De situatie is als volgend:
Ik heb een Welshje dat het hele jaar door buiten staat op een wei zonder schuilstal (wel met beschutting van een heg/bomen). Ze is opgegroeid in een grote kudde waar ze 's winters het duin in ging en ook geen deken opkreeg, dus ze is het gewend. Daarom heb ik ook het eerste jaar dat ze bij mij was geen deken op gedaan. Het was simpelweg niet nodig en wanneer het geen noodzaak is, vind ik het geldverspilling.
Nu wordt ze echter 3 maal per week gereden en daar ontstaan de volgende 'problemen' door:
- 1. Ze kan nat zijn naar het rijden, dan gaat ze met een zweetdekentje even in de stal van mijn andere paard. In de tussentijd rij/longeer ik dat paard dan. Maar wat als ze dan nog niet helemaal droog is?
2. Als het regent wil ik haar niet rijden, misschien mierenn*ukerig van mij, maar ik gooi geen zadel op een doorweekte pony. Toch wil ik haar voldoende rijden, het is zonde om haar conditie en training te laten verslappen omdat ze op de wei staat.
Vinden jullie het handig om toch een (ongevoerde?) regendeken op te doen?
Ik twijfel nog iets, schopt het de vachtaanmaak niet in de war?
Gooi het eruit

En met deken wordt het hoofd toch nog nat, hoofdstel kan dan ook niet om? Echt niet vervelen bedoeld, maar een goed passend zadel met een dekje zal echt niet gaan schuren. Dit heeft meer mijn voorkeur dan een ongevoerde deken op doen waarbij goed moet worden opgelet of het paard niet te warm is, en toch de vach beinvloed.