24/7 jaarrond buiten zonder schuiling ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omegamedo

24/7 jaarrond buiten zonder schuiling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 08:19

Op de plek waar ik mijn paardjes heb. komt een andere bestemming ;(
Mijn paardjes bestaan uit - een 29 jarige ponymerrie 9die nu wel wat mager al wordt, nu een 0 grams regendeken opheeft en die ik een dikkere op ga doen, zodat ze geen energie in zich warm te houden hoeft te steken), een haflinger van 4, een jaarling stevige merrie, en twee veulens van dit jaar ...

Nu sta ik op een landje met schuilmogelijkheid, maar waar ik mijn paardjes neer kan zetten is wel 24/7 weidegang maar geen schuilmogelijkheid ...
Nu weet ik dat dat voor de Haf en jaarling wel (makkelijk) kan, maar voor de veulens ?
Eventueel moet ik voor het oude beestje stalling zoeken (was ik wel van plan om te overwinteren).

Zou ik mijn clubje 24/7 in een weiland zonder beschutting kunnen gaan houden ?
Graag meningen, advies tips, alles is welkom :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:59

Bij ons op het land staat ook geen schuilstal. Ik zou het ook liever anders zien, maar meer voor mezelf dan voor de paarden denk ik. Op de zomerweide hebben wij wel veel bosjes en struiken waardoor ze in de schaduw kunnen staan.

Hoe ziet het nieuwe land eruit? Omgeven door bomen of ligt het helemaal open? En heb je niet de mogelijkheid een schuilplek te creeëren? Al is het maar een schutting waar ze achter kunnen staan of een klein afdakje. Plant een aantal bomen desnoods? En verder, als die mogelijkheid er echt niet is, zou ik proberen om je niet te veel zorgen te maken, paarden kunnen wel wat hebben. Mijn twenter staat ook al van jongs af aan buiten, en zij is er zeer gelukkig mee.

Misschien kun je een deel rond de voerbak in de winter verharden. Als ze maar droge voeten hebben, dat is al heel wat!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:38

Mijn beesten staan deze winter ook zonder schuilgelegenheid op een groot weiland.
Ik denk dat het voor je oudje ook wel gaat lukken hoor maar koop een goede deken met een goede staart flap, zo'n brede die zijn kont bedekt.
En verder natuurlijk voldoende voeren, je oudje misschien wat extra's.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:35

Jullie antwoorden geven me al een hele geruststelling :j
Op dit land heb ik niks te zeggen, het is "pension" , er is geen beschutting. Ik zie de lange regendagen al voor me ;(
Maar weet verder wel dat ze veel kunnen hebben,alleen die kleine veulens en dat ouwetje
Ik vermenselijk al gauw mijn gedachtengang wat paarden betreft :o

knollentuin

Re: 24/7 jaarrond buiten zonder schuiling ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:41

kan je niet vragen of je van die kant en klaar schuttingen mag zetten? staat zo en is ook zo weer weg en het kost niet veel,hoeft geen dak op en ze kunnen afhankelijk van de wind kiezen aan welke kant ze gaan staan. een kennis van mij heeft ze in de wei in een T vorm gezet

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:44

Mijn ervaring is dat m.n. het in de modder staan als "vervelend" wordt ervaren door paarden.
Kortom, goede gevoerde outdoordeken.... lekker warm en de hoefjes op droog (!) weiland... is volgens mij geen probleem.

Zo'n T-vorm beschutting is overigens een goed idee zeg!

Mijn paarden kunnen naar binnen, doen ze nooit. Maar schuilen idd wel achter het windscherm van 4meter hoge coniferen a 20 meter lang.

xRainboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:56

Ik vind schuilstal sowieso beter.. Maar beter 24/7 wei zonder schuilstal dan 24/7 stal.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:40

Mijn paard stond tot voor kort ook op een weide met schuilstal. Ik heb daar ervaren dat ze daar in de winter zo goed als nooit ging instaan. In de zomer daarentegen stonden ze er op warme dagen soms de ganse dag in (is wel een regio met veel dazen). Dus ik zou me geen zorgen maken over de winter (voor het oudje zou ik idd ook wel een deken voorzien), maar eerder over de zomer. Wel onder de voorwaarde dat het zoals iemand reeds zei geen moddeboel wordt waar ze diep in wegzakken.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 07:45

En nu heb ik toch weer te horen gekregen dat ik kan blijven !
Het is ook maar een klein landje, van een particulier die er niks mee doet. Was erg vaag even allemaal en ik was op zoek naar wat anders en kwam dat weiland dus tegen.

Iedereen superbedankt voor de antwoorden ! Ook al kan ik blijven staan (waar we een schuilstal hebben en een zandpaddock ervoor zodat ze niet in de bagger terechtkomen), ben erg blij met de antwoorden , vooral ook dat ik weet dat het ouwetje en de baby's het gewoon moeten kunnen redden.