de winter. Zorg dat er een rondpompsysteem en/of warmteslang om de waterleiding gaat i.v.m. bevriezen. Scheel heel veel emmers water sjouwen in de winter. ;)

En vergeet niet te informeren bij de gemeente en buren of je wel paarden mag houden op je stuk grond. Je kan wel van alles neerzetten, maar als je uiteindelijk er geen paard neer mag zetten is een beetje jammer.

Stallen met daaraan een paddock per paard zijn foto's van te zien in mijn profiel. ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:27

happy2b schreef:
Hallo,

Ik ben niet alleen nieuw op deze site, maar ook nog helemaal onbekend met het hebben van eigen paarden.
Graag hoop ik hier dan ook op jullie advies en wijze raad.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat we vanuit de stad naar het platteland verhuizen, naar een huis met een grote loods en verder een lap grond van 2100 m2. Het is onze droom om hier 2 paarden te gaan houden. In de loods kunnen paardenboxen worden gebouwd, daar heb ik speciaal op gelet. Wel moeten we nog wat doen aan de ventilatie en de lichtinval in deze loods, maar dat gaat lukken.

Natuurlijk staan de paarden niet de hele dag binnen, maar wat heeft een paard nog precies nodig aan wei of paddock? Ik lees hier soms wat tegenstrijdige berichten over. Een paddock die gedraineerd is, is goed voor het hele jaar. Wat zou de minimale afmeting moeten zijn van de paddock voor 2 paarden van 1.65m? En een stukje wei, is dat ook noodzakelijk? Hoe groot zou dit dan moeten zijn? Moet de ondergrond van de paddock altijd zand zijn?

Ik heb ze z òmers op weiland staan, in de winter trappen ze dit stuk en staan ze op d ebak en paddock, ik heb een gedeeklte betegeld, en een gedeelte zand. wat voor ondergrond heb je?

Kan ik rubberen tegels gebruiken voor in de boxen in de stal of is het beter om het vlas en stro op het beton te doen? Jullie zien het, ik ben een echte beginner. We kopen de paarden pas als alles in orde is voor ze, zolang staan ze op de manege en zijn ze daar eigendom. Graag doen we dus alles in 1 keer goed.
beton of rubberen tegel alleen is niet goed, bij beton moet je iets meer stro of vlas gebruiken zodat het paard als die gata liggen niet op de kale vloer kotm. Alleen rubber tegels zonde bedekking ben ik geen voorstander van
mijn voorkeur gaat uit naar rubberen matten en daarop een laag stro, hebben we ook wat te knabbelen en ligt toch wat zachter en is minder glad

Wie kan mij op weg helpen en door de bomen weer het bos laten zien? Alvast mijn enorme dank!

Happy 8-)

knollentuin

Re: Nieuwkomer zoekt advies voor paardenonderkomen en wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:38

Hoi, ik zou een paddock van 20x40 nemen en daar ook in rijden, kan je 20x60 neerleggen zou ik daarvoor gaan en de rest gebruiken voor wei.
als je de paarden elke dag in de baan zet zomer en winter en de zomerdagen de wei een paar uur laat begrazen heb je lang gras en je paarden lopen toch veel buiten.
Op stal zou ik als het lukt voor stro gaan,lekker voor de paarden om te knabbelen en in te liggen
er was laatst ook iemand die zelf bezig was om de stal aan huis in te richten die een topic heeft geopend, miss staan daar goede tips voor je bij?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:07

Kun je in de loods een ruime inloopstal maken met daaraan vast een stukje bestrating en dan een paddock? Dan zou ik daar voor kiezen. zo'n 100m2 zand en 20m2 bestrating per paard zou al mooi zijn. Qua stalgrootte is het hoe groter hoe beter.
Hoe ruimer je inloopstal is, hoe minder ze genoodzaakt zijn te bewegen in een natte bodem bij slecht weer. Wil je ruimte besparen zou ik kiezen voor minimaal 3,5 bij 3,5 of 4 bij 4 per paard. Voor een inloopstal voor 2 paarden de breedte minimaal 5, liever 6 meter met brede doorgang, of 2 doorgangen aan de buitenzijde zodat de 1 de ander niet zo makkelijk klem kan zetten.
Qua diepte hangt het ook af van het dakoverstek en de windrichting/inwaaien, maar 3 meter is toch wel het minimale om wat beschutting te kunnen geven.

ik zou ook gelijk een rijbak laten aanleggen van minimaal 20 bij 30, liever 20 bij 40. Liefst aan de paddock vast zodat je alleen de doorgang open hoeft te zetten om ze de bak erbij te geven aan ruimte. Die bak kun je gebruiken om de paarden overdag meer loopruimte te geven en om in te rijden en te longeren.

De m2 die je over hebt kun je dan als grasland gebruiken en de paarden er in het droge seizoen lekker een paar uur per dag in laten grazen ter afwisseling. Eventueel opsplitsen in 2 stukjes zodat je zodra het ene stuk wat kaal wordt, kunt bemesten en rust geven terwijl ze het andere stuk opeten. Dan heb je nog langer plezier van je kleine stukje gras.

In een stal zonder afvoer geen doorlatende rubber matten gebruiken. Liever vloeistofdichte matten met daarop goed vochtopnemend strooisel zoals vlas, hennepstrooisel of strokorrels. Door de rubber matten ligt de bodem stabieler en glijden de paarden minder en heb je ook minder snel schaafplekken of kale hakken als ze toch eens de bodem opzij schuiven.
Bij een grote (inloop) stal hoef je ook niet de hele stal met strooisel te bedekken. Een deel van de stal, achteraan of in een hoek een aantal m2 per paard, is genoeg. Dat strooisel zoeken ze wel op als ze er willen mesten/plassen/rollen of lekker zacht liggen. Zeker als de paarden ook nog buiten droog in het zand kunnen liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:26

Als je voor zo een in\uitloop stal gaat kun je ook kijken naar die paardenmatrassen die ze in de hit gebruiken,paarden schijnen er graag op te liggen

happy2b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:42

Wat fijn dat jullie zo snel antwoorden! Het is voor ons redelijk belangrijk omdat we voordat we verhuizen, inzicht willen hebben in welke kosten en bij de aanleg van paardenstalling komen kijken. Dan kunnen we ze nu nog meefinancieren, straks wordt dat lastiger. Jullie antwoorden zijn helder en duidelijk, maar toch heb ik nog een paar vragen hierover:

Vraag 1) Ja, het is zeer goed mogelijk om de loods (van 15 x 10 meter) te gebruiken voor in-en uitloopstal. Ook de opening is groot genoeg en bevindt zich niet op de tocht/inwaairichting (opening is 5 meter breed en 2,5 meter hoog). Moeten er dan toch ook nog 2 gewone paardenboxen in gemaakt worden, of wordt het geheel dan gebruikt als inloopstal.

Vraag 2) kan ik 's nachts dan wel de deur van de opening van deze in-uitloopstal gewoon sluiten, of moet die permanent open zijn?

Vraag 3) jullie raden ook aan om een stuk gewone bestrating aan te leggen, vlak voor de paddock. Dan kan wel hoor, maar ik begrijp niet goed waar dit voor is. Is het niet slecht voor de hoeven om over gewone bestrating te moeten lopen (vaak)?

Vraag 4) Als we in de loods 2 boxen aanleggen van 3,5 bij 3,5 en een stuk van 10 bij 4 gebruiken als in-uitloopstal, dan hebben we nog een stuk loods over van ca. 60 vierkante meter. We vinden het wat overbodig om ook dit te bedekken, kan dit gewoon zo als betonnen vloer open blijven liggen voor de paarden? De loods ziet er dan zo uit: betreden via kleine deur achterzijde loods (niet voor de paarden zelf) en dan meteen 2 boxen naast elkaar. Daarnaast 40 vierkante meter in-uitloopstal en dan nog 60 vierkante meter loze ruimte (betonnen vloer).

Ik ben heel benieuwd! Groetjes,
Happy 8-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:06

happy2b schreef:
Wat fijn dat jullie zo snel antwoorden! Het is voor ons redelijk belangrijk omdat we voordat we verhuizen, inzicht willen hebben in welke kosten en bij de aanleg van paardenstalling komen kijken. Dan kunnen we ze nu nog meefinancieren, straks wordt dat lastiger. Jullie antwoorden zijn helder en duidelijk, maar toch heb ik nog een paar vragen hierover:

Vraag 1) Ja, het is zeer goed mogelijk om de loods (van 15 x 10 meter) te gebruiken voor in-en uitloopstal. Ook de opening is groot genoeg en bevindt zich niet op de tocht/inwaairichting (opening is 5 meter breed en 2,5 meter hoog). Moeten er dan toch ook nog 2 gewone paardenboxen in gemaakt worden, of wordt het geheel dan gebruikt als inloopstal.

ik zou persoonlijk een deel gebruiken als stal, en deen deel als opslag voor hooi stro ed, of heb je hier het te halen

een aparte ruimte voor. Vaak is meer inkopen goekdoper en betekend ook minder op en af rijden om t
Vraag 2) kan ik 's nachts dan wel de deur van de opening van deze in-uitloopstal gewoon sluiten, of moet die permanent open zijn?
ook eigen keuze, ik heb hem dag en nacht open, paarden slapen snachts niet de hele nacht en bij mij kunnen ze de stal in als ze daar behoefte aan hebben

Vraag 3) jullie raden ook aan om een stuk gewone bestrating aan te leggen, vlak voor de paddock. Dan kan wel hoor, maar ik begrijp niet goed waar dit voor is. Is het niet slecht voor de hoeven om over gewone bestrating te moeten lopen (vaak)?
Waarom zou dat slecht zijn, is juist goed. ook word bij veel regen de paddock/ wei vaak blubberm en zo kunnen ze lekker droog staan

Vraag 4) Als we in de loods 2 boxen aanleggen van 3,5 bij 3,5 en een stuk van 10 bij 4 gebruiken als in-uitloopstal, dan hebben we nog een stuk loods over van ca. 60 vierkante meter. We vinden het wat overbodig om ook dit te bedekken, kan dit gewoon zo als betonnen vloer open blijven liggen voor de paarden? De loods ziet er dan zo uit: betreden via kleine deur achterzijde loods (niet voor de paarden zelf) en dan meteen 2 boxen naast elkaar. Daarnaast 40 vierkante meter in-uitloopstal en dan nog 60 vierkante meter loze ruimte (betonnen vloer).

Ik zou die overige ruimte afzetten en gebruiken als opslag, gewoon beton laten dus
Als er in de stal maar iets op de bodem ligt, en niet alleen beton is.
Wil je nu dus vaste stallen en een inloopstal?

Ik ben heel benieuwd! Groetjes,
Happy 8-)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:24

Als je de paarden voor recreatie gaat gebruiken dan zou ik ook gaan voor een inloopstal. Ik zou dan in de opening van die repen doorzichtig rubber hangen waar ze doorheen kunnen lopen. Dit houd het binnen lekker warm.

Ik ga er hierbij dus wel vanuit dat de paarden het goed met elkaar kunnen vinden en er nooit een ander paard bijkomt en dat je nooit wilt gaan fokken.
In die gevallen is het namelijk handiger om, eventueel naast de inloopstal, nog een box te maken.
Als je hier plek voor hebt zou ik het sowieso doen en die leeg laten. Voor noodgevallen waarbij een paard apart in een box moet is het altijd enorm handig om die mogelijkheid te hebben.
Qua omvang van de inloopstal zou ik goed kijken naar wat handig is. Ze moeten de ruimte hebben, maar jij moet het ook nog kunnen uitmesten ;)

Een bak zou ik min. 20X40 maken en deze dan evt. ook als paddock gebruiken. Zelf heb ik een bak die maar 15 meter breed is en dat is eigenlijk net te klein en heel vervelend.
Drainage is handig maar vaak ook duur.

Weiland omheinen met schrikdraad. Ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om er ook een houten hek voor te zetten, niet rondom maar bijvoorbeeld aan de kant van je huis. Ik heb bijvoorbeeld mijn weiland aan 3 kanten (slootkanten) met schrikdraad omheind en aan 1 kant (de kant met de stal e.d.) met een houten hek én schrikdraad. Als er dan namelijk een draad kapot gaat of het stroom valt om wat voor reden dan ook uit dan kunnen de paarden nog steeds de weg niet opkomen.
Een houten hek zonder schrikdraad nodigt uit tot schuren en hout bijten dus dat was voor ons ook geen succes.
Tip: bevestig planken altijd aan de binnenkant van het hekwerk zodat mocht er een paard toch gaan schuren hij niet de plank er heel makkelijk uitduwt.

Een uitloopstal met bestrating in het begin van de uitloop is ideaal en zeker een goede tip.

Je vroeg ook nog de min. afmeting voor een paddock voor 2 paarden. Ik zou zeker gaan voor minimaal 15m bij 30m (mocht je kiezen voor een paddock ipv een bak)

Weidegang vind ik absoluut noodzakelijk. Maak dat stuk zo groot mogelijk als je kunt.

Ik heb houten vloeren in de stal. Rubberen tegels of beton zijn een goede optie maar bedenk bij iedere oplossing "waar gaat de urine heen?"
Het is dus handig om de vloer niet kaarsrecht te maken maar een tikje hellend bijvoorbeeld. Tegels zijn leuk maar niet als daaronder urine ophoopt en begint de stinken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:40

Een stuk betegelen is een heel goed idee,zo weet je zeker dat er ook in de winter een droog stuk is om op te scharrelen,vooral bij de in/uitgang.
Als je een loopstal gaat plannen is het ook verstandig als je een stuk om kunt bouwen als box,als een van de paarden,om wat voor reden dan ook,tijdenlijk op stal moet staan...of voor een logé ;)

Je zou eraan kunnen denken om onder het dak van de loods je hooi/stro-opslag te kunnen maken,let er hierbij op dat de warmte voldoende afgevoerd moet kunnen worden. Kleine balen moeten vrij liggen van de wanden en tussenin ook ventilatie-ruimte creëren door bv pallets te gebruiken.Vooral bij hooi kan er veel warmte ontstaan.
Gebruik je grote balen dan zul je ruimte in de loods moeten creëren ;)

Voor de bodembedekking kun je verschillende dingen gebruiken,enkel rubber raad ik af.Paarden voelen zich niet prettig als ze plassen en de boel wordt natgespat :+ Ook worden ze veel smeriger omdat alles onbedekt is...mest kun je makkelijker verwijderen maar ik vind het 3x niks.
Wij gebruiken zaagsel met stro daaroverheen,door zaagsel te gebruiken verbruik je tot 40% minder stro op jaarbasis. Je kunt ook voor hennepstro kiezen.Voor een grote loopstal kun je ook gewoon zand gebruiken,je moet er wel rekening mee houden dat je dat eens in de zoveel tijd compleet moet vervangen.Voordeel hiervan is dat je enkel de mest weg hoeft te halen en de doordrenkte stukken.

Mocht je toch voor enkel boxen kiezen,zorg er dan voor dat er voldoende geventileerd word door bv een kier tussen muur en dak.De paarden staan dan uit de tocht en de warmte kan opsteigen en afgevoerd worden.Houd rekening met de kant van de wind in de winter.

Als je een grote rijbak maakt kun je die ook gebruiken om ze bv 's avonds in te zetten,maak een pad naar de loopstal zodat ze daar ook inkunnen.Je kunt dit doen door bv een schakelhek te maken dat de wei afsluit,of de rijbak afhankelijk waar je wilt dat de paarden verblijven.

Probeer of je het weiland in meerdere kampen kan verdelen,zo kun je in het hoogseizoen stukken op rust zetten die kaalgevreten zijn.Als er weinig gras staat kun je ook altijd nog hooi bijvoeren ;)

Het is fijn als je een plek uit de wind en onderdak hebt om je paard te poetsen/zadelen en zorg ervoor dat je niet teveel hoeft te slepen met je tuig.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:36

Kan je misschien nog een stukje land erbij kopen?
2100m2 is echt niet veel hoor!
Als je er ook nog een buitenbak van 20x40 bij wil laten zetten dan hou je nog maar 1300m2 over, niet genoeg om je paarden te laten grazen!
Meer land zou echt wel wenselijk zijn voor de paarden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:18

als je je paarden de hele dag wil laten grazen is het te klein,maar voor 3-4 uurtjes per dag redtje het er wel mee hoor,de rest van de dag staan ze toch in de paddock?
het buiten kunnen zijn is het belangrijkste zou ik denken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:25

Paarden bij ons hebben ook niet veel land,ze kunnen lekker de hele dag scharrelen en gaan 's avonds op stal.Ze hoeven niet te leven van het land omdat ze bijgevoerd worden.Als je weinig grond tot je beschikking hebt kun je het zeker oplossen door bij te voeren en ze na een aantal uur p/d terug in de paddock te zetten ;)
Ook door het land in meerdere stukken te verdelen zodat ze af en toe een vers stukje gras hebben...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:42

Het lijkt me ook handig om een gedeelte van de loods te gebruiken voor de opslag van de spullen die je nodig hebt voor de paarden. Denk hierbij aan hooi, de bodembedekking van de stallen en wat je verder nodig hebt voor de paarden.
2 aparte stallen is wel handig, stel dat er 1 boxrust moet houden bij een blessure...
Verder begrijp ik dat je geen ervaring hebt met houden van paarden en de verzorging daarvan.
Waarom kies je dan voor deze dieren?
Ze hebben veel en goede zorg nodig. Een getraind oog is daarbij wel handig om symptomen te herkennen om een dierenarts erbij te roepen. Verder is het noodzakelijk om verstand van zaken te hebben met het voeren enzovoorts.
Een paard hebben is erg leuk maar voor het dier is het wel zo fijn als de baas verstand heeft van waar hij mee bezig is!
Waarom kiezen jullie voor 2 grote paarden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:59

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:02

Ik zou als ik jou was eens een flink aantal stallen bezoeken. Opbellen en vragen of ze even een half uurtje van hun tijd voor je hebben. Daar heb je eigenlijk nog veel meer aan dan de adviezen die we hier kunnen geven.

Er zijn heel veel verschillende vormen van paarden houden. Persoonlijk vind ik (inloop)stallen met uitloop, zoals die hier genoemd worden, ook het ideaal plaatje maar zoveel mensen zoveel wensen.

Aangezien je nog behoorlijk onervaren bent zou ik mijn oren en ogen eens heel goed open gaan houden en overal rondsnuffelen. Het zou jammer zijn als je over een jaar denkt had ik maar zus of zo.

Bekijk eens de stallen op een manege, bezoek eens een hit actief stal, ga eens kijken bij iemand die zijn paarden 24/7 buiten houd, ga naar de mini pensionstal in het dorp etc. etc. Bekijk alle uitersten van super luxe en jan boeren fluitjes en pik overal je handige tips uit.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:20

Ga op verschillende adressen kijken , bij mensen die paarden aan huis hebben en pensionstallen bijv, Zelf zou ik 2 boxen maken dus dat ieder zijn eigen box heefd, stel er is eentje geblesseerd, dan is het fijn als di apart kan , mocht je kiezen voor paddock tevens te gebruiken voor rijbak, zou ik lang de kant van de opening van de boxen een smalle overkapping maken zo dat je daar teven kunt zadelen en poetsen , mocht je geen overkapping willen dan zou ik idd de eerste 1,5 tot 2 meter toch bestraten (stoeptegel of klinkers) (beton storten is mooi maar kan ook erg glad worden) Afm paddock tevens rijbak max 20 40 , de rest wei, kijk ook of je evt in de buurt een stuk wei kunt pachten, daar kun je ze de zomer opzetten zodat je je eige weitje in de winter gebruikt zoat je niet ver mt ze hoef te lopen in al weersomstandigheden.
Ik heb ze hier op stro staan deze gebruiken wij om de wei te bemesten, maar mot ik wel zeggen dat ik 3ha heb.
water; ik gebruik al jaren 65liter cementkuipen (nieuw) die worden iedere dag schoongemaakt en gevult (zo gedaan) Ik zou de deuren va de boxen zo make dat je deze dicht kunt maken ik zou er wel voor kiezen dat je boven en onder een luik heb dus als je de onerste dicht doet kan de bovenste open blijven en bij extreem weer kun je de bovente ook sluiten. Ook zou ik de box zelf onderkant dicht en bovenkant tralie zodat ze naar elkaar kunnen kijken en kontact hebben mochten de deurtjes dicht zijn, en ze kunnen de rest van de loods zien.
Wij gebruiken voordroog dat zijn gewikkelde balen die kun je buiten bewaren.

Nog een vraag, heb je wel enig iets evaring met paarden of is dit echt de aller eerste keer ??

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:25

Het beste dat je volgens mij kan doen is op zoek gaan naar iemand die je met raad en daad kan bijstaan.
Iemand die je kan betrouwen en die liefst in je buurt woord en die je later kan vervangen als je eens ziek bent of zo.
Zoek een persoon die je met alle facetten van het paardenhouden kan helpen : huisvesting, opvoeding, verzorging, medisch, rijtechnisch,enz.
Zo moet je niet elke keer weer opnieuw beginnen met je situatie uit te leggen.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:34

Mijn mama en ik konden nog geen jaar paardrijden en waren pas een jaar met paardrijden bezig toen ze besloot 2 paarden te kopen (allebei 1m65) ! Ze hebben nog een half jaar in de manège gestaan .. Mijn mama heeft dan zelf een weide aangekocht die we in 2 hebben verdeeld en waar we twee stallingen hebben opgezet (ongeveer de grote van die in de manèges) en een piste .. Onze piste is 40X17 en eigenlijk gaat dit heel goed .. De bodem in de stal is vlas maar moet eerlijk zijn dat we slechts 1 x om de twee dagen alle mest uithalen en 1 x per week gooien we een baal vlas bij ..
Ook misschien handig is een waterboring, we zitten nl redelijk in het veld dus was dit voor ons echt wel nodig ..

Maar we hebben vooral veel hulp/tips gehad van de mensen uit de manège met veel ervaring en de man die onze stallingen had gemaakt, kende er natuurlijk ook wat van !

Veel succes zou ik zeggen !