bevroren gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roka

bevroren gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:31

Paard van een vriendin is 2 jaar geleden overleden aan een koliek aanval.
Volgens de dierenarts was bevroren gras wat ze s'ochtends gegeten had de oorzaak.
Het blijkt dat als er s'nachts vorst is geweest en overdag zon (zoals vandaag) dat het gras een soort suikers produceren. die suikers gaan werken op de darmen en deze fatale koliek aanval kunnen veroorzaken
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij zetten onze paarden altijd s'ochtends vroeg buiten en het blijft eigenlijk een beetje door mijn hoofd spoken.

diana1

Re: bevroren gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:37

Je kunt het best voordat je de paarden buiten zet eerst hooi geven zodat ze niet te gulzig van het gras gaan eten.
Het bevroren gras kan inderdaad koliek veroorzaken.
Even googlen op: koliek door bevroren gras geeft meer info hierover.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:38

Je kan ook wat hooi in de wei leggen :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:40

onze shetlander werd daar hoefbevangen van ,
we lieten haar nooit meer in het land met vorst en zon
koliek heeft ze nooit gehad

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:40

Wij doen ze ook altijd al 's ochtends buiten. Meestal leggen wij wat hooi neer, waar ze een tijd lang van kunnen eten. In de winter hebben wij ze meestal op een stuk land, waar geen gras op groeit, 's middags zetten wij ze meestal in de wei.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:01

ja ik dacht er vanmorgen ook gelijk aan, vorst en dan zon is hoger fructaangehalte.
de pony loopt op een grote wei, dag en nacht, en verder geen bijvoer..
dus dat ze steeds eet is niet tegen te houden.
even extra in de gaten houden of ze geen tekenen van bevangenheid laat zien dus.
vorig jaar heb ik haar hetzelfde gehouden en is er niks verkeerds gebeurd.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:27

Paarden die 24/7 op de wei staan hebben minder kans op koliek aanvallen door bevroren gras dan paarden die recht vanuit stal op zo'n zelfde wei gezet worden. Voor "stalpaarden" is het idd aan te raden om ze eerst op stal wat hooi te geven voor ze op de wei gaan.

Bij ons op stal hebben we de wei in 2 delen opgesplitst en hebben we dus 1 kale en 1 wat vollere wei. 'snachts staan ze (met hooi) op de kale wei, 'smorgens krijgen ze vers hooi en tegen de tijd dat dat op is zitten we rond de middag zodat ze daarna een paar uurtjes op de andere wei van het gras mogen genieten.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:00

door t fructaan dus? daarover kun je iig meer lezen op www.paardnatuurlij.nl

ik zou extra hooi geven zodat de paarden geen bevroren gras HOEVEN te eten.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:23

Hier was ook alles bevroren vanmorgen. Deze nacht -5.

Ik geef ze s'morgens eerst een flinke portie hooi voordat ze de weide opgaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:50

Deaglán schreef:
Bij ons op stal hebben we de wei in 2 delen opgesplitst en hebben we dus 1 kale en 1 wat vollere wei. 'snachts staan ze (met hooi) op de kale wei, 'smorgens krijgen ze vers hooi en tegen de tijd dat dat op is zitten we rond de middag zodat ze daarna een paar uurtjes op de andere wei van het gras mogen genieten.

maar volgens mij is het risico op fructaan toch juist groter bij kort gras?
meer geconcentreerd ofzo, als het vriest houdt het het fructaan vast, en als ze zon schijnt dan groeit het ineens, zoiets was het toch?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:21

Geldt dit alleen voor bevroren gras of ook voor dauw op 't gras?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:24

Dauw op 't gras is "gewoon" vocht en geen bevroren gras en kan dus geen kwaad.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:08

Bedankt voor snelle reactie

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:36

Marigold schreef:
Deaglán schreef:

maar volgens mij is het risico op fructaan toch juist groter bij kort gras?
meer geconcentreerd ofzo, als het vriest houdt het het fructaan vast, en als ze zon schijnt dan groeit het ineens, zoiets was het toch?

Dat klopt wel hoor (voor zover ik weet) maar daarom gaan onze paardjes niet zo lang op het gras en krijgen ze daarvoor een buikvulling van hooi. De kale wei waar ze op staan is dus ook echt kaal en dat kleine beetje gras dat er staat moeten ze met z'n 5een delen. Fructaan is trouwens niet de oorzaak van koliek maar wel van hoefbevangenheid, koud gras dat in een warme buik gaat ontdooien en gisten wel
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Op deze site wordt alles over fructaan uitgelegd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:02

hier krijgen ze ook eerst hooi voor ze in de winter het land op gaan. Dan komt dat koude gras niet gelijk op een nuchtere maag

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:15

hier hetzelfde, een lekkere berg hooi op het land, tegen de tijd dat ze dat op hebben heeft de zon het gras alweer ontdooit. zou zeker bij paarden die van stal afkomen aanraden om hooi bij te voeren op het land, al is het maar een beetje dat ze niet meteen aanvallen op het gras.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:16

Mijn paard heeft als veulen in zijn eerste winter koliek gehad van het bevroren gras. Was gelijk de eerste dag dat het gevroren had s'nachts. Daarna heeft hij er geen last meer van gehad. De DA gaf toen ook als tip mee om ze voldoende hooi te geven voor ze de wei opgaan.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:26

Mijn jaarlingmerrie staat gewoon dag en nacht op de wei. Moet ik mij hier dan ook over zorgen maken?
"Schrok" hier wel een beetje van :')