isolatie geschuurde vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

isolatie geschuurde vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 08:13

Mijn mini schuurt. In de winter zouden luizen het probleem zijn (geen luis te vinden maar goed), in de zomer eczeem. Ben daar niet van overtuigd en probeer een oplossing te zoeken, nu in het alternatieve circuit, maar dat is een ander verhaal.

Punt is dat zijn vacht er slecht uit ziet. Hij heeft zich niet opengeschuurd, zelfs niet kaal (doe ook alles om dat te voorkomen) maar de vacht is door het vele schuren slecht. Op de rug zijn de haren kort, krullerig en flink beschadigd. Op de billen heeft hij twee plekken waar de vacht meer zomervacht lijkt en ook de vacht op de schouders is te kort en flink beschadigd.

Voor de rest zit hij dan weer wel goed in de wintervacht.

Nu komt dus de winter eraan en ik vraag me af of zijn vacht nog wel voldoende isoleert.
Paarden staan 24/7 buiten met schuilstal. Van de schuilstal maakt hij gebruik als ze in de buurt staan, maar als de paarden achteraan in de wei staan (wei is ruim 4 ha en achterste deel bestaat voor een deel uit boswei) dan zal ie niet in zijn eentje naar de schuilstal lopen.
Maar of ie zichzelf goed warm kan houden....?

iemand kennis of ervaring mee.

zij

Re: isolatie geschuurde vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:27

heb je foto`s van de vacht? kan namelijk wel proberen adh daarvan iets proberen te zeggen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:08

heb ik een tijd geleden geplaatst, maar daar ben ik niet echt verder mee gekomen.
Momenteel ben ik ook hard aan het werk om een oplossing voor de problemen te vinden. Denk zelf dat het van binnenuit komt.

Maar eigenlijk gaat het niet om de oorzaak van het schuren, want daar zijn al veel diagnoses, adviezen etc over geweest maar dat probeer ik nu met homeopathie ed op te lossen.

Het gaat mij puur om de isolerende waarde van de vacht en in hoeverre dat die nu verloren is gegaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:42

Er zijn zat paarden die met een zgn racestreep geschoren zijn en verder bloot op de wei staan, zonder enig probleem.
Het lijkt mij zinvol om gewoon te bekijken of hij als het kouder wordt blijkt te staan rillen. Je kan er toch geen haar opplakken, dus áls-ie het koud blijkt te krijgen zal je dan toch een deken er op moeten doen. Kan je net zo goed afwachten. Staat-ie niet te rillen, dan heeft-ie kennelijk voldoende vacht over.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:50

Maar via een racestreep gaat toch meer warmte verloren dan sommige mensen denken. (is wel eens opgemeten)

Als ie rilt, heeft ie idd een deken nodig en dat zal niet makkelijk worden voor een sloopzieke mini. Maar ik vroeg het mij vooral af eigenlijk, gezien het hier behoorlijk koud kan worden...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:41

ik bedoel ook een foto van hoe de vacht er nu uit ziet. ik kanme geen goed beeld vormen nav alleenb een stukje tekst. als je foto`s hebt vanhoe de vacht er uit ziet kunnen we misschien beter meedenken of hij wel of niet isolerend genoeg is?