Paarden in het bos...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Paarden in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:53

Wie van jullie heeft zijn paarden in een bos lopen? Ik heb gehoord dat dat heel gunstig is
voor o.a. (ex-)hoefbevangen paarden.
Ben heel erg benieuwd wie van jullie zelf een stuk bos heeft of gebruikt waar paarden (ponies) vrij rondlopen.
Welke problemen kom je allemaal tegen en wat is juist leuk/makkelijk?

Ben héél erg benieuwd!!!!

Groetjes, Nienke

daffie1986

Re: Paarden in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 04:31

Problemen: Veel vliegen, dazen, horzels, muggen en knutten.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:19

Tja, waar niet? Ik woon in het oosten, in een zéér bosrijke omgeving, heb ook aan de rand van een bos gewoond en daar stonden mn
paarden toen ook - ik heb ze nu toch al onder de Ivanhoe, want dazen (onze dazenval helpt trouwens behoorlijk goed) en knutten en ander gespuis
zijn er de laatste jaren toch al steeds meer gekomen.

Dat is dus een probleem die al bekend is ;)
Zijn er nog Bokkers die hun paard in een stuk bos hebben lopen of is dit een erg unieke manier van paarden houden?

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:01

In het westen heb je niet zo veel bos meer :(

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:22

Eigenlijk zou iedereen met paarden naar landen als Slowakije moeten verhuizen.....véél bos,
en huizen/grond voor een prikkie :D

Maar waar ik woon is gelukkig nog veel bos....zo veel zelfs dat ik van plan ben een perceel te kopen.
Vandaar dus mijn vraag!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:07

Onze paarden staan in/aan het bos, ik vind het wel heel fijn want er zijn veel schuil mogelijkheden voor ze, zowel winter als zomer.
De grond is altijd heel snel weer droog, ook na fikse regenval, het trekt zo weer de grond in, grond is ook niet snel uitgedroogd.
Er zaten inderdaad veel vliegen, maar dat heb je overal in de zomer, dazen vielen bij ons mee, veel loofbomen nl.Nu wel volop eikels en dat vind ik dan weer niet zo fijn, vorig jaar nauwelijks door de natte zomer en nu juist veel door de droge zomer.
Verder vind ik het prachtig om dagelijks in de bossen te zijn en wild te zien, de wisseling van de seizoenen van zo dichtbij mee te maken en ieder seizoen brengt weer iets nieuws en ander moois,
We hebben voldoende grasland ook dus ik ben er heel tevreden en de paarden ook.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:42

Ik heb mijn paarden bij een stalling gehad waar ze in een bos stonden. Nu staan ze weer in open weide en ik merk dat ze daar veel rustiger zijn omdat ze veel meer zicht hebben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:54

Nadelen:
In deze tijd van het jaar vind je veel nachtschade in bosrijke gebieden. Heel dodelijk voor paarden. Moet dus wel verwijderd worden!
Veel dazen 's zomers
Schuren gemakkelijker voor het paard (dazen en knutten), dus geen manen/staart meer
Met halsters, vliegendekens of gewone dekens kunnen ze achter de takken blijven haken of vast blijven zitten
Veel mossen en bijna geen gras of gras van slechte kwaliteit
Meer gevaarlijke plantjes dan in gewone weiden

Voordelen:
Schaduw/beschutting
Bosgrond droger dan kleigronden

Ben ik nog wat vergeten? :D
Laatst bijgewerkt door Bravura op 13-10-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:59

Nelflobo schreef:
Wie van jullie heeft zijn paarden in een bos lopen? Ik heb gehoord dat dat heel gunstig is
voor o.a. (ex-)hoefbevangen paarden.
Ben heel erg benieuwd wie van jullie zelf een stuk bos heeft of gebruikt waar paarden (ponies) vrij rondlopen.
Welke problemen kom je allemaal tegen en wat is juist leuk/makkelijk?

Ben héél erg benieuwd!!!!

Groetjes, Nienke

Hou rekening met het bestemmingsplan. Bos heeft vaak geen agrarische (vee) bestemming en dan krijg je een flinke tik op je vingers (als in per direct weghalen) als je er paarden hebt lopen en de gemeente komt er achter.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:36

hier heb ik een stukje bos waar ze kunnen lopen, ze hebben hier wat bomen stukgemaakt, we hebben nu gaas om bomen staan.
De grond is een stuk droger en ze hebben afwisseling.
Idd uitkijken met dingen die schadelijk zijn, ik heb hier vingerhoedskruid gehad, inmiddels heb ik alles weggehaald, want dat is dodelijk voor paarden.
hier heb ik naast de paddock een stuk wei en daarna een stuk bos, we hebben een stukje wei opgeofferd en daar een pad van gemaakt wat naar het bos leid.
Hier krijgen ze hun hooi overdag gevoerd op meerdere plaatsen.
Wat betreft hoefbevangen en bos, daar weet ik niets van.