Weiland (+stal) kopen: mensen met ervaring en/of tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buster

Weiland (+stal) kopen: mensen met ervaring en/of tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:07

Wij zijn al langere tijd aan het rondkijken voor een stukje wei dat we voor Buster & Spirit (winterharde Welsh & Shet) kunnen kopen.
We willen het uiteraard zo dicht mogelijk bij huis hebben (straal van 5km), als het kan met schuilstal, en niet te afgelegen.

Nu hebben we een stuk wei gezien (met goed gras), minder dan 2 km van ons huis.
Aan de rand van de bebouwde kom.
Met grote (oude) stal erop.
Tot zover is het dus positief.

Maar nu komt het: de vraagprijs is abnormaal hoog.

De schuur is oud, van beton, met asbest dak, het beste zou zijn dat die aan de grond ging (al zijn er nu nog wel prima een paar pony's in te houden)
Er mag op die plek teruggebouwd worden; een schuur of stal zoals je zelf zou willen.
Volgens de makelaar maakt dit de vraagprijs zo hoog.

Even wat cijfertjes:
Oppervlak: ong. 6000 m2
Vraagprijs: 89.000,-
Min.verk.prijs: 70.000,-

70.000,- vinden wij veel te veel voor zo'n stukje grond met stal.
De makelaar was het met ons eens.

Dus de volgende vraag ontstond:
Zal er in de toekomst een woning op gebouwd mogen worden?

Uiteraard kan een makelaar, of wie dan ook, anders dan gemeente hier geen antwoord op geven.
Maar de makelaar sloot het zeker niet uit.

Hij dacht dat deze situatie wel zou vallen onder de 'gebouw voor gebouw' regel; als een boer in de buurt een varkensschuur sloopt, en er niks voor terugbouwt, dat de kans aanwezig is dat onze aanvraag voor woning wordt goedgekeurd.

Om het verhaal niet al te ingewikkeld te maken:
-Wij hebben nog interesse in het stuk.
-Voor zo'n oppervlak en flinke stal (incl. evt. verbouwingskosten en afrastering) zouden we willen gaan tot 50.000,-
-MAAR: mocht er een bouwvergunning voor komen, slaan wij ons voor de kop dat we er niet net iets meer voor over hadden.

Nu dus de vraag of mensen hier ervaring mee hebben.
Een beetje advies, of tips waar we op kunnen letten...

Wij zijn nu druk bezig met speurwerk; wat voor extra kosten komen er bij om het stuk in orde te maken voor de pony's, we proberen toch bij de gemeente hoogte te krijgen over de mogelijkheid van de bouw van een woning, dat soort dingen...

Alle reacties zijn welkom; en als jullie meer info willen; vraag maar!

india

Re: Weiland (+stal) kopen: mensen met ervaring en/of tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:13

bij mij in de buurt betaal je voor weidegrond 30.- de m2
dus ik vind het wel duur!

maar met bouwvergunning is het natuurlijk wel anders,
je krijgt natuurlijk geen hypotheek als je taxatie waarde veel lager is,
dus een makelaar erbij is handig

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:35

Het is idd veel te duur. Wij hebben voor een stuk van 8000 m2 ca. 35.000,00 betaald. Weliswaar zonder stal.
Maar waarom de oude stal slopen indien deze voldoet? beton lijkt me een stevige constructie en asbest is niets mis mee zolang het gewoon op het dak ligt. Bij ons liggen op alle daken asbest, hetzij golfplaten hetzij beplating onder de pannen.

Ook zou ik informeren ofdat je er pony's mag zetten/stallen. Je zult de 1e niet zijn die een stuk gekocht hebben en er dan uiteindelijk niets mee kunnen.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:46

Bedankt voor de reacties!

india schreef:
bij mij in de buurt betaal je voor weidegrond 30.- de m2
dus ik vind het wel duur!

Even van de 70.000,- uitgaande komt dit uit op € 11,66 per m2.
'Normale prijs' voor landbouwgrond hier is 4,- per m2, maar dan zonder stal (ook geen mogelijkheid om stal te bouwen), en vaak erg afgelegen...

india schreef:
maar met bouwvergunning is het natuurlijk wel anders,
je krijgt natuurlijk geen hypotheek als je taxatie waarde veel lager is,
dus een makelaar erbij is handig

De financiering voor het stuk zoals het er nu bij ligt, zouden we rond kunnen krijgen.

aslo schreef:
Het is idd veel te duur. Wij hebben voor een stuk van 8000 m2 ca. 35.000,00 betaald. Weliswaar zonder stal.
Maar waarom de oude stal slopen indien deze voldoet? beton lijkt me een stevige constructie en asbest is niets mis mee zolang het gewoon op het dak ligt. Bij ons liggen op alle daken asbest, hetzij golfplaten hetzij beplating onder de pannen.

Ook zou ik informeren ofdat je er pony's mag zetten/stallen. Je zult de 1e niet zijn die een stuk gekocht hebben en er dan uiteindelijk niets mee kunnen.

Er hebben altijd paarden opgestaan; de makelaar vond het daarvoor zowieso geschikt.
Kunnen de regels voor het houden van pony's ineens veranderen?
(we moeten nog wel vragen waarom het stuk eigenlijk verkocht wordt...)
De stal slopen zal ook pas van toepassing zijn op het moment dat er een huis gebouwd zou mogen worden... Voor de tijd zal een beetje verbouwen wel noodzakelijk zijn.
(constructie lijkt goed, maar van binnen is het een 'half gesloopte rotzooi')

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:51

Een tijd terug heeft er (meen ik) een topic gelopen van mensen die een huis met stallen en wat grond hadden gekocht. Na koop bleek dat er geen paarden mochten staan. Daar sta je dan met je goede gedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:56

Volgens mij is er geen enkele boer die een Rood voor Rood regeling weg gaat geven en volgens mij krijgt hij dan alleen een bouwvergunning voor het bouwen van een woning op zijn eigen land dus vergeet die bouwvergunning maar of je moet van te voren met de landeigenaar overleggen en dit ook zwart op wit hebben dat daar gebouwd mag worden anders ben je nergens.
Misschien kun je kontakt met de gemeente opnemen en precies vragen of dit erin zit maar ik geef je weinig kans en dan heb je een duur stukje gras voor twee pony's.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:13

Nou, "hiernaast" stond ook een huis te koop met de opmerking: "zeer geschikt voor paardenliefhebbers". Wat er niet bij stond is dat je daarvoor eerst de grond drastisch moet veranderen anders zakt je paard
na een flinke regenbui diep weg (moet je eruit trekken met zwaar geschut) Wij hebben een puinlaag in de grond wat daar niet ligt.
Dus wat de makelaar zegt moet je met een korrel zout nemen!

Ik geloof niet dat je daar een bouwvergunning op gaat krijgen, anders had de verkoper dat echt wel geregeld. Kans dat het bestemmingsplan zal veranderen is volgens mij héél klein. ;)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 11:29

We hebben de gemeente geschreven met de vraag hoe hun de kansen inschatten.

Wij gaan er nu ook zeker nog even achteraan of er echt paarden mogen staan!

Bedankt voor de reactie in ieder geval weer!

We blijven zelf ook wel realistisch, alleen spookt er wel door ons achterhoofd, als we over 3 jaar langs fietsen en er wordt gebouwd, slaan we ons natuurlijk gigantisch voor de kop!

Het is nu dus voornamelijk even afwachten hoe 'alle andere partijen' reageren...
Ook zijn we bezig met het opsporen van eigenaar & bekenden van het stuk grond voor nog wat meer info.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:34

spannend zeg, als je de mogelijkheid hebt en je mag er je paarden opzetten dan zou ik het doen denk ik. toch wel erg lekker zo dichtbij. mijn nichtje heeft ze zowat in de tuin die konden grond erachter bijkopen. helemaal ideaal :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:44

Mocht je er idd paarden op zetten en verder niets, dan is de prijs nog steeds erg hoog. Wij hebben (wonen in dezelfde regio) destijds ruim 4,00 betaald per m2. De prijzen van weidegrond zullen denk ik wegens de recessie ook wel gedaald zijn? Die ruim 4,00 was destijds iets aan de hoge kant, maar het stuk grenst vast aan ons perceel met woonhuis, stallen en wei, dus tja dan betaal je graag iets meer. Bovendien lager er meer kapers op de kust.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:01

Ga er in geen geval op rekenen dat die bouwvergunning daar komt. Wees realitisch: nu is er géén vergunning, dus hoort de prijs er niet naar te zijn!

Indiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:03

Ik kan het dilemma wel voorstellen...

In eerste instantie zeg ik: 2x zo duur als het waard is!

Maar als je dan bedenkt dat je er ooit een bouwvergunning op zou krijgen, dan is het natuurlijk voor een duppie op de eerste rang zitten...

Neem zowieso geen overhaaste beslissingen!
Informeer overal goed (beter te veel als te weinig, maar dat doe je ook denk ik wel)
Kijk toch ook nog even naar wat er verder te koop is.

Laat wel even weten of de gemeente meer informatie geeft!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:08

Grondprijs is zéér afhankelijk waar je woont.
Hier in de buurt betaal je 75-100.000 !! voor een HA grasland zonder bouwvergunning (zoals de wet nu is dus ook geen schuilstal).
Verder betaal je voor elke schuur (ook al is het een bouwval) een kapitaal.

Als er genoeg animo voor is zal de prijs niet zakken ook.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:11

DubbelDun schreef:
Grondprijs is zéér afhankelijk waar je woont.

Daarom dus mijn reactie, ze woont nl. vlak in de buurt, die prijs is gewoon bijna 3x zo hoog als wij destijds betaald hebben. Alleen omdat er een stal op staat? Na lijkt me sterk.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:15

poes schreef:
Ga er in geen geval op rekenen dat die bouwvergunning daar komt. Wees realitisch: nu is er géén vergunning, dus hoort de prijs er niet naar te zijn!

Inderdaad!
Ik ken uit mijn omgeving al drie van dit soort percelen grond met een schuur waarop absoluut geen woonhuis gebouwd mag worden. Tot grote teleurstelling van deze eigenaren die dachten dit wel voor elkaar te kunnen krijgen.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:14

Ik weet natuurlijk niet wat de reden voor verkoop is, maar ik zou denken dat de verkopers wel navraag hebben gedaan of er ooit de mogelijkheid zou komen tot bouwen?

Paar maanden geleden stootte ik op een stuk bouwgrond van 5HA, tegen een verharde, niet afgelegen weg. Toen ik naar de prijs vroeg viel ik toch wel even achterover.
487.000 euro := was nu nog landbouwgrond, maar dat waren ook geen uilen natuurlijk. Lag op de rand van de bebouwde kom met allemaal bebouwingen om zich heen... Grote kans dat dat binnen niet zo lange tijd bouwgrond wordt, dan ben je wel binnen.
Ik geloof niet dat, als er kans is op bouwen, ze zoiets gaan weg doen voor 50.000 (of je moet nog 25 jaar geduld hebben natuurlijk, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling?)

Om even een vergelijk te geven voor de prijzen hier in de buurt: dorp er naast heb ik een weiland gezien van 3HA voor 80.000 euro, omheind met prikkeldraad (niet ideaal, maar het is omheind, dus kosten aan omheining zou je geleidelijk kunnen doen) een grote schuilstal met een half dak, waterpomp. Dat lag wel redelijk afgelegen, aan een verharde bosweg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:17

Even een vergelijking met wat bouwgrond hier kost: 3000 m2 gaat voor 500.000 weg.
Kavels die dicht bij de woonkern liggen worden zelden in privéhanden verkocht. Ontwikkelaars/gemeenten houden dit vast (of kopen het zelf op), om er later meerdere woningen op te kunnen zetten.
Als er al een huis op zou staan dan gaat onteigenen heel veel geld kosten nl.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:45

Buster schreef:
We hebben de gemeente geschreven met de vraag hoe hun de kansen inschatten.

Wij gaan er nu ook zeker nog even achteraan of er echt paarden mogen staan!

Bedankt voor de reactie in ieder geval weer!

We blijven zelf ook wel realistisch, alleen spookt er wel door ons achterhoofd, als we over 3 jaar langs fietsen en er wordt gebouwd, slaan we ons natuurlijk gigantisch voor de kop!

Het is nu dus voornamelijk even afwachten hoe 'alle andere partijen' reageren...
Ook zijn we bezig met het opsporen van eigenaar & bekenden van het stuk grond voor nog wat meer info.

nou, over 3 jaar is er nog niets!
Áls er al wat zou veranderen kun je meer denken aan 10 tot 15 jaar.
Gemeentes kopen het idd op als ze plannen hebben voor uitbreiding en zelfs dan duurt het aardig wat járen voordat er echt eens wat gaat gebeuren.
Bij mijn vorige stal is het weiland al zo'n 10 jaar geleden opgekocht en ze zouden dit jaar gaan bouwen, maar is nu alweer uitgesteld (al ligt het nu wel open)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:58

veel te duur en ook ik zou het nu niet kopen met in achterhoofd, stel dat ze ooit gaan bouwen
dan was er veel meer intresse en verkochten ze het voor veel meer geld

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 11:14

In ieder geval wederom bedankt voor jullie meningen, en het meedenken!

Het is nu gewoon nog erg wachten of de gemeente iets kan zeggen...
(wie op de gemeente wacht, wacht over het algemeen lang...)

In de omgeving zijn wel meer van die stukjes grond, waarbij een tijd gewacht werd (8-15 jaar) en toen mocht er toch ineens op gebouwd worden, mensen uit de buurt zeggen dat je er vooral op moet letten hoe het stukje ligt, en deze ligt goed.

De makelaar zei dat er heel vaak op gereageerd werd voor de vraagprijs, maar dat 89.000,- zo afschrikt, dat de meeste de moeite niet nemen verder te vragen...

Nou ja, wij wachten gewoon nog maar even af!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:25

Buster schreef:
De makelaar zei dat er heel vaak op gereageerd werd voor de vraagprijs, maar dat 89.000,- zo afschrikt, dat de meeste de moeite niet nemen verder te vragen...

Nou ja, wij wachten gewoon nog maar even af!

Het is natuurlijk wel een hele dure gok :j
Hoezo verder vragen? Neem aan dat de verkoper zo slim is geweest om info bij de gemeente te halen..
Je gaat dat toch niet "zomaar" in de verkoop gooien zonder voorafgaand onderzoek.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 11:36

Nee, maar we weten nog niet waarom het stuk verkocht wordt...
Als de verkoper nu van z'n centen wil genieten, kan die beter verkopen voor ong. 70.000,- dan misschien over 10 jaar 5x zo veel te krijgen...

Maar goed, dit zullen wij nog verder proberen te achterhalen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:52

Toch weinig kans...
Als er "goede" info zou komen van de gemeente, zal de verkoper dit zeker in de advertentie erbij hebben gezet.
Verkoopmakelaar zal dit ook best hebben aangeraden of zelf hebben uitgezocht. Je moet de verkoopprijs ergens op baseren....en een hogere verkoopprijs is meer geld voor de makelaar.