is jouw paard wel is ziek geweest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RonjaVerhaag

is jouw paard wel is ziek geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:52

heey
is jouw paard wel een ziek of kreupel geweest?
m'n moeder zecht als je een eigen paard hebt dat ie dan elke maand naar dokter moet
maar das tog niet zo.
zover ik weet:
3 keer per jaar 3 inentin per jaar
6 keer per jaar naar de hoefsmid
4 keer per jaar wormenkuur
en 2 keer per jaar naar de tandarts
klopt dit ongeveer of heeft m'n moeder echt gelijk

alvast bedankt

Apple

Re: is jouw paard wel is ziek geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:58

Zoals het er normaal gesproken uit ziet:

1 keer per jaar 1 inenting
1 keer per jaar tandarts
Hoefsmid: hangt van paard af, dat kan 6 keer per jaar zijn, maar ook 4 keer of 8 keer. Net hoe snel zn hoeven groeien en of er ijzers onder zitten of niet.
Wormenkuur: kan 4 keer per jaar, kan ook minder als je af en toe een mestonderzoek laat doen.

Wat je moeder waarschijnlijk bedoelt is dat je niet weet wat van te voren de onvoorziene kosten zijn. Daar heeft ze wel gelijk in. Als je geluk hebt dan heb je een stevig en gezond paard dat zichzelf ook gezond houdt en dan blijft het inderdaad bij bovenstaande kosten.

Als je pech hebt en je paard is nogal onhandig en vecht met zn weidegenootjes dan moet je misschien af en toe iets laten hechten. Of je paard verrekt misschien een spier waardoor je er een fysiotherapeut bij wilt halen. Of je paard is inderdaad kreupel waardoor je naar de kliniek moet en af en toe op controle moet.

Het kan meezitten, maar ook tegen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:01

Voorbeeldje van tegen zitten: peesblessure aan het voorbeen in totaal een 600 euro aan kwijt op een jaar tijd, verdraaide kogel ook weer zo'n 200 euro, spuiten in de knieen 80 euro, en als klapperrrrrr een koliekoperatie van bijna 3000 euro. En dat in een tijdsbestek van 2 jaar en nee, ze was nog niet verzekerd...

Voorbeeldjes van meezitten daar zit ik eigenlijk zelf ook nog op te wachten :D

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:06

Die van mij hebben tot nu toe eigelijk niks, wat echt geld heeft gekost.
Ene paard is echt nog nooit ziek geweest, alleen 1x door het draad gevallen, dus wond op z'n been. Denk dat dit wel 100/150 euro in totaal gekost heeft (hechten, tetnusprik, verband, extra verband mee gegeven, calendulazalf, anti biotica spuiten)
Andere paard heeft wel waarschijnlijk artrose in d'r voorbenen, ben daarmee zelfs naar utrecht geweest, maar daar konden/wilde ze toch niks doen omdat het niet erg genoeg was (rekening zo'n 75euro)
Verder heeft ze keertje flinke verkoudheid gehad, DA gebeld, maar moest gewoon afwachten (= gratis)

En dat in de afgelopen 3 jaar, dus ik kan wel zeggen dat die van mij niet zo veel eisend zijn :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:10

Maicka is een keer ernstig ziek geweest, en heeft een week dagelijks de dierenarts langs gehad voor een paar injecties. Het is een verzorgpony, preciese kosten weet ik niet, maar wel dat van het geld van deze ene week een nieuwe pony aangeschaft had kunnen worden ;)
Dierenartsen zijn duur, en dat kan hard oplopen

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:14

Tja, het is van tevoren lastig te voorspellen wat je kwijt bent aan een paard.
Als het paard gewoon gezond is ben je alleen de kosten van de enting, tandarts, hoefsmid, wormenkuren, etc. kwijt. Op het moment dat het paard iets krijgt, kunnen de kosten snel oplopen.

Ik heb die van mij nu bijna 2 jaar en heb 1 x de DA moeten laten komen omdat hij een bult had en 2 x de tandarts. Tot nu toe heel weinig kosten dus, maar dat kan morgen heel anders zijn!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:29

Ik heb mijn paard nu 3,5 jaar en er is 2 x een dierenarts geweest.(op de entingen na) De eerste keer was vorige winter toen had ze een hoefzweer(spijker in hoef gehad) hij is toen drie keer langsgeweest.
Rekening was 250,- , 20% was voor eigen rekening omdat zij verzekerd is.
De tweede keer was van de zomer. Paard was gestruikeld op buitenrit en op der knien doorgegleden op het asfalt.
Knien lagen open en de rekening was 160 euro, weer 20% eigen kosten.
Bij mij zijn de kosten dus heel erg meegevallen, gelukkig maar!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:34

Mijn paard had meestal 1 a 2 keer per jaar de DA op visite, afgelopen jaar meer.Mijn paard kreeg koliek en moest hiervoor naar de kiniek, een operatie en daarna nog een week daar. Dan lopen de kosten snel en hoog op. Je kunt het niet zeggen hoe vaak de da langs moet komen

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:40

mijn paardje.
is 1x heel ziek geweest.
ze was spierbevangen.
ze had 2 kilo sportbrok gehad terwijl ze normaal een handje muesli kreeg,
ze stond op een zorgboerderij en de kinder voeren onder begeleiding maar die was dus niet zo goed,
nu is alles weer goed.. het heft toch wel 2 maand geduurt voordat alles weer helemaal goed was.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:43

ik heb mijn haf al 10 jaar hij is nog nooooit ziek geweest
mijn veulen heeft nu een allergische reactie op iets dus daar is wel de Da voor geweest, maar voor de rest hebbe we hier nog nooit iets gehad ben al 20 jaar hier met de paarden en bij min weten heeft hier nog nooit een koliek gehad ofzo

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:24

een van mijn pony's heeft vorig jaar een beginnende longontsteking gehad, en hiervoor is de da geweest.
ze heeft een spuit gehad, en ze moest 7 dagen aan de antibiotica.
de dierenarts raden mij aan om haar niet meer binnen te zetten maar lekker buiten te laten (shetlander ) nu lopen mijn beiden shetjes sinds maart dag en nacht op het land.
de da is verder geweest voor de jaarlijkse enting, en die zal rond januari weer moeten komen .
het kan mee zitten en tegen zitten maar dat is vaak van te voren niet te zeggen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:30

Ja, heb mijn ponys nu krap 2 maanden. De grootste kreeg bronchitis, was ook na een week weer over. de kleinste heeft een longontsteking €237,- bij elkaar.
Inenten laat ik 1x per jaar doen.
Hoefsmid komt om de 6 weken voor de grootste, de kleinste wordt daarbij de ene keer wel andere keer niet bekapt.
Wormenkuur gebeurd hier idd zo'n 4x per jaar aan de hand van een mestonderzoek.
Tandarts komt ook 1x per jaar :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:35

Sterker nog, mijn paard is chronisch ziek! Hij heeft een spierziekte en heeft dus altijd medicatie nodig. Voordat we daar achter kwamen heeft hij veel onderzoeken moeten ondergaan. Van dat bedrag had ik een leuk ander paard kunnen kopen.

Het kan meezitten, maar het kan ook tegenzitten. Voordat hij deze spierziekte kreeg had hij nooit iets.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:41

Dat is dus meteen mijn angst voor eigen pony nemen; stel je voor dat pony onderzoeken/ operatie/ medicatie nodig heeft, en ik het niet kan betalen...

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:03

Dat hangt van paard tot paard af en van het ras.(bij ons toch)
De haflinger van men zus is in 6 jaar tijd 3keer ziek geweest . Mijn westfaler merrie is in 1,5jaar ongeveer 6keer ziek geweest.
Verder krijgen ze één keer per jaar hun inentingen.
4 keer per jaar worden ze ontwomt telkens met een andere.
Hoefmid komt om de 3maanden ongeveer(hangt er wat vanaf)
Als ze ondertussen ziek worden komt natuurlijk ook een dierenarts.
Tandarts komt 2keer per jaar langs

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:07

Leverbot,koliek,een riek onder in zijn hoef,extreem mager,last van zijn rug en schouder en HKO, depressief.Ik zal ongetwijfeld iets vergeten zijn,dit alles was in 2 jaar tijd.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:10

in de anderhalf jaar tijd dat we Aron nu hebben zijn we ruim 500 euro kwijt geweest aan onvoorziene kosten ;)

Een keer heeft hij een halve nacht in een stroomdraad gehangen, zijn been was 2x zo dik en hij had koorts etc. Hoop spuitjes e.d. gehad dus.
En de andere keer had meneer koliek.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:10

Mijn paard was nooit ziek, behalve toen ik hem kocht, toen had ie een zware schimmel infectie en bronchitis.
Danzkij mijn ( misschien iets tè ) goede verzogring en gezonde verstand, heeft m'n paard nooit ergens last van gehad.
Kwa kreupelheid ook niet trouwens ik had het geluk dat ie supersterke voeten/ botten / gewrichten had.

Maar als ze wat krijgen, ja dan kan je je knip opentrekken.
Daar hebben je ouders zeker gelijk in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:15

DA is inderdaad erg duur, dus als er iets is: is het zeker niet goedkoop!

Naast de jaarlijkse inenting, ontworm ik mijn pony 2 keer per jaar (voordat ze in het voorjaar op het land gaan en voordat ze in de winter weer op stal gaan). Tandarts is tevens mijn DA dus die kijkt tegelijk even met inenten naar het gebit :)
3 keer per jaar komt de hoefsmid langs :)

Mijn pony heeft verder hele erge droes gehad (4 opengesprongen abcessen), maar daar hoefde de DA maar 1 keer voor langs te komen voor een prik.
Hoefbevangenheid van vorig jaar was erg duur! Visite was al prijzig (weekentarief...), maar 3 week lang dure medicatie zorgde toch voor een bedrag van 200 euro. En een maand ervoor was net een kwaadaardige tumor verwijderd á 300 euro: dus in 1 maand de rekening van 500 euro. Dat was wel even slikken...
Maar, gemiddeld gekeken over 8 jaar tijd komen wij er wel goed vanaf :)

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:48

Nou, die van mij is door een hek gelopen , en had een groot gat richting het gevricht van 17 cm diep!! |(
heeft een operatie gehad en heeft op de polie gestaan

gisteren en vanmorgen had hij niet gegeten , en krijlde , het leek op overgeven , maar dat kunnen paarden niet, dus kwam de dierenarts , was zijn tong opengegaag en het bloed stroomde er uit!.. 3 kiezen getrokken & bij gevijld. :(:)

meer dan te hopen is dus :+

Maar die fjordkwpner heeft nog nooit iets gemankeert. *D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:55

Normale kosten
- 1x per jaar enten
- 5x per jaar wormenkuur
- 1x per 2 jaar tandarts
- 1x per jaar osteopaat

Daarnaast, in mijn geval; binnen 2-3 jaar tijd 2x peesblessure, elke 6-8 weken controle a €200. (tot 5 controles per blessure, gelukkig wel verzekerd, dus alleen eigen risico van €50,00 per controle)
Schimmel infectie 3 jaar terug, ruim €100 aan entingen.

Daarvoor jaarlijks denk ik 1x de DA erbij voor kreupel, niet lekker in vel etc, gemiddeld €100 per keer.

Elke maand is wel veel, maar zo heb je niets en zo lopen de rekeningen erg op.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:57

Tja je moet natuurlijk altijd op onverwachte koste rekenen zoals koliek of kreupel of iets anders maar ze hoeven niet elke maand.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:00

nee, niet echt ziek geweest. maar hij heeft pas nog hoefzweer gehad. Het kwam door een steentje dat in zijn hoef zat. Gelukkig is het nu weer beter en zijn weer goed aan het oefenen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:04

tsja, ik heb er wel 1 die elke maand werd nagekeken door de da. en dat ruim een jaar lang. nu doe ik het iets minder vaak, maar nog steeds blijft het erg duur. ik heb een paard die helaas veel mankeerd. stofallergie, zomereczeem, epsm (`spierziekte` voor het gemak waarvoor ik elke maand bloed liet prikken om te kijken hoe haar bloedwaardes waren), en laatst ineens gek kreupel. Heb in 1 week tijd 4 keer de da laten komen. 2 keer heeft hij ook moeten snijden, en daarnaast kreeg ze antibiotica en pijnstillers. Verder krijgt ze voor haar epsm speciaal voer wat 3 keer zo duur is als een normale zak voer. En ook nog bepaalde supplementen die ook niet gratis zijn...

Moet ik nog even door gaan? ;) want wat eczeem kost wil je niet weten... ;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:00

Vaste kosten bij mij:
- 1x per jaar inenting rhino/tetanus/griep
- 1x per jaar extra inenting rhino (wegens wedstrijdpaard op stal dus verplicht)
- ontworming
- 2x per jaar tandarts (nodig voor mijn omatje, dan kijkt ie gelijk ook maar naar de andere twee)
- om de 8 weken hoefsmid (voor mijn oudje + wedstrijdpaard heeft miserabele hoeven)
- 1x per jaar bloed laten prikken voor algemeen nazicht

Wat ik verder aan kosten heb gehad...
Memuska heb ik nu 12 jaar, ze is er 27
- 1x een bacterie, spuitje penicilline en wat medicatie en klaar
- 1x een whiplash, spuiten en veel geduld
- stofallergie: krijgt ze regelmatig een kuur medicijnen voor (75€/keer) + rekening mee houden bij aanschaf hooi, stro, ...
- artrose: krijgt ze al een jaar of 6 medicatie voor (38 euro/keer)

Margriet hebben we 6 jaar, zij is er 13
- regelmatig last van mok, dus een hele resem spuitjes en smeerseltjes
- zomereczeem, idem dito + speciale deken
- mislukte pogingen om haar te laten dekken dus héél véél kosten aan de echo

Willow heb ik 2 jaar, hij is er 10
- peesblessure vorig jaar, totaal met alle onderzoeken en toestanden bij een kleine 800 euro kwijt
- juni dit jaar: koliekoperatie, 3100 euro kwijt zonder naverzorging

Tja... ik denk er maar niet te erg bij na