paard aan huis ..tips gevraagd voor rijbak, mestafvoer e.d.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inferno1

paard aan huis ..tips gevraagd voor rijbak, mestafvoer e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:16

Wij zijn aan het kijken naar huizen met grond in de omgeving van Moerdijk. We willen dan ons paard aan huis gaan stallen. Om een beetje inzicht te krijgen in diverse kosten, wil ik eens informeren of jullie hier ervaringen mee hebben, een indicatie van de kosten kunnen geven en misschien goede ervaringen hebben met bepaalde bedrijven. Het gaat o.a. om:

- aanleg buitenbak (op kleigrond) die zowel in de zomer als in de winter goed te berijden is (dus niet na een grote bui regen blank staat)
- inkoop van hooi en stro balen
- afvoer van mest(met stro als bodembedekking) , wat ben je verplicht als je hobbymatig paarden houdt?

Hoop dat er mensen zijn die mij een beetje verder kunnen helpen!

Alvast bedankt !

xFioon

Re: paard aan huis ..tips gevraagd voor rijbak, mestafvoer e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:19

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:09

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:15

na een grote bui staan de meeste bakken wel even blank. Of je moet al een enorm zware mulle bak hebben, of zeer prijzige professionele bodem...
Een gewone goed gedraineerde bak met goede bodem heeft het voordeel dat deze na zo'n enorme bui heel snel weer opdroogt...
En dat gebeurd ook bij die professionele goede bodems.

Voor inkoop van hooi en stro balen is het verstandig marktplaats in de gaten te houden in het seizoen, en dan groot in te kopen direct bij de producent (boer) voor een heel jaar. Dat scheelt vaak heel veel in kosten in vergelijking met hooi en stro van een fouragebedrijf. Prijzen stijgen naarmate het later in het jaar wordt.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:19

joyce B schreef:
na een grote bui staan de meeste bakken wel even blank. Of je moet al een enorm zware mulle bak hebben, of zeer prijzige professionele bodem...
Een gewone goed gedraineerde bak met goede bodem heeft het voordeel dat deze na zo'n enorme bui heel snel weer opdroogt...
En dat gebeurd ook bij die professionele goede bodems.

Voor inkoop van hooi en stro balen is het verstandig marktplaats in de gaten te houden in het seizoen, en dan groot in te kopen direct bij de producent (boer) voor een heel jaar. Dat scheelt vaak heel veel in kosten in vergelijking met hooi en stro van een fouragebedrijf. Prijzen stijgen naarmate het later in het jaar wordt.

Mijn bodem is niet mul, staat niet blank na een flinke bui en is niet extreem duur geweest.
Ik weet niet of je een stuk eigenlijk land hebt? Tussen februari en september (volgens mij) mag je je mest over je eigen land uitrijden. Voor mestafvoer zou ik even goed rondbellen, dat kan namelijk nogal verschillen in prijs. Ik kan 1x per jaar mijn mestput laten legen (ongeveer 22 kuub) voor €200.-.
Mijn bak ligt ook op kleigrond en wij hebben flink veel drainage en worteldoek onder de bodem liggen. Dat scheelt al een stuk. Verder kunnen wij de drainage afsluiten en weer opendoen (heel handig ivm vorst, om dan eerst de bak leeg te laten lopen).
Kijk ook of je je wei kan draineren, dan kunnen ze 's winters ook de wei op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:32

maar heb jij een bak op klei grond/leemgrond? Of op zandgrond...
Zandgrond is van zichzelf al veel beter water doorlatend... Weides op zandgrond staan al niet snel onder water, en bakken dus ook niet.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:38

Wij hebben een bak op kleigrond en die is nu 3 jaar oud en heeft nog nooit een plas ingestaan. Hij is gewoon goed gedraineerd.
We hebben/hadden altijd 3 paarden staan op vlas en daar betalen we een keer per jaar 200-300 euro voor om dat op te komen halen. Vlas wordt compacter en verteerd al een beetje, dus neemt minder plaats in.
Hooi kopen we in bij plaatselijke boeren. Grote voordeel daarvan is dat ze het vaak nog komen brengen ook. Gewoon beetje rondvragen en bij ons zijn de boeren ook zo vriendelijk om je naar iemand te sturen, als je daar beter/goedkoper hooi kunt krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:28

bij ons laat de toplaag niet voldoende door. Er zit voldoende drainage in, ook professioneel aangelegd, maar als de bovenlaag te erg verdicht is, zakt het moeilijker naar beneden. Misschien moeten we hem maar eens los laten trekken...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:48

Beste Inferno,
Wij hebben ook net een nieuwe rijbaan aan laten leggen:

Hier even een korte reportage van onze nieuwe bak :p

graafwerkzaamheden + aanleggen van drainage + nieuwe betonnen schotten zodat de bak straks niet verzakt. De oude bak was achterin 80 cm. lager dan voorin.. (liep dus behoorlijk scheef hehe)
http://i150.photobucket.com/albums/s92/ ... to0146.jpg

Mijn vriend haalt de bakrand er om vandaan gezien die totaal niet waterpas aan de bak stond.
http://i150.photobucket.com/albums/s92/ ... to0147.jpg

Na de drainage + hydrokorrels is er nu wegendoek op gekomen + puingranulaat. Ook de buitenkant van de bak is opgehoogd.
http://i150.photobucket.com/albums/s92/ ... to0152.jpg

http://i150.photobucket.com/albums/s92/ ... to0153.jpg

Na het puingranulaat word een laag lavagrint er op aangebracht en vervolgens aan gedrukt:
http://i150.photobucket.com/albums/s92/ ... to0160.jpg

Hier ligt al een klein deel van het leemzand (zodat de trucks er over kunnen rijden)
http://i150.photobucket.com/albums/s92/ ... to0158.jpg

Straks nog de poly vezels er door heen gemengd en de beukhaag er om heen en de bak is klaar :) :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:58

wauw, wat een luxe bakbodem, dit is een samengestelde bodem, niet een eenvoudige zandbodem. Zal vast ook niet goedkoop zijn geweest.
Is deze door jullie zelf helemaal opgebouwd, of door een bakkenbodembouwer?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:02

de mensen waarbij ik paarden rijd, particiluer dus, hebben een eb en vloed bak, buiten, dat is heel gunstig! vanwege minder troep staan de paarden daar op vlas, kost wel iets meer maar gaat ook veel langer mee en scheelt een hoop uitmestten en dus is de mesthoop ook minder vol. daarnaast staan de 'vieze' paarden als ondergrond op rubber, heel goed schoon te houden!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:14

joyce B schreef:
wauw, wat een luxe bakbodem, dit is een samengestelde bodem, niet een eenvoudige zandbodem. Zal vast ook niet goedkoop zijn geweest.
Is deze door jullie zelf helemaal opgebouwd, of door een bakkenbodembouwer?

We hebben ons laten informeren door Agterberg maar omdat wij zelf de beschikking hebben over graafmachines, vrachtwagens etc. hebben wij het volgens die manier zelf aangelegd.
Goed informeren en goed onderhandelen scheelt in de prijs ;)
Wil je geen drainage etc. dan moet je de bak bovenop bouwen en niet gaan uitgraven! Dan heb je niet te maken met waterafvoer van andere stukken grond en blijft je bak droger. Leemzand is goed waterdoorlatend en daar zou ik dan ook voor gaan.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:08

volg dit even

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:12

Hoeveel paarden ga je houden? Ik had mijn mest afvoer (voor 1 paard op zaagsel) bij de overbuurman geregeld, beetje in de bruien kliko :o
En verder mocht ik voor 60 euo het bij hem op de mesthoop gooien.
Ik vind zaagsel/vlas ook beter mesten, veel zuiniger!

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:12

bedankt voor al jullie reacties!

@julien...wat ziet jullie bak er mooi uit !! Zeker niet mogelijk om zo mooie bak met een leuker prijsje door jullie aan te laten leggen in Brabant ???

@Zoefff heb 1 paard ..zaagsel of vlas lijkt inderdaad veel gebruikt te worden. Maar afvoer blijft lastig ...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:16

ik koop de balen hooi en stro bij een boer uit de buurt en kan daar ook mijn mest weer kwijt die ik zelf breng, ik heb ook maar een apard, dus 1 x per maand gaat er een goeie vracht heen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:17

zou je het wel allemaal doen voor maar 1 paard?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:18

JulienSVU schreef:
We hebben ons laten informeren door Agterberg maar omdat wij zelf de beschikking hebben over graafmachines, vrachtwagens etc. hebben wij het volgens die manier zelf aangelegd.
Goed informeren en goed onderhandelen scheelt in de prijs ;)
Wil je geen drainage etc. dan moet je de bak bovenop bouwen en niet gaan uitgraven! Dan heb je niet te maken met waterafvoer van andere stukken grond en blijft je bak droger. Leemzand is goed waterdoorlatend en daar zou ik dan ook voor gaan.

laat je straks nog wat plaatjes zijn van je rijbak als deze klaar is, kunnen we allemaal even kwijlen ;) veel plezier alvast van je mooie bak !

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:46

inferno1 schreef:
bedankt voor al jullie reacties!

@julien...wat ziet jullie bak er mooi uit !! Zeker niet mogelijk om zo mooie bak met een leuker prijsje door jullie aan te laten leggen in Brabant ???

@Zoefff heb 1 paard ..zaagsel of vlas lijkt inderdaad veel gebruikt te worden. Maar afvoer blijft lastig ...

Haha nou dat is niet echt om de hoek he :D :D
Maar doordat we het zelf konden aanleggen scheelde het wel enorm in de prijs ;) De polyvlokken komen overigens wel bij Agterberg vandaan.. simpelweg omdat die kwaliteit daarvan het beste is en we het daar (doordat we het zelf konden komen ophalen) ook goedkoop konden aanschaffen. Maar de bak is alsnog niet heel goedkoop geweest.. we moesten natuurlijk wel al die materialen aanschaffen ;)
Ik heb er inmiddels ingereden! Echt super!! De polyvlokken moeten alleen nog wel er door worden gemengd. En de beukhaag moet er nog om heen worden gezet.. maar het voelde super :D

Ik denk dat je ook wel ver komt bij het aanleggen van een bak wanneer je in ieder geval iets van puin onder het zand plaatst zodat het water sneller weg kan lopen en de bodem dus niet vast gaat slippen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:31

hihi, nou ik woon wel redelijk in de regio, en ik kom graag eens jullie bak bekijken, vooral hoe die zich houdt bij flinke regen en vorst, en om me voor laten lichten over hoe jullie het aangepakt hebben en de kosten ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:08

Is prima hoor! Hoe hij zich straks houd bij vorst weet ik niet.. hangt helemaal van de weeromstandigheden af.. Inprincipe moeten de polyvezels er voor zorgen dat het niet aan elkaar vriest.. maar als het net heeft geregend en gelijk op vriest weet ik het niet.. daar heeft Agterberg zelf ook problemen mee.. dan moet je de bak goed los houden..
Maar aan de hand van de foto's zie je dus wel hoe wij het hebben aangepakt..
Ook hebben wij de bak deels boven het normale niveau geplaatst. Achter lag de vorige bak zo'n 80 cm. lager.. Hier is dus niets uitgegraven maar enkel er bovenop gelegd. Ook hebben we betonnen schotten er om heen zodat water uit het weiland etc. niet ondergronds de bak in stroomt..

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:22

mestafvoer voor 1 paard in de regio moerdijk is niet zoveel,
heb vanmiddag net iemand van van tilburg langs gehad voor een rolcontainer en voor een 1700 liter container met 1 keer per week legen zou het op zo n 160 euro per maand komen all in. maar dat is zo n beetje voor 8 paarden.
voor zover ik de andere prijzen zag voor een kleinere rolcontainer kwam dat op iets van 80 euro per maand.

enne genoeg huizen te koop in deze regio Moerdijk met een stukje grond het is alleen zo onbetaalbaar geworden...
Ik weet nog wel een erg leuk huisje in Fijnaart, met rijbak en een paar stallen maar niet zoveel wei en staat te koop voor iets van 4 ton 8)7

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:26

Je moet om te beginnen nog een paard(je) aanschaffen als je je paard aan huis wil! Alleen is not done!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:17

rapido schreef:
Je moet om te beginnen nog een paard(je) aanschaffen als je je paard aan huis wil! Alleen is not done!

Helemaal mee eens.
Geef ze dan een inloopstal met uitloop, liefst in de vorm van een pad dat rond loopt. Zie www.paddockparadijs.nl
Als je een stuk zand hebt dat altijd droog is, zodat ze daar kunnen liggen, hoef je geen bodembedekking in je stal te doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:46

Ik zou ook voor een in/uitloop systeem gaan. Misschien iets meer kwa investeren in een paddock/rijbak maar je hebt dan in principe geen stro of vlas nodig. Scheelt een hoop werk , opslag en afval. Mest kwijt raken is best lastig.