rijbakzand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

rijbakzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 17:08

Aankomende week gaan we op het land wit zand storten zodat het daar droog blijft we er normaal weer naar de weide kunnen lopen zonder eerst door de bagger te moeten lopen, nu vraag ik me af wat voorn zand kunnen we het beste gebruiken?
Als dit bevalt gaan we ook een rijbak maken, (het zal geen achterbergbodem worden, wat voor mij ook niet hoeft) maar waar we wel in kunnen longeren en rijden.

Hoeveel cm dikte zand heb je trouwens nodig?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:20

Je woont in Harskamp? Laat een loonwerker de grond 1 meter diep omzetten. Shovel kost je 80-90 euro per uur, voor een 20x40 bak is-ie 8 uur (1 dag) bezig) en je bent klaar. Je krijgt dan prachtig ijstijdzand boven, en waarschijnlijk minstens een halve meter. De humuslaag is hier vrijwel nergens dikker dan 50 cm.

Een vrachtwagen zand kost je zó 125 euro, en je hebt minstens 20, maar liever 30 cm zand nodig. Omzetten is dus véél goedkoper dan zand laten storten (dat bovendien langzaam naar de bodem verdwijnt...)

Anoniem

Re: rijbakzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:21

Neem in elk geval geen spuitzand want dit waait weg bij periodes van lange droogte.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:25

bij mij is hij ook omgegraven,maar helaas,na 2 jaar nog steeds met geen goed fatsoen in te rijden ;( .Veel te diep/mul.Ik heb spijt dat ik niet gewoon een laag geel zand heb laten storten.Dus zou me wel even goed laten informeren.Je kunt ook de bovenste laag(10 cm) half om half doen met geel/leemzand.Ik laat er ook leemzand bij in mengen binnenkort als ik een leverancier kan vinden in de buurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:29

Als je bak na omvragen te mul is, je paarden er in laten lopen (als paddock gebruiken dus) en de mest níet verwijderen maar slepen. Werkt perfect.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:36

Wij hebben speelzand in de bak gekregen. Gewoon van basisscholen wat niet meer werd gebruikt. Ze moeten het elke 2 jr. vernieuwen. Is eerst geschoond en toen bij ons gekomen. Koste niks, want ik heb zelf met de trekker alles recht gesleept.

Bij vorst, regen en droog weer kan ik altijd rijden.

Onder het speelzand hebben wij de grond idd 1 meter omgespit.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 07:58

Ibbel schreef:
Als je bak na omvragen te mul is, je paarden er in laten lopen (als paddock gebruiken dus) en de mest níet verwijderen maar slepen. Werkt perfect.

Helpt niet.ze gebruiken de bak al twee jaar als paddock.hoefslag is aan 1 kant redelijk,maar ze lopen niet overal,dus in het midden is het nog verschrikkelijk mul.ik moet echt iets anders proberen,dit is geen doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:26

Zand is slecht voor de pezen, zand gedraagt zich als een bak met knikkers zodra het paard afzet. Het paard glijdt elke keer even weg. Dit geeft een enorme ruk aan de diepe buigpees.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:28

Arabesk schreef:
Zand is slecht voor de pezen, zand gedraagt zich als een bak met knikkers zodra het paard afzet. Het paard glijdt elke keer even weg. Dit geeft een enorme ruk aan de diepe buigpees.

dus maar grind erin gooien dan? :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:29

Ik wou al zeggen :=
Dat is niet echt... een antwoord op de vraag :').

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:32

ik heb een hele fijne bak konijnengrond hebben we hier overal
Ooit wil ik wel mooie witte zand
hier is het soms nog wat glibberig en schiet je in galop weg maarja dan maar niet galloperen;)

Nee ik zou het asfalteren dan traber;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:54

vorig jaar heb ik mijn bak gefreesd, was daarna ook erg mul.
ik heb 'm toen met de trekker helemaal aangereden, is nu perfect.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:07

Maandag is er zand gekomen en ik moet zeggen heb er nu al plezier van, we hebben gewoon 20cm zand bovenop het gras gegooid, we kijken wel hoe lang dit goed gaat, moet zeggen woon op de veluwe das allemaal zandgrond, du echt bagger wordt het niet.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:47

Wat voor soort zand hebben jullie gebruikt??

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:23

ga dit even volgen, want wij willen eigenlijk ook wel weten of er een oplossing hiervoor is.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:25

Ibbel schreef:

Wordt dat dan niet een vieze bende??
Ik heb mijn bak ook omlaten graven en die is ook nog erg rul,ik gebruik hem ook als paddock maar schep elke dag de mest er netjes uit.
Hoe lang laat jij de mest al liggen dan?? lijkt me zo vies worden als je het erdoor werkt,is toch een volle kruiwagen per dag(bij ons).

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:39

om 2 redenen kun je de mest er beter uit verwijderen, nl;
het geeft voeding aan de bodem om onkruid te doen groeien,
de mest verpulvert en stoft, veel erger dan fijn zand, tijdens het rijden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:45

Ik heb nu gewassen maaszand erin, is altjd goed t berrijden maar als het lang droog is geweest en dan opeens heel eel egent, word het te soppig/moerassig, ik kirg geen vergunning voor nietbiologisch goed er in te doen zoals AWT of agterberg, dus ik moet er zand bij gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:45

Als je goed zand wil hebben, moet je M3c zand laten storten, doe eens offertes vragen, de prijzen schelen tegenwoordig heel erg veel. Laat desnoods je zand keren zoals is aangegeven en laat er nog een laag van ong. 10 cm M3c zand op storten, is perfect paardenbak zand en daar kan je dan nog als je wilt een baal of 2 agterbergsnippers door doen, dan heb je zeker een hele goede bak.

Voor op de wei zou ik gewoon ophoogzand/vulzand nemen, is het goedkoopste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:46

hinta schreef:
om 2 redenen kun je de mest er beter uit verwijderen, nl;
het geeft voeding aan de bodem om onkruid te doen groeien,
de mest verpulvert en stoft, veel erger dan fijn zand, tijdens het rijden.

En het laat je zandbodem dicht slibben waardoor hij minder draineert en in de loop van de tijd een zwembad creëert.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:49

Daar moet ik idd nog voor gaan informeren hier in de buurt voo de M3c zand. Speelzand lijkt me ook wel een oed idee, de zandbak van de kleine is altijd perfeckt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:50

Een paard of een mens op een zandbodem laten lopen is een wereld van verschil. Wij hebben 2 weken geleden M3c zand laten storten en hij is nog niet genoeg ingeklinkt, elke dag gesleept, als wij er op lopen is hij mooi vast, paard zakt nog te ver weg, dus jouw speelbakje is geen goede referentie. Je moet fijn zand hebben dat als je het als een balletje wilt knijpen het niet klontert maar uit elkaar valt, dus zandballen kan je er niet van maken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:54

ik kan nu ook geen zandballen knijpen , kokos lijkt me een ramp op ten duur als het vrgaat, geloof er nietin dat het lang duurt voordat het vergaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:07

Ik zou een zandleverancier bellen en advies vragen welk zand je het beste kunt gebruiken, die weten goed wat ze verkopen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:07

Pff ben u verschillende sites aa het bekijken, en overal kom ik dit tegen, vulzand voegzand speelzand metselzand
maasmetsel en maasvoegzand betonzand
dit kwam ik ook nog tegen
Vulzand (kleur: geel tot geelwit)
"Wit" wordt meestal ook als straatzand gebruikt omdat dit veel goedkoper is de echte straatzand.Tevens gebruikt men dit zand om sleuven mee op te vullen."Geel" wordt gebruikt om sleuven mee op te vullen en dient als onderbouw bij wegen en woningen. Ook wel bouwputtenzand genaamd.
Gezeefd witzand (kleur: wit "kwarts")
Dit soort zand heeft een keurmerk en wordt gebruikt op sportvelden, men noemt dit dan DRESS-zand. Ook gebruikt men dit zand in de baksteenindustrie om stenen te bezanden. Tevens is dit soort zand van toepassing om metselwerk te voegen (er ontstaat dan een mooie, lichtgrijze voeg).
Witzand
Is bijna gelijk aan gezeefd witzand, alleen kunnen er steentjes en/of leemdeeltjes in zitten

Fijne witte zanden voor ruitersport
De unieke combinatie van interpacking en schokdempend vermogen maken kwartszand de ultieme professionele keuze. Voor de Olympische Spelen van Athene werden de ruitersportzanden van Sibelco geselecteerd, dit kom van de sigrano

ben benieuwd wat julli ervan vinden