Wel of geen deken in deze situatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Wel of geen deken in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:10

Ik heb de bokkers toch maar besloten om hulp te vragen. Eerst wil ik even vragen om er geen anti-deken/pro-deken discussie van te maken.

De situatie is als volgend:
Ik heb een Welshje dat het hele jaar door buiten staat op een wei zonder schuilstal (wel met beschutting van een heg/bomen). Ze is opgegroeid in een grote kudde waar ze 's winters het duin in ging en ook geen deken opkreeg, dus ze is het gewend. Daarom heb ik ook het eerste jaar dat ze bij mij was geen deken op gedaan. Het was simpelweg niet nodig en wanneer het geen noodzaak is, vind ik het geldverspilling.
Nu wordt ze echter 3 maal per week gereden en daar ontstaan de volgende 'problemen' door:
    1. Ze kan nat zijn naar het rijden, dan gaat ze met een zweetdekentje even in de stal van mijn andere paard. In de tussentijd rij/longeer ik dat paard dan. Maar wat als ze dan nog niet helemaal droog is?
    2. Als het regent wil ik haar niet rijden, misschien mierenn*ukerig van mij, maar ik gooi geen zadel op een doorweekte pony. Toch wil ik haar voldoende rijden, het is zonde om haar conditie en training te laten verslappen omdat ze op de wei staat.

Vinden jullie het handig om toch een (ongevoerde?) regendeken op te doen?
Ik twijfel nog iets, schopt het de vachtaanmaak niet in de war?
Gooi het eruit ;)

Mi_Amore

Re: Wel of geen deken in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:14

Hoi,

mijn haflinger krijgt ook een deken op om de redenen die jij beschrijft. Ik zou zelf ook niet rijden op een nat paard. Een bezweet paard, dat stap je lekker lang uit en daar valt gemakkelijk een mouw aan aan te passen, maar als het regent, is een paard niet op 1-2-3 droog.

Ik had vorig jaar een regendeken met een fleece voering op m'n merrie liggen. Zij heeft nog een flinke vacht aangemaakt, maar ze was wel altijd droog toen ik er mee wou gaan werken!

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:44

Tegen de regen lijkt een regendeken mij geen probleem.. zo warm is dat niet.

Maar als je pony bezweet ik zou ik hem nog geen dek op doen.. Toch echt even wachten of langer uitstappen!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:48

Een regendeken kan makkelijk :j
Maar idd zoals B_witched zegt, een natte pony moet je beter geen deken op doen.
Ik doe de deken bij mijn pony pas om als ze helemaal droog is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:53

Natuurlijk stap ik voldoende uit en gaat ze daarna ½ tot 1 uur naar binnen met een zweetdeken.

De deken zal de vachtgroei dus niet verstoren?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:44

Als de pony genoeg is afgekoeld na het rijden kan hij rustig weer op de weide; ook als deze nog niet helemaal droog is. De vacht is zelf een zeer goede 'zweetdeken'.

Dat je niet op een natte pony wilt rijden, dan kun je misschien longeren/ grondwerk doen.
Als je eenmaal aan dekens begint, dan zul je deze moeten blijven gebruiken.
Een regendeken geeft weldegenlijk warmte en heeft invloed op de dikte en de functie van de vacht.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:16

Als je niet op een natte pony wilt rijden, wat doe je dan als het tijdens het rijden gaat regenen? Niet vervelend bedoeld, gewoon nieuwsgierig :)

Wat jij beschrijft met de regendeken kan wel, maar mijn ervaring is dat een ongevoerde regendeken snel benauwd kan worden, zeker als je die op doet vlak na het werk (dus als ze nog flink warm zijn). Daar zou ik wel opletten. En ze moeten droog zijn als je deken omdoet. Een deken sluit de wintervacht toch wat meer af. Ik zou zelf dus geen deken gebruiken.

Zonder deken op in de wei en op een nat paard rijden kan prima hoor :) (Spreek uit ervaring, die van mij leeft ook nog ;) )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:34

Marieke_K schreef:
Als je niet op een natte pony wilt rijden, wat doe je dan als het tijdens het rijden gaat regenen? Niet vervelend bedoeld, gewoon nieuwsgierig :)

Ze bedoeld dat ze geen zadel op een natte vacht wil leggen, evt. tegen schuren of wat dan ook.
@ TS: ik snap je helemaal, ik zit nl. met hetzelfde 'probleem'. en zit ook te twijfelen over een regendeken.

senna21 schreef:
Dat je niet op een natte pony wilt rijden, dan kun je misschien longeren/ grondwerk doen.
Een regendeken geeft weldegenlijk warmte en heeft invloed op de dikte en de functie van de vacht.

Dat is echt onzin..hier gebeurd het ook dat de ene winter wel dekens worden gebruikt en de andere x niet, omdat de paarden bijv. minder getraind worden en het dus ook niet nodig is de vacht 'kort' te houden. Je paard past zich echt aan aan de temperatuur en maakt gewoon een vacht aan.
Anders wordt het natuurlijk als je gaat scheren, dan zul je het jaar daarna ook een dek moeten gebuiken, maar ook dat valt weer terug te draaien, al zullen daar 2 seizoenen overheen gaan.

@ TS: waar je idd even op moet letten is dat je paard niet warm meer is op het moment dat ze weer onder het dek gaan. Zeker onder een ongevoerde deken wil het nog weleens 'klam' worden, omdat die dekens niet ademen. Dus dat je na het rijden nog een uur een zweetdeken op doet of hem bloot op stal zet, is prima lijkt mij.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:39

Hetzelfde gehad met mijn fjord toen hij nog 24/7 buiten stond . Als hij nat was van de regen ging ik longeren of wandelen. Bezweet van het rijden, dan stond hij even in zijn inloopstal die ik met een balk kon afsluiten, maar wel zonder zweetdeken. In de stal stond hij uit de wind en droogde dan best snel op. Met zweetdeken vond ik altijd dat het langer duurde eer hij droog was. Ik denk als je een ongevoerde regendeken gaat gebruiken dat je die dan wel om moet laten.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:41

ik gooi gewoon een zadel op als mijn paard nat van de regen uit de wei komt hoor, ik geloof nou niet dat hij daar veel hinder van heeft...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:56

Jibbel schreef:
Ze bedoeld dat ze geen zadel op een natte vacht wil leggen, evt. tegen schuren of wat dan ook.
@ TS: ik snap je helemaal, ik zit nl. met hetzelfde 'probleem'. en zit ook te twijfelen over een regendeken.

Advocaat van de duivel: een deken kan ook schuren :+ En met deken wordt het hoofd toch nog nat, hoofdstel kan dan ook niet om? Echt niet vervelen bedoeld, maar een goed passend zadel met een dekje zal echt niet gaan schuren. Dit heeft meer mijn voorkeur dan een ongevoerde deken op doen waarbij goed moet worden opgelet of het paard niet te warm is, en toch de vach beinvloed.

Ieder moet het voor zich weten, maar op een nat paard kan je makkelijk rijden :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:00

senna21 schreef:
Als de pony genoeg is afgekoeld na het rijden kan hij rustig weer op de weide; ook als deze nog niet helemaal droog is. De vacht is zelf een zeer goede 'zweetdeken'.

Om dit verhaal te bekrachtigen: http://www.paardnatuurlijk.nl
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Daar staat de werking van de vacht goed beschreven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:15

IK heb het 1 winter gedaan geen dekens opelegd. Ikvond dat niet zo'n succes. Mijn merrie ligt namelijk altijd in de blub te rollen. Als ik dan kwam om te rijden was ze nat en modderig. Daar kan ik dan een zadel opleggen. Ik heb der toen wel een paar keer afgespoten dat de blub eraf was. Maar dat vond ik ook geen succes.
Die van mij krijgt dus s'winters gewoon weer een deken op. Omdat ik toch wel fanatiek rij.