Paard wil/kan niet uit automatische drinkbak drinken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Paard wil/kan niet uit automatische drinkbak drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:26

We hebben sinds vorige week automatische drinkbakken in onze stallen geplaats. Nu is er echter 1 van de paarden die er niet van kan/wil drinken.

Het zijn van die drinkbakken met een lepel in. Als ik de bak laat vollopen drink ze eraan, dus ze heeft er geen schrik van. Ze wil alleen niet zelf op die lepel duwen. Ze lekt en slobbert in de bak, maar duwen op de lepel heeft ze dus nog steeds niet door.

Nu zijn we alweer een week verder en ik begin met zorgen te maken: gaat ze het wel ooit leren? Ik laat haar 's morgens en 's avonds goed drinken zodat ze niet teveel dorst heeft.

Het vreemde is dat ze in de vorige stallen (die we huurden) wél aan zo'n bak dronk. Ze kan het dus wel...
Dorst laten leiden heb ik al eens geprobeerd. Haar bak was toen kurkdroog uitgelekt en ze had verschikkelijke dorst.

Mocht het na een week nog niet beter zijn dan gaan we een vlotter drinkbak installeren. Die vult zichzelf en dan hoeft ze niet meer op de lepel te duwen.

Iemand nog suggesties? Het zou toch handiger zijn als ze uit deze bak wou drinken.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:07

Hoe lang heb je haar laten dorsten? Mijn ervaring is dat ze het op een gegeven moment echt wel door krijgen, maar de motivatie om te drinken moet wel groot genoeg zijn. Als het paard dorst heeft, maar slim genoeg is om te beseffen dat er 's ochtends en 's avonds wel weer een emmer voor hem wordt klaargezet, zal hij het waarschijnlijk niet hard genoeg proberen.

Je zou dus kunnen overwegen haar nog wat langer te dorsten en haar echt geen water bij te geven. Je kunt het haar dan ook een aantal keren voordoen door zelf kort op de lepel te drukken en ze erbij te laten. Een derde optie is iets lekkers (bijv. een paar brokjes) in de lege drinkbak leggen, in de hoop dat ze in de poging het te pakken op de lepel duwt en snapt dat ze op die manier aan water kan komen.

Succes, ik hoop dat ze het snel leert en anders misschien toch een vlotterdrinkbak inderdaad ;)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:28

Ik heb haar één dag zonder water gelaten (van 's morgens tot 's avonds). Als ik 's avonds thuiskwam van mijn werk was haar drinkbak kurkdroog.

Ze krijgt geen water uit een emmer, enkel via de bak (juist om haar het idee water=bak aan te leren). Ik duw dus op de lepel zodat ze kan drinken. Dit doet ze dus wel. Maar ze wil wel niet drinken terwijl het water loopt.

Mischien is het idee van iets lekkers wel een goed idee. Alhoewel ik vrees dat ze dit met haar tong zal uitlikken en niet zal duwen.

Het vreemde is dat ze dus wel al uit zo'n bak gedronken heeft. Dit is nu wel al 1,5 jaar geleden. De andere paarden waren er na enkele dagen mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:29

Wij hebben een vlotterbak, eentje die vanzelf volloopt als ze hebben gedronken, misschien omwisselen voor zo een bak? Soms leren ze het niet aan, zo ken ik een pony die het maar niet leerde...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:31

Donnatella schreef:
Ik heb haar één dag zonder water gelaten (van 's morgens tot 's avonds). Als ik 's avonds thuiskwam van mijn werk was haar drinkbak kurkdroog.

Ze krijgt geen water uit een emmer, enkel via de bak (juist om haar het idee water=bak aan te leren). Ik duw dus op de lepel zodat ze kan drinken. Dit doet ze dus wel. Maar ze wil wel niet drinken terwijl het water loopt.

Mischien is het idee van iets lekkers wel een goed idee. Alhoewel ik vrees dat ze dit met haar tong zal uitlikken en niet zal duwen.

Het vreemde is dat ze dus wel al uit zo'n bak gedronken heeft. Dit is nu wel al 1,5 jaar geleden. De andere paarden waren er na enkele dagen mee weg.

Stukje appel of wortel er klem onder leggen? Dan moet ze wel duwen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:33

Kun je niet proberen om jou hand stiekum ertussenuit te halen als zij aan het drinken is? Weet niet goed hoe ik het uit moet leggen..
Als je er iets water in laat lopen en zij gaat drinken, dan moet je hem nog even licht ingedrukt houden tot zij bij de bodem is. Om bij het laatste restje t komen zal ze haar neus verder in de bak steken. Totdat haar neus de lepel naar beneden houdt ipv jou hand. Dan moet je heeel voorzichtig je hand eruit halen en hopen dat ze niet schrikt van de druk op haar neus en het voortaan zelf doorheeft.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:42

@lotte1990: dat probeer ik nu ook al te doen. Maar het probleem is dus ook dat ze eigenlijk niet wil drinken terwijl de bak loopt. Ze drinkt hem gewoon leeg en laat het laatste restje staan (waar ze dus niet goed aan kan). Dat lekt ze dan met haar tong uit.

Ik ga vanavond eens proberen met er iets lekkers tussen/onder te leggen. Hopelijk werkt dit.

De laatste optie is idd een vlotterdrinkbak.

Deze drinkbak is nogal stroef. Ze moet dus echt wel duwen op de lepel. Een klein (per ongeluk) duwtje is dus niet genoeg. Maar de drinkbakken van de anderen zijn identiek qua duwkracht (ben het al gaan testen) en zij drinken wel. Zucht.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:54

Moeilijk he, sommige paarden ;) Toch denk ik dat er een goeie kans is dat ze het alsnog gaat doen, ze begreep eerder ook hoe het werkt... hopelijk lukt het met wat lekkers en anders zou ik haar nog eens een langere periode zonder water laten staan. Ze weet waar het vandaan moet komen!

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:00

Ik had onlangs hetzelfde probleem met mijn nieuwe paard. Hij snapte niet hoe de drinkbak werkte (was deze tot dan toe ook niet tegen gekomen in zijn leven). Wilde er wel uit drinken wanneer hij vol zat maar vertikte het ook om de lepel in te drukken. Ik heb hem enkele dagen achtereen slobber in het drinkbakje gevoert (slobber is hij echt gek op). Terwijl hij het eruit aan het slobberen was drukte ik op de lepel en vulde het bakje hierna weer bij met slobber. Hij had het op deze manier na van alles proberen snel door.

DubbelFun

Re: Paard wil/kan niet uit automatische drinkbak drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:40

Kan het zijn dat er zoveel druk op de lepel staat dat het water iets opspat en in de neus terecht komt ??
Veel paarden vinden dat idd eng. Probeer dan de kraan iets dichter te zetten (minder druk).

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:45

Het water spat idd iets op. De waterdruk ligt bij ons om de een of andere reden erg hoog. We hebben al geprobeerd de aansluitkraan tussen de bakkenleiding en de waterleiding dicht te draaien, maar dit hielp niets: ofwel alle waterdruk ofwel geen en dus ook geen water.

Kan je misschien ook aan de bak zelf het water regelen? Maar dan zonder de volledige bak uiteen te moeten nemen?

DubbelFun

Re: Paard wil/kan niet uit automatische drinkbak drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:57

Nee aan de bak zelf kun je niets regelen. Wel kun je natuurlijk een ballofix in de leiding plaatsen en op die manier het water iets 'afknijpen'.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:44

Wij hebben ze met staafnippels ipv lepels, dan kunnen zelfs de kleine veulen/jaarlingneusjes zonder problemen uiterst simpel water krijgen (en het maakt heel makkelijk schoon wanneer ze erin mesten). De stroefheid van de lepel maakt overigens meestal het verschil.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:26

Mijn paard dronk ook plotseling niet meer uit haar drinkbak. Bleek dat ding behoorlijk te spetteren. En dat vond ze dus helemaal niks. Denk dus dat het inderdaad aan het opspattende water ligt. Vooral omdat ze eerder wel uit zo'n bak heeft gedronken. Misschien kun je er een zakdoek om binden ? Om de uitgang van de leiding. Dit voorkomt spetteren.