Begin spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephen

Begin spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 17:42

Hallo allemaal,
(miss een rare titel maar ik wist niets beter :D ) maar wat zijn de "basic" spullen die je nodig hebt om paarden te verzorgen in het begin (ik rijd al lang paard en kan een paard borstellen/verzorgen en voedsel heb ik ook zo goed als door) dus verzorgproducten, bandages, hooiruif voor stal, zadel (en benodigdheden), hoofdstel (en benodigdheden) ik zie weer veel dingen over het hoofd daarom stel ik graag "check-lijstjes" samen over wat ik nodig heb. zijn er zo echt essentiële dingen die je bijna niet ziet op de manege en die het internet bijna niet vermeld?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:51

Dat ligt eraan...staat het paard thuis of pension/weiland...dat scheeld nogal ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:52

Tja, ik zie dingen die niet bij mij of in de stal voorkomen. Hooiruif in de stal vind ik ten eerste gevaarlijk en ten tweede is het een onnatuurlijke houding qua eten. Bandages ben ik eigenlijk nooit nodig. Met rijden vind ik ze ook gevaarlijk (kunnen losgaan) en vraag me af of het ergens voor nodig is.

Belangrijke dingen zijn: thermometer, betadine en watten, scherp mes die snel te pakken is in noodgevallen, (heb ik ook altijd in de auto liggen als we met trailer/paard op stap gaan) vijl voor als er een stukje hoef loszit, dan kun je ff bijvijlen, hoevenkrabber.
Ga nog even nadenken wat ik verder echt noodzakelijk vind om op stal te hebben....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:55

Wat is er gevaarlijk aan een hooiruif? Gebruiken die dingen al jaren...je moet ze goed ophangen :)

Er hangt bij ons in de stal ook altijd een mes en met rijden heb ik standaard een ruitermes bij me.Zit mes aan en hoevenkrabber...gaat ook mee op reis.

Goede EHBO-kit is idd belangrijk:
Thermometer
betadine
snelverband
schaar
gaasverband
watten
pleisters
evt mokzalf/sudocréme en uierzalf
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 04-10-09 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:57

Tinky12 schreef:
Wat is er gevaarlijk aan een hooiruif? Gebruiken die dingen al jaren...je moet ze goed ophangen :)

Dan heb je ze zo hoog hangen, dat een paard een heel onnatuurlijke houding heeft met eten. Jij eet toch ook niet met je hoofd in de lucht? En wat dacht je van al het stof wat eruit dwarrelt en wat in de ogen en neus van het paard kan komen?
Als je ze laag hebt hangen, dan loop je een erg groot risico, dat een paard tijdens het liggen/opstaan er met een hoef/been in kan komen te zitten. Zo sterk zijn die dingen niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:00

Ze hangen hoog genoeg dat ze er makkelijk bijkunnen maar hoog genoeg zodat ze er niet in kunnen blijven steken.
Maar voordat we afdwalen..of je een hooinet/ruif gebruikt,het op de grond in de box gooit of voor de stal is persoonlijk en afhankelijk van type stal ;)

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:15

ahh dan gewoon een bak in de stal voor het hooi dan?
hij komt op een weide op een kilometer van bij mij thuis te staan (waarschijnlijk een heafje erbij) met een inloopstal (met deur voor het geval het eens moest zijn)
maar geen bandages dus andere bescherming voor aan de voorbenen als ik rij? en een vijl en hoevenkrabber zit bij mijn verzorgbox maar ehbo doos zou ik waarschijnlijk weer vergeten zijn :z

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:21

als je paard het noduig hebt zal ik gaan voor een set peesbeschermers en als het nodig is strijklappen :)
ga je je paard met of zonder dekens zetten?
natuurlijk de basisdingen: poetsspullen, halster, dekje, hoofdstel, zadel :)
en dan zoals hiervoor gezegd is een mesje voor noodgevallen een ehbo kit.
telefoonnummers in je telefoon altijd handig je weet maar nooit :)
ga je longeren? longeerspullen dus ook

als je een inloopstal heb dan kan je het hooi gewoon in de stal gooien. heb je een afgesloten ruimte voorje spullen?
bijvoederen van je paard eventueel?
zo zijn er nog veel meer dingen :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:22

Dat klinkt goed. Ga je het hooi binnen voeren? Dan kun je het ook gewoon in een hoek of meerdere hoeken leggen, als ze niet samen kunnen eten.
Buiten is een bak of een paar hooinetten gemakkelijk. Dan heb je met veel wind in ieder geval niet dat het overal zo heenwaait.
Beenbescherming gebruik ik alleen bij jonge paarden, springen en longeren. Strijklapjes bij paarden die met de achterbenen weleens strijken. Is dus wat jij persoonlijk wilt ;)

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:35

dus EHBO doos (zeker mesje niet vergete :P ), peesbeschermers, 2 winterdekens, onze caravan komt daar ook te staan dus ik heb een afgesloten ruimte voor spullen (het was een plekje voor een paardencamion maar onze caravan krijgt dat plekje :P ), telefoonnummers, bak voor bijvoeding,poetsspullen, halster, dekje, hoofdstel, zadel, zijn er nog essentiele dingen?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:42

Handig is ook wel een reservehalster, als je paard vaststaat en ergens erg van schrikt en zich lostrekt, waardoor het halster stuk is, moet je tenminste niet direct naar de ruitersportzaak hollen ;)
Denk misschien ook aan EHBO voor de mens... Ik heb bvb altijd instant-ijs in mijn ehbo-set, als je dan van je paard valt, kan er op gekwetste delen altijd even ijs tegen zwelling.

Handig is ook een afgesloten box voor het paardeneten, dan heb je geen (of toch zeker minder kans op) muizen met honger :+

Bij ons gebruiken ze voor het hooi van die grote bakken waarin ze appels plukken...

Zadeldekjes zijn ook wel handig ;) best toch twee, zodat als het ene nog nat zou zijn van de vorige dag, je toch een droog hebt... Eventueel kan je ook ergens een rekje voorzien om die op te laten drogen...

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:46

ja een dubbel halster en dekje is handig en een EHBO voor mij zou ook miss eens goed van pas kunnen komen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:47

Hooi voeren wil je liever niet in de stal doen, tenzij het echt rotweer is en je ze liever daar hebt staan.
Weiland vraagt ook onderhoud, dus kruiwagen, mestvork (wei schoon houden geeft minder beestjes en parasieten + meer gras) rol draad, poortgrepen, paaltjes, extra isolatoren, zodat je meteen kan repareren als er iets stuk is of een stukje kan afzetten om je gras te sparen/paarden te ransoeneren.
Weide indeling kijk hier eens:
[VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"
Mogelijkheden om hooi te voeren:
http://swedishhoofschool.com/feeders.htm

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:56

waarom liever niet in de stal?
kruiwagen, hooivork, schop en borstel mag ik ind. niet vergeten :D en een paar hekonderdelen ook dus

zamorasjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:58

hooi voeren doet iedereen persoonlijk anders, voor de ehbo kist of gewoon bij de poetskist zou ik ook vliegenspray doen omdat ze buiten staan (voor in de zomer)

stephen

Re: Begin spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:02

ja een vliegenspray zit hier ook al in de poetskist

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:36

stephen schreef:
waarom liever niet in de stal?
kruiwagen, hooivork, schop en borstel mag ik ind. niet vergeten :D en een paar hekonderdelen ook dus

Je hebt je paarden op een wei om ze in beweging te houden, door voedsel en rustplek samen te voegen blijven de paarden hangen ipv in beweging te blijven. Paard is een bewegingsdier, dat rondslenteren houd spieren soepel en de gewrichtsvloeistof warm. Daardoor verminder je slijtage van gewrichten, daarnaast helpt het ook met de spijsvertering, beter op gewicht blijven (mits voer niet te rijk is) en het in beweging zijn laat ook mentaal veel spanning afvloeien. Paarden zijn dan veiliger in de omgang. Paddock paradise systeem is mede daarom bedacht, al is de veel opgegeven reden het gezond buiten houden van paarden die heel rap hoefbevangen worden van gras. Ook daar is beweging nl essentieël en een standaard paddock nodigt niet uit tot bewegen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:42

stephen schreef:
dus EHBO doos (zeker mesje niet vergete :P ), peesbeschermers, 2 winterdekens, onze caravan komt daar ook te staan dus ik heb een afgesloten ruimte voor spullen (het was een plekje voor een paardencamion maar onze caravan krijgt dat plekje :P ), telefoonnummers, bak voor bijvoeding,poetsspullen, halster, dekje, hoofdstel, zadel, zijn er nog essentiele dingen?

Over die 2 winterdekens. Misschien ook een fleece deken. Want als je na het rijden direct een dikke winterdeken opdoet, dat is misschien even nog wat te warm?

stephen

Re: Begin spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:55

ja dat is een idee.
en een haflinger kan denk ik toch wel tegen wat temperaturen of niet?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:33

Een betrouwbaar iemand die je kan helpen met raad en daad en je eventueel vervangt als je niet naar je paard kan gaan.