Help, paard doodsbang voor water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Read_My_Mind

Help, paard doodsbang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 08:30

Ik heb een probleem, mijn paard is doodsbang voor water. Zodra de kraan op de spuitplaats aangaat wordt ie zo bang dat hij gaat trekken en hangen, daarna is hij ook bijna niet meer langs de spuitplaats te krijgen. Ik dacht dat met stapje voor stapje het wel zou lukken. Zo zette ik hem eerst een paar keer op de spuitplaats zonder dat de kraan aanging. En dan flink belonen en wat lekkers geven zodat hij de spuitplaats ook met leuke dingen gaat associeren. Daarna een paar keer poetsen op de spuitplaats en ook dat ging goed, toen op een gegeven moment zette ik de kraan aan, helemaal aan de andere kant, want ik wilde hem niet natmaken de eerste keer, gewoon laten wennen aan het geluid van water. Maar hij wordt dan al helemaal gek en we zijn weer bij voor af aan. Ik wordt er een beetje wanhopig van. Hoe moet ik dit nou aanpakken. Hij luisterd helemaal niet meer naar je wanneer de kraan aangaat, hij is dan zo bang dat kriebelen en kalmerende woordje ook aan hem voorbij gaan. Wie heeft er nuttige tips???

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:36

je hebt het er steeds over dat je de kraan aan doet,als je nou een emmer met water bij je neer zet en dan met een sponsje bij zijn benen langs gaat en zolangzaam aan steeds een beetje meer water in de spons doen.
zo ben ik met mijn tweejarige aan het oefenen en dat gaat heel best.

BiBiQ

Re: Help, paard doodsbang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:41

Hoe oud is je paard als ik vragen mag?
De mijne is nu 14 en was toen ik hem kocht op 10 jarige leeftijd ook als de dood voor water. Hij had er nooit iets mee te maken gehad qua afspuiten of afsponzen.

We hebben het eerst heel rustig geprobeerd, maar dat lukte niet. We hebben hem toen aan de hand (halster + touw) op 't land genomen met een gieter met water. Toen op die manier telkens een beetje water op z'n voeten doen. Vond hij dood eng en begon rondjes te draaien. Maar hierdoor kon je wel water op z'n voete blijven doen. Later kon hij dus stilstaan en vond hij het nog eng en zo zijn we gaan opbouwen.
Elke keer wat hoger met de gieter, toen was het weer rondjes draaien geblazen, maar zo heeft hij het op een gegeven moment wel geleerd.
Was veel werk en duurde vrij lang maar het is wel gelukt.
Toen zijn we gaan wennen om vast te staan en dan met een spons. Dan vaststaan met gieter en toen op een gegeven moment met de slang.

Read_My_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 08:43

Ja, dat hebben we dus ook al geprobeerd, maar ook dan vliegt hij opzij. Hij is normaal zo rustig, maar wanneer hij nat gemaakt wordt is hij zo angstig. Zou hij een trauma hebben opgelopen vroeger ofzo? Wanneer ik de natte spons tegen het been zet worden zn ogen zo bang en gaat hij zwaarder ademen daarom dacht ik dat ik hem beter nog niet nat kan maken, maar eerst aan het geluid van lopend water kan laten wennen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:44

Niet vastzetten, en niet op de spuitplaats zetten.

Naar buiten, slang mee, kraan op een heel miezerig straaltje. Liefst gewoon op het gras of op zand, dat spettert en klettert al half zo erg niet.
Gewoon met de slang een beetje spelen, en vóóral gewoon doorgaan terwijl je paard draait of weg wil. Zodra hij stilstaat, slang weghouden bij hem, of kraan dichtdoen. De beloning - water weg - komt pas als hij stilstaat, niet eerder, anders beloon je hem voor z'n gedraai en weg willen lopen.
Langzaanaan de tijd dat hij stilstaat vóórdat je de slang bij hem vandaan houdt opbouwen.

Daarna kun je hem aan het kletteren wennen: nog steeds niet vastzetten, laat 'm maar om je heen draaien. Opnieuw pas stoppen met kletteren als hij stilstaat.

Pas als dat allemaal goed gaat kun je eens kijken of je hem ook vast kunt zetten op de spuitplaats.