Paard kleed zichzelf uit, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Paard kleed zichzelf uit, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:16

Omdat het nu toch echt niet leuk meer is maar even een topicje, want ik zit een beetje met de handen in het haar.. :7

Mijn paard trekt zichzelf de deken af/uit.
nou trok hij hem eerst gewoon over het hoofd heen, dus heb ik er bilkoorden aan gedaan, probleem opgelost.. althans dat dacht ik. :Y)
nou vanacht is hij dus weer bezig geweest, en heeft mét bilkoorden de deken alsnog af gekregen... binnenvoering van de deken is helemaal stuk, en zo heeft ie dus ook al een zweetdeken en vliegendeken gesloopt...

Ik ben niet echt van plan om nou elke week een nieuwe deken te kopen voor meneer.. en zou zo even niet meer weten wat ik er nog meer aan zou kunnen doen zodat hij zichzelf niet meer uitkleed.
dus als iemand nog tips heeft??

Paard komt dagelijks buiten, krijgt genoeg beweging, en heeft ook de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking.
Tips als zet je paard dan zonder deken hoef ik niet, dat is geen optie voor mij :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 12-10-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Re: Paard kleed zichzelf uit, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:17

z'n deken met dichte voorkant? dekenrek of muilkorf, maar dat lijkt me dan ook niet ideaal

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:18

Anti bijt op de deken spuiten? Dit is zeker niet smakelijk!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:19

Wat voor deken heb je? Als die van mij al een deken omkrijgen is het de Rambo Duo, met bij de borst haak-sluitingen én supersterk klitteband, 3 buiksingels en goede bilkoorden. Die hebben ze echt nog nooit afgekregen.
Ik zou me trouwens meer zorgen maken over het paard dan over de dekens. Lijkt me een naar idee dat 'ie er zelf ook helemaal in verstrikt kan raken.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:20

Ik ga dit even volgen, die van mij heeft hier ook een handje van.
Daar ging mijn prachtige wollen halsdeken van 100 euro ;(
Bij mijn zomerdeken heeft hij het ook al een paar keer gedaan, die is gelukkig wel heel gebleven.
Hoe hij het voor elkaar krijgt, geen idee.. Want ook die van mij was met bilkoorden en alles erop en eraan!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:20

Een extra elastische dekensingel?

Maar waarschijnlijk heeft je paard toch een bepaalde irritatie bij het deken. Wie weet heeft hij het wel gewoon te warm. Vergis je niet...paarden hebben het eerder te warm dan te koud. Ben zelf dus sowieso geen voorstander van dekens, maargoed ieder moet doen waar zij zich prettig bij voelt.

Probeer in ieder geval wel te achterhalen waar de irritatie vandaan komt. Ik denk in dit geval aan "te warm" of "jeuk". Misschien eens een wat dunnere deken proberen en kijken of hij het dan wel accepteert.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:21

hengstendeken een optie?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:22

als hij met zn tanden aan de deken trek kun je proberen om de deken in te smeren met van dat anti-bijt spul (naam even kwijt :+)
heb je al een extra elastieken singel geprobeerd? of trekt hij daar ook doorheen?

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:23

Ik zou gaan voor een deken die over zijn hoofd gaat, met als extra een dekensingel.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:24

Ja dat was idd ook nog iets wat ik nog wou proberen(anti bijt), wellicht dat dat nog helpt dat hij er niet meer aan gaat zitten, zal morgen gelijk even een spuitflesje halen.

Sientje: die hij nu op heeft is gewoon een pagony, ligt verder wel goed. maar wil eigenlijk niet te dure dekens bij hem op doen, aangezien hij ze allemaal tot nu toe al gesloopt heeft, of laten slopen (ander paard in de wei).. dan heb ik liever een goedkope deken die dan kapot gaat dan een hele dure.. :o

En idd voor het paard is het ook een eng idee, helemaal met al die kruissingels en bilkoorden enz..
Sigrid: het maakt niet uit hoe dun of dik hij is helaas, hij doet het bij allemaal.. :\

Jannie86: waar kan ik die vinden, en wat zijn dat voor soort dekens?

Duchambre: elastische singel erom trekt ie helaas ook gewoon doorheen.

Deken voor over het hoofd zou ik ook nog wel naar kunnen kijken idd, maar over het algemeen vind ik die pasvormen niet zo fijn (trekken vaak wat naar achteren) maar als iemand nog een kan aanraden, altijd welkom :)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:26

Hahahaha, ik heb jaren een merrie gehad die zich ook uitkleede.
Ook hengstendekens geprobeerd, maar helaas zonder succes.
Prettige bijkomstigheid was dat ze al haar dekens heel liet.
En het alleen op de wei deed. Dan ging ze rollen en al rollend wist ze hem uit te krijgen.

Idd het enige wat ik me kan bedenken dat als hij het met zn tanden doet, anti-bijt spul erop.

Succes met deze lastpak :D Al vind ik het wel grappig. :o

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:28

Ik denk dat het eerst handig is om te ontdekken hoe hij de deken afkrijgt, dan kun je daarop inspringen. Doet hij het op stal of in de weide? Op stal zou je namelijk vrij simpel een camera op kunnen hangen. Videobandje erin en als je de deken overdag weer afgewerkt terug vind even de video versneld afspelen. Zo kost het je nog relatief weinig tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:28

Ik heb wel een pony die alles van zijn hoofd afkrijgt, maar gelukkig laat hij dekens met rust!

Heb je wel eens de dekens van horseware geprobeerd? Want de pagony had mijn pony bv zo stuk geschuurd (zo sloopt mijn pony zijn dekens, net zolang schuren totdat de staartflap eraf valt en dan vervolgens laat de hele naad bij de kont los... dus einde deken. Maar de Rhino deken gaat nu al voor seizoen 2 mee!)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:31

Ik heb een deken van Horseware (amigo), regendeken ligt ook erg goed, maar die heeft ie dus ook al eens afgekregen, daar zaten geen bilkoorden aan dus die heb ik speciaal weg gebracht om ook ringetjes aan te laten zetten zodat daar ook bilkoorden aan kunnen, maar nu krijgt hij het dus nog voor mekaar :\
hij schuurt ze verder niet stuk, het is puur dat hij ze gewoon af trekt, dan in een hoek schopt en dan is het ook 'klaar'...
en hij doet het idd op stal, van't zomer wel eens in het land gezien met rollen dat hij hem probeerde uit te trekken, maar dat is hem toen niet gelukt, dus het is echt puur op stal dat hij het doet.
ik weet hoe hij het doet, hij trekt hem over het hoofd heen, althans als er geen bilkoorden aan zitten, hoe hij het vanacht heeft gepresteerd heb ik niet gezien, maar de voorsluiting was iig los, dus denk dat hij er dan zo uitgestapt is... :=
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 12-10-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:31

Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat een hengstendeken is. Wat is het verschil met een 'gewone' deken? Wij hebben ook een paard dat er een handje van heeft om de deken af te doen. Gelukkig laat zij de dekens ook altijd heel, maar het is gewoon geen prettig idee. (Wat iemand hier al zei, straks raakt ze erin verstrikt)

Daarbij vraag ik me nog wel steeds af waarom ze het doet. Dat is de andere kant natuurlijk. Denk niet dat ze het te warm vond, want het was een dun dekentje. Nu heeft ze trouwens nog geen deken op.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:18

Zo één heb ik dus ook ooit gehad. In de eerste week dat ik hem had, had ie al 5 dekens gesloopt.
Na een half jaar was ik er klaar mee. Heb toen een Bucas aangeschaft.
Hij heeft hem nooit afgekregen of kapot. En hij ging er evengoed wel aan hangen hoor.
Hij deed ze snuffert tegen zijn borst en trok dan de voorkant omhoog. Maar alles bleef heel.
Een dure bucas deken of Rambo (beide ballistic nylon, maar dan geen amigo of Rhino) zijn hun geld hierin gewoon waard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:26

magic_lover schreef:
Jannie86: waar kan ik die vinden, en wat zijn dat voor soort dekens?

dat zijn dekens met een dichte voorkant en vaak een brede buikflap... er zijn meerdere zaken die ze verkopen. O.a. westernspul heeft ze gehad.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:38

Wat ik mij bij een paard van een kennis herinner is dat ze een Anky deken had zo'n outdoor model met 1 buikriem. Die je dan van voor naar achter kruislings moest vast maken (of andersom).

En die heeft die deken niet afgekregen!

Of probeer een Hoody deken. Zoals deze. Deze kun je kopen bij Tack24.de.

Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:40

Oude deken met dichte voorkant omdoen (gewoon oud vod van iemand kopen voor een paar euro, even iets opofferen voor het goede doel), singels en bilkoorden vast, en dan overal waar je maar denkt dat 'ie er aan gaat plukken dik insmeren met Cribbox.
Eens zien of 'ie het dan nog steeds zo grappig van zichzelf vindt...

Dat een paard het warm vindt is trouwens geen reden om een deken af te trekken (zag ik iemand schrijven); een paard kan echt de link tussen het warmhebben en die deken op zijn lijf niet leggen....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:48

komt me erg bekend voor. Mijn paard is er zelfs een keer in geslaagd zijn deken uit te doen en daarna "zoek" te maken.

Paard had ik met deken weggezet in de box, volgende dag kwam hij zonder de paddock uit. De pensionhouder en ik begrepen er niets van, wie steelt er nu een deken van een paard af? Alles afgezocht, niets gevonden. Na een paar weken hebben we de deken onder een laag modder in de paddock teruggevonden. Hoe hij het heeft gedaan weten we nog steeds niet van alle riemen zaten nog keurig dicht (was een renco new sealand deken).

Ik heb wel gemerkt dat mijn paard bij voorkeur alles sloopt wat niet goed zit. Zodra de pasvorm goed is en het niet schuurt etc de dekens veel minder kapot gaan. Hij draagt nu Rhino dekens die gewoon goed passen. Deze laat hij ook gewoon liggen en zijn ook beter bestand tegen een partijtje stoeien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:30

ik heb zelf bij pagony dekens dat er regelmatig een buikriem of borstriem zomaar los gaat, en dan is het ook al makkelijker uittrekken. loszittende bilkoorden waar ze met rollen of liggen en opstaan hun been doorheen krijgen wil ook wel eens gebeuren.

Verder lijkt het me duidelijk dat je je paard geen plezier doet met de dekens...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:44

Ik zou toch ook voor een duurder model gaan. De pasvorm is beter, zit dus lekkerder, en zijn nagenoeg onverwoestbaar :D

En anders toch een dikke tak in de stal. Misschien is het toch verveling.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:25

Hoi, soms kan het extra helpen de ringetjes van de bilkoorden achter dmv een touwtje te verbinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:04

Krijgt hij zo'n hele zware canvas deken (waar je zelf bijna voor op fitness moet om hem op te leggen :+ ) er ook af?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:12

Urielle schreef:
Krijgt hij zo'n hele zware canvas deken (waar je zelf bijna voor op fitness moet om hem op te leggen :+ ) er ook af?

Die van mij wel dus. Ik had zelfs een extra buiksingel laten maken op de deken omdat hij hem steeds uit wist te wurmen, en nog kreeg hij hem af. Op een of andere manier trok hij de deken (samen met een vriendje) over zijn hoofd heen en daarna kon uit er zo uitstappen.