Paard plast altijd als ik hem uit de wei haal?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Paard plast altijd als ik hem uit de wei haal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:29

Dag bokkers,

Misschien niet echt een dringende vraag, maar ben benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn of ideeen?

Altijd als ik mijn merrie uit het land haal, roep ik haar pas als ik voor het land sta.
Ze kijkt om ziet me, gaat met haar benen uit elkaar staan en gaat even lekker plassen.
Zodra ze klaar is met plassen komt ze vrolijk naar me toe gehuppeld.
Nu is het me opgevallen dat ze dat zo'n 6x per week doet van de 7!
Ik weet 100% zeker dat ze niet hengstig is of dergelijk, het is echt gewoon plassen!

Ik zelf denk er over dat ze misschien blij is om me te zien, of dat ze juist stresserig word omdat ze mijn ziet(ook al lijkt me dat niet anders kom paardje niet naar me toe gehuppelt).
Misschien is ze eindelijk opgelucht dat ik er ben, zodat ze rustig kan gaan plassen?
Ik weet het niet :P

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:31

haha hoe t komt weet ik niet maar mijn merrie doet dat ook vaak! denk dat ze gewoon haar stalletje schoon wil houden ;)

Elvira24

Re: Paard plast altijd als ik hem uit de wei haal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:34

Haha leuk!die van mij doet het ook steeds als ik binnen kom lopen (alleen dan in zijn stal) :-(
Je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken hoor..
Volgens mij is het gewoon om zijn geur te verspreiden..

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:34

Ik heb exact hetzelfde, alleen dan net even anders :P hahahahaha Mijn paardje gaat dus altijd plassen als ik haar net uit het weiland haal. Je moet bij ons door de bak naar de stal en dan gaat ze meteen in de bak plassen, en dat doet ze echt altijd, echt raar....:P

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:34

nee ik maak me ook totaal geen zorgen.
Maar het viel me op, en ik dacht misschien heeft me paard mede-lot genoten :P

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:50

ik denk dat het gewoon een gewoonte is die ze zichzelf heeft aangeleerd
mijn paard plast altijd voor dat ze haar eten krijgt :j

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:08

Gewoon slim, en handig!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:12

Die van mij poept altijd meteen als ie in de poetsplaats staat :+ Een gewoonte denk ik ..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:14

haah echt lachen mijn ruin gaat altijd als ik net ben op gestapt voor het rijden en daarna en als ik heb heb afgezadeld en net naar buiten ga ...:-( elke dag op nieuw!! en soms ook nog een keerte als ik bij de spijtplaats sta dat poets ik niet snel genoeg:P

...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:17

ja, mijn merrie doet het ook (bijna) altijd als ik haar uit de wei haal. Sterker nog, ze ziet me..plast..en vervolgt daarna haar weg naar mij. geur verspreiden?, stress?????, gewoonte! denk ik, vind erg handig, vooral omdat madam echt wel een aantal keer tijdens rijden moet plassen. Ik geef haar daar ook altijd de ruimte voor als ik merk dat ze moet. misschien is het wel met voorbedachte rade van haar(alhoewel ik daar paarden toch niet helemaal tot inschat)..lekker handig...ik weet het niet...maar idd vaker voorkomend fenomeen dus.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:18

Vajente schreef:
ik denk dat het gewoon een gewoonte is die ze zichzelf heeft aangeleerd
mijn paard plast altijd voor dat ze haar eten krijgt :j

De merrie van mijn dochter plast ook (in de emmer :D ) voordat ze haar eten krijgt.

Als ze 's avonds tot laat in de wei staan doen beide merries het in de wei voordat ik ze naar binnen haal.
Lekker handig!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:20

MIjn merrie plast zoiezo in een schone boks, Gegarandeert, en ze plast ook 9 van de 10 keer voor het krachtvoer voeren. HAar veulens nemen het over, echt heel vreemd :o

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:48

Mijn ruin poept altijd voor ik hem uit de wei haal om te rijden, hij plast altijd in een schone box en na het rijden plast hij ook meestal. Het zijn gewoontes, niets om je zorgen over te maken ;).

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:50

Mijn ruin plast altijd als hij net in zn stal komt.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:53

als ik aankom bij de pony's in stal aankom gaan ze allebei staan plassen, als ik ze uit de wei haal doet alleen mijn merrie het.
is het misschien een stomme gedachte dat ze denken dat ze aan het werk moeten en dus hun plas alvast kwijtwillen zodat ze er daarna geen last meer van hebben of zullen ze dat niet denken? klinkt een beetje stom :+

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:54

Ons hengsten veulen gaat gelijk staan poepen zodra hij in zijn stal komt :=.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:05

Jagman schreef:
Ons hengsten veulen gaat gelijk staan poepen zodra hij in zijn stal komt :=.

dat is vaak een teken van stres dat hij bang is dan gaan paarden vaak mesten...

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:09

De mijne plast altijd bijna altijd voor dat ik hem uit de wei haal, en hij poept altijd als ik hem wil wassen..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:12

Elliebelle schreef:
en hij poept altijd als ik hem wil wassen..

dat kan zijn dat hij het spannend vind de mijne deed het voor de rechter galop altijd omdat hij bang was dat hij het fout zou doen voor mij....das weer helemaal goedgekomen! :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:38

haha, inderdaad een gewoonte. Dat plassen doet mijn merrie elke keer zodra ze op de trailer staat. Elke keer als ik kom voeren 's ochtends in de paddock, gaat ze zich eerst even lekker uitrekken voor ze naar me toe komt om haar eten te halen.
Ik heb een ruintje die elke keer als ik met hem op buitenrit ging, net buiten het erf op het gras ging staan plassen. Zelfs als hij eigenlijk niet hoefde, want dan kon hij onder het plassen even lekker gras snoepen. Op een gegeven moment maakte hij daar zo'n spelletje van, dat ik hem pas liet eten als hij echt aan het plassen was. anders bleef hij in een plashouding staan proberen of hij mocht eten ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:15

Kan ook blijdschap zijn, kijk maar naar honden sommige moeten ook een beetje plassen vaak ook van blijdschap

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:48

marrianne schreef:
als ik aankom bij de pony's in stal aankom gaan ze allebei staan plassen, als ik ze uit de wei haal doet alleen mijn merrie het.
is het misschien een stomme gedachte dat ze denken dat ze aan het werk moeten en dus hun plas alvast kwijtwillen zodat ze er daarna geen last meer van hebben of zullen ze dat niet denken? klinkt een beetje stom :+

denk niet dat dat stom is hoor.
Ik heb wel al enkele keren gehad dat ze echt niet fijn liep. Toen zette ik haar op stal en moest ze meteen plassen.
Tegenwoordig plast mijn paard ook heel vaak als ze me ziet aankomen met halster. Ik vind dat juist goed :+

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:51

De mijne doet het ook. Ze plast (bijna) nooit onder het zadel. Ik denk dat het gewoon echte 'vrouwen' zijn, je weet nooit wanneer je weer kan dus ze kunnen het maar kwijt zijn.
Als ik met de mijne met de trailer wegga, zet ik haar altijd nog even op stal voor vertrek en dan plast ze ook meteen, gevolg is dat ze een stuk rustiger op de trailer staat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:52

Deed die van mij het maar, die plast pas zodra ze op stal staat! Ik heb ook geen idee of ze uberhaupt op de wei plast :?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:56

katia1993 schreef:
Mijn ruin poept altijd voor ik hem uit de wei haal om te rijden, hij plast altijd in een schone box en na het rijden plast hij ook meestal. Het zijn gewoontes, niets om je zorgen over te maken ;).

Bij mijn ruin hetzelfde. Vrijwel altijd mesten als ik hem uit het land haal, soms plassen. En op stal plassen (als hij dat niet die ene keer in het land heeft gedaan). Zet hem ook bewust op stal voor ik hem ga poetsen en opzadelen omdat ik merkte dat hij die gewoonte heeft en in de poets-/wasplaats plaste. Wel makkelijker opgeruimd, maar voor hem niet zo prettig (dat gespetter).
Na het rijden moet hij ook vrijwel altijd plassen, doet ie helaas niet onder het zadel maar wel in de trailer. Thuis zet ik hem daarom zo snel mogelijk op stal na het rijden.