Manenspray bij angstig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Manenspray bij angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:04

De titel zegt het al wel; mijn moeders paard is een schat van een dier, maar een beetje angstig als het gaat om gefrummel en
vooral om manenspray. We kunnen het absoluut niet in zijn manen krijgen, met als gevolg dat mijn moeder het maar voor lief laat.
Zijn manen zijn behoorlijk lang, maar helaas bungelt het met knoopjes los. Wou het vandaag in vlechten doen zodat het minder snel
klit én het minder verzorging nodig heeft dan wanneer het los wappert :)

Nu mijn vraag: Hebben jullie toevallig ook ervaring met een paard dat de manenspray nogal eng vind? Wanneer hij in de stal staat,
gaat het prima, we sprayen 't eerst op onze hand terwijl hij het duidelijk ziet en dan wrijven we het erin.

Hoor 't graag! :j

zij

Re: Manenspray bij angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:05

plantenspuit met water pakken. en dan de andere kant op spuiten dan naar het paard. pas stoppen met sprayen tot het paard rustig staat. dat is ahw de beloning.

en dan goed oefenen iedere keer :) tot je uiteindelijk voor lekaar hebt dat het paard doorheeft dat het niet eng is...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:06

Ik heb hetzelfde. Als ze alleen al het geluidje van 5 meter afstand hoort is ze al in paniek en aan het snurken :P Terwijl het in de staart allemaal gene probleem is. Heb al van alles geprobeert, en doe het heel rustig.

Ik lees dus ook even mee!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:07

zij schreef:
plantenspuit met water pakken. en dan de andere kant op spuiten dan naar het paard. pas stoppen met sprayen tot het paard rustig staat. dat is ahw de beloning.

en dan goed oefenen iedere keer :) tot je uiteindelijk voor lekaar hebt dat het paard doorheeft dat het niet eng is...

Ok! :) Bedankt voor de tip, ga het zeker proberen! :j

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:07

Misschien een idee om een spons goed vol met manenspul te spuiten en daarmee over de manen de "aaien". Omdat een spons meer absorbeerd, kun je deze langzaam leegknijpen boven de manen en op je hand kan zo weinig dat je blijft spuiten. En ik denk dat het paard juist dat spray geluid eng vind.

Oh, en je kunt natuurlijk ook gewoon de manen kort(er) trekken, maar denk niet dat je dat wil :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:08

Gewoon geen spray meer kopen, maar een tube cowboy magic. Problem Solved :Y)

dat spul werkt veel beter en blijft dagen zitten :j

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:08

@ Rachel: Pacha (moeders paard, even wat handiger om te typen dan 'mijn moeders paard' :+ ) heeft dat dus ook. Hij hoort het al
en loopt snel weg, smichtig achter om kijkend :+ Het is nu niet het allerbelangrijkste, de manen, maar vind het doodzonde dat die lange
manen zo in de knoop raken.
Moeders houd niet van vlechten, maar aangezien ze op vakantie is, heb ik het paard even voor me alleen ~~}>

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:09

Inderdaad de tip volgen die zij geeft. Mijn pony was ook altijd bang voor manen / vliegenspray. Nu blijft hij gewoon stilstaan.
Begin als je op het dier gaat sprayen ook niet gelijk bij het hoofd / de nek. :)

Voor nu zou je de manen spray op een handdoek kunnen spuiten en dat dan weer over de manen halen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:09

Die van ons vond het ook niks, net als 'zij' aangepakt hierboven, halster om, touwtje eraan, bij het hoofd gaan staan en sprayen, paard gaat dan waarschijnlijk rondjes om je heen draaien, maar aangezien je in het midden staat valt het voor jou allemaal wel mee. Op het moment dat paardje stil staat stoppen en klaar. Die van mij heeft zo geleerd dat het niet stopt als ze achtelijk doet en dat het ook niet eng is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:09

Uthrick schreef:
Misschien een idee om een spons goed vol met manenspul te spuiten en daarmee over de manen de "aaien". Omdat een spons meer absorbeerd, kun je deze langzaam leegknijpen boven de manen en op je hand kan zo weinig dat je blijft spuiten. En ik denk dat het paard juist dat spray geluid eng vind.

Oh, en je kunt natuurlijk ook gewoon de manen kort(er) trekken, maar denk niet dat je dat wil :+

Da's een goed idee! :j :j (manen korter trekken, no way, hij heeft de langste drellen van de kudde! :+ ) en m'n moeder waardeerd
dat vast niet! :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:10

listiglistje schreef:

Top spul! En waarom ergens aan laten wennen wat zo enorm eng is en anders opgelost kan worden?

8nnemiek

Een goede oplossing: koop eens een tube Cowboy Magic detangler :D Dat is een gel die je in je handen kan uitwrijven en dan gemakkelijk in de manen kan doen. En het werkt GE-WEL-DIG in lange manen, ruikt ook heerlijk, en het voelt niet zo vies aan als die sprays.

Sommige paarden houden gewoon echt niet van sprays.. je kan wel met veel geduld leren dat ze het accepteren. Daarvoor zou ik een schone spuitbus nemen, even vullen met warm water, en dan gewoon gaan sprayen. Eerst richting de grond op opzij.. dan de hoeven. Steeds belonen tussendoor als hij blijft staan. En even op een rustige toon zeggen 'allé..' of 'rustig..' als hij moeilijk gaat doen.
En dan langzaam steeds hoger. En de dag erna weer wat verder. Totdat hij netjes blijft staan als je richting de hals gaat :)

Breghje

listiglistje schreef:

Helemaal mee eens. In spray zit nogal eens siliconen, waardoor de manen alleen maar meer en meer uitdrogen. CM doe je op je handen, en lekker door de manen en staart wrijven. Superspul!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:12

Ik doe altijd met een fles water oefenen en dan zelf mee PSSSSSSSSSSSPSSSSSSSSSSSPSSSSSSSSSSSSSS gewoon harder dan het geluid van de sprayfles :)
staat wat sullig, maar werkt prima bij mijn paardjes

je kan ook kiezen om voor Cowboys Magic Detangler te gaan, dat is een tube :D

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:17

Als jullie voor die Cowboy Magic gaan, smeer dat dan niet op je handen als je daar wondjes hebt....(spreek uit ervaring -O- )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:18

Uthrick schreef:
Als jullie voor die Cowboy Magic gaan, smeer dat dan niet op je handen als je daar wondjes hebt....(spreek uit ervaring -O- )

O? ik heb eigenlijk altijd wondjes en merk niks.... vertel vertel???

8nnemiek

Re: Manenspray bij angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:20

Ik heb me ook regelmatig de knokkels open gehaald bij t hoevenvijlen.. Nooit iets gemerkt als ik daar cowboy magic overheen wrijf hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:20

Uthrick schreef:

Why? Heb er tot nu toe geen problemen mee gehad heb toch vaak wondjes op mijn handen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:20

Zal wel branden! := Nou, heb 't even opgezocht, lijkt me een prima vervanger voor Pacha! (nu alleen mijn moeder nog overtuigen! :+ )
De spons is zeker ook een optie, ga er zo even één zoeken en probeer het uit, zodra de manen in vlechten
zitten mag 'ie weer los en is de 'stress' ook meteen weg.

Thanks iedereen! :j

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:21

mag ik even wat opmerken? je kan wel wat anders gaan gebruiken, zodat je het probleem uit de weg gaat, maar doen jullie dat altijd overal mee? Ik zou echt kiezen voor het aanwennen van een plantenspuit hoor... Is toch een leuke uitdaging :D

Als CM echt beter is kun je dat altijd nog gebruiken, maar ik zou lekker gana oefenen met de plantenspuit en water hoor :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:22

waarom altijd je zin willen, als een paard angstig is?
spray het toch lekker op een borstel :) en borstel het in de manen...
Werk hetzelfde... jij je zin om de spray in de manen te hebben... en paard zijn zin om niet meer angstig te zijn :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:22

Ik bestel mijn cowboy magic tubes meestal hier: http://www.uhg-shop.nl/
Geen verzendkosten als je voor 30 euro besteld, en de volgende dag heb je het al in huis :D Super service!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:23

ik spray het op een zachte borstel en dan met de borstel over de manen heen,veel paarden vinden het niet fijn als je hun mamen in sprayt,ze zijn dan bang dat ze het in hun oren krijgen.....
maar je kunt het ook op je hand sprayen en dan door de manen heen,simpel en zo klaar,als je het op een zachte borstel sprayt kun je ook de borstel even over zijn kont en hals halen gaat ie lekker van glimmen en helpt tegen een vette huid!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:23

:) Zit wat in... Als't echt niets word, wil ik hem d'r ook niet meer mee kwellen. Hij loopt gewoon dan echt bij je weg
en probeert je te ontwijken... Ik zie mezelf al als een heksje al sprayend achter hem aan
galopperen! _O-
Flauw, ik snap het, ik probeer het vandaag eerst met het geluid en het sprayen op mijn hand/spons terwijl hij er zicht
op heeft, en dan zal ik eens kijken of ik heel stiekem ook een spray in zijn manen kan doen! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:23

NHevaVD schreef:
Zal wel branden! := Nou, heb 't even opgezocht, lijkt me een prima vervanger voor Pacha! (nu alleen mijn moeder nog overtuigen! :+ )
De spons is zeker ook een optie, ga er zo even één zoeken en probeer het uit, zodra de manen in vlechten
zitten mag 'ie weer los en is de 'stress' ook meteen weg.

Thanks iedereen! :j

Met een spons gebruik je natuurlijk wel veel meer spray dan dat je het gelijk in de manen sprayt
wel zonde

Maar wat Zij al aangeeft: zou wel gaan oefenen met een plantenspuit, kan helemaal geen kwaad