[paddock bouwen] grootte & tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[paddock bouwen] grootte & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:30

Hoi,

In de zomermaanden heb ik zo'n 2000m2 weide tot mijn beschikking, voor 1 paard & klein pony'tje (shet).
Vanwege de kleigrond is het niet mogelijk ze het hele jaar door in de weide te zetten en dus willen we er een paddock bij bouwen.

2 buitenboxen/schuilstallen en dan aansluitend het paddock... Maar hoe groot zou het ongeveer (minimaal) moeten zijn. Mijn vader is niet al te enthousiast over het idee, en had al nachtmerries dat ik heel zijn tuin in het verhaal zou betrekken. :+ :D
Het liefst zou ik het natuurlijk zo groot mogelijk maken, maar dat is in dit geval niet realistisch. Wat is volgens jullie het minimale streven om 2 paardjes dagelijks van voldoende ruimte te voorzien?? Paddock krijgt een zandbodem.

Hoor het graag!

MamaMiesje

Re: [paddock bouwen] grootte & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:33

Van afmetingen heb ik niet zoveel verstand ( maar in ieder geval rijbakformaat?), maar ik zou in ieder geval letten op:
goede drainage
een deel met bestrating
deels beschut
goede omheining

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:18

Is het niet een idee om de paddock midden in de wei te maken met een stenen pad naar de stal en om de paddock heen een pad van gras met kleine obstakeltjes te maken en dat ze vanuit de stal door het pad moeten naar de paddock en in de winter niet door het hele pad moeten (dan lopen ze het kapot) maar door het stenen pad te laten lopen (rechtstreeks van paddock naar stal) dan krijgen ze in de lente/zomer genoeg beweging omdat ze telkens moeten lopen.
Ik heb dat zelf thuis ook maar heb er geen zand in, laat het helemaal kapot lopen in de winter (ook kleigrond ;) ) en dan groeit er van de zomer geen gras meer en dan de winter erna weer kapot laten lopen en dan heb ik als het goed is die zomer daarna alleen maar zand omdat er verder geen gras meer kan groeien.
Beetje ingewikkeld uitgelegd maar als je even een tekening in paint maakt van je wei nu dan kan ik het misschien voor je uittekenen als je dat leuk lijkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:23

Marliez, ik snap er niks van wat jij bedoeld, met klei wordt het glad als je er geen zand in doet. Een paddock van ongeveer 8 bij 12m. zou wel kunnen, mits je de paarden regelmatig (dagelijks of om de dag) rijdt of even lekker kan laten rennen.
Wel goed de mest eruit halen en als het kan draineren, anders wordt het alsnog een bende. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:24

Als het een beetje kan probeer dan je paddock naast een sloot te plaatsen!
Ik heb zelf een paddock/longeerbak van 15x15 naast een slootje liggen en ik vind het ideaal!
De paddock ligt ook hoger als de omgeving met daar omheen een goot naar de sloot.
Laatst was hij een heel klein beetje nat, maar normaal is het geen probleem!

Wat ook handig is, is goed looppaden, voor de paarden, maar ook voor jou met de kruiwagen(dat punt was ik dus vorig jaar met aanleggen vergeten :+)
Zelf heb ik voor looppad nu betonplaten, dit omdat we ze zelf kunnen leggen en ze nauwelijks gaan verschuiven

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:26

ik heb deel met stoeptegels bekleed en hier voer ik ze ook. Staan ze toch hetgrootste gedeelte van de dag en geen moddervoetjes
afmetingen eehmm,, ik heb iets van 30 meter bij 6 gok ik zo voor 3 paardjes

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:31

Klei wordt ook glad maar daarom is het ook zoooo belangrijk dat je droge delen in je wei hebt (stal of betegeld stuk).
Ik heb zelf kleigrond en mijn paarden kunnen zelf bepalen of ze erin willen staan of niet en mijn shetje vindt het heerlijk door de drab te lopen en mijn welshje niet, toch loopt mijn shetje elk jaar een bepaald deel van de wei helemaal stuk waar geen gras meer voor terug komt dus nu zijn sommige delen van mijn 'toekomstige paddock' grasloos en in de zomer krijg je dan een zandlaagje eroverheen. Het is dus de bedoeling dat er over 3 jaar geen gras meer groeit en dat de grond in de zomer goed aansterkt zodat ze er in de winter ook overheen kunnen lopen. Ik heb er zelf een mooi voorbeeld van in mijn wei waar ze in de winter, ondanks de kleigrond toch normaal op kunnen lopen.
Dit is alleen maar een oplossing als je geen geld voor drainage of zand hebt.

Ik heb een soort beeld hierboven gecreëerd van een paddock paradise, dan krijgen je paarden beweging en is het niet noodzakelijk je paarden elke dag te rijden omdat ze de hele dag als het ware moeten lopen willen ze kunnen eten, drinken, droogstaan of in de wei staan.

Een beetje dit idee :+ .

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:53

Ik weet niet of je naast de paddock nog een rijbak of longeerbak hebt, maar als je die niet hebt lijkt het me handig als je de paddock minstens 20x20 9of denk minimaal 18x18) maakt, dan kan je hem ook gelijk als longeerbak gebruiken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:29

Wij hebben ook ongeveer zo'n ruimte (1800 m2). We hebben een paddock van 25x20 meter, zodat je er ook goed in kunt longeren. Ik wil hem komende zomer misschien nog groter maken (35x20) zodat je er beter in kunt rijden, maar dat gaat dan wel ten koste van de wei, dus ik twijfel nog. We hebben een container, waarin we een stal hebben gemaak en een opberruimte. De stal is 2,5 x 3,5 meter, de opbergruimte is dan de rest (2,5 x 3.5 meter). Daaraan hebben we nog een stalruimte gemaakt, die we als inloopstal gebruiken. Die stal van de container gebruiken we nu als hooiopslag, want de pony's staan niet graag in zo'n donker hok :z
De inloopstal is plm. 7 x 3 meter, dus aan de zijkant van de container.
Het weidegedeelte hebben we helemaal afgerasterd met palen en planken. En de wei delen we met van die prikpaaltjes in kleinere weitjes inde zomer. Dan over drie gedeeltes (in de lengte).
Kijk maar eens op de website, zie onderschrift.
Ik heb een flinke haflinger en een mini appaloosa. Gaat prima, maar ze gaan wel elke avond gewoon op stal en worden bijgevoerd. En nu heb ik ze met nat weer niet op de wei staan, in de winter als het mooi weer is mogen ze er een paar uurtjes op, maar dat is meer ' voor de leuk' .
In de paddock zit waterdoorlatend zand, 30 cm. Is wel zwaar, maar goed, het werkt wel goed. Paddock is vrijwel niet echt super nat. We hebben daarbij een voerbox met een rooster en een hooinet van www.hooinet.nl Werkt prima!

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 03:01

Ik heb thuis stallen met een paddock eraan. Vond het belangrijk om tussen de stallen en de paddock de boel te bestraten. Op deze manier kun je de paarden overdag buiten voeren zonder al teveel kans op zandkoliek. Daarnaast slepen ze op die manier ook geen stro of hooi mee het zand in waardoor de boel vies wordt er dicht kan slibben. Bij ons zitten we ook op zware kleigrond. De Paddock is een stukje uitgegraven. In het gat heb ik eerst een laag met gebroken schelpen laten storten met daarboven op grof zand. Op deze manier is mijn paddock altijd begaanbaar. Er staat nooit water in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:48

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 09:43

Bedankt voor jullie reacties.

De ruime die ik heb is echt heel erg beperkt... Eigenlijk maar 10 bij 15 meter.. Probeer nu 20 bij 20 los te peuteren excl. stallen en verhard stuk... Heb namelijk geen rijbak voorlopig, en dat maakt longeren op eigen terrein iets gemakkelijker.

Omdat de weide voor het huis ligt & aan een dijk, zijn de mogelijkheden voor bebouwing heel erg beperkt. Gemeente doet vreselijk moeilijk over elke vorm van 'nieuwbouw' ivm komende woonwijk achter de boerderie.

Ik ga het nog's even overleggen!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:25