Tijdelijke bak omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Tijdelijke bak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:34

Ik ben opzoek naar een tijdelijke bakomheining.
Onze bak is 35x20 en mag niet vast omheint worden.
De reden hiervoor is omdat ze wel eens met een trekker aan de andere kant van
de bak moeten zijn dus door de bak heen moeten rijden en er dan geen omheining kan staan :roll:

De bak is volledig gedraineerd en dus altijd berijdbaar maar nu komt het.
Ik ben met mijn 3 jarige bezig met longeren en licht rijden.
maar meneer vind het soms nog wel eens nodig om door de gipsplanten naar de andere
kant van het land te rennen. :Y) Waar de eigenaren niet heel blij mee zijn.
En aangezien ik niet keihard aan de teugels wil trekken staat meneer ook niet 1.2.3 stil.

Nu zit ik te kijken naar die plastic prikpaaltjes.
Waarschijnlijk deze:
http://www.agradi.nl/product?sc=Palen&h ... stof+palen

Nu is mijn vraag.
Hoeveel zal ik er bestellen?
Ik heb nodig voor 2 korte zijde en 1 lange zijde. (een totaal van 75 meter)
1 lange zijde is niet nodig omdat daar een grote, dichte, rechte bomenrij staat.
Ik zat zelf te denken om de 2,5 meter met 2 rijen 4mm lint.

Is dit genoeg?
Of moet ik de eigenaren toch proberen over te halen om een vaste omheining te plaatsen?
Heb ook geen idee hoe veilig dit is en hoe duurzaam. Heb er 0 ervaring mee.
alle ervaringen zijn welkom :D
en alle mensen die deze paaltjes over hebben ook :P

gohya

Re: Tijdelijke bak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:36

Ik heb ook een rijbak gemaakt met prikpaaltjes en lint.
Ik heb er maar 1 lint opzitten i.p.v. 2 en het gaat perfect.
Zet de prikpaaltjes niet kaarsrecht maar beetje schuin naar buiten toe.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:37

Ik zou op de hoeken wel vaste palen plaatsen. Anders kun je het lint niet strak trekken. Deze palen buigen nl nogal mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:41

als je houten palen op de hoeken zet en tussen de hoeken met kunststof of stalen schrikpaaltjes, dan blijft het netjes staan omdat je de omheining wat op spanning kunt zetten.
Als je op de uiteinden van het lint of koord een handvat zet, met een oogje in de houten paal, kun je het lint of koord ook makkelijk even loshalen en evt. helemaal weghalen, en weer terugdoen als ze klaar zijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:42

joyce B schreef:
als je houten palen op de hoeken zet en tussen de hoeken met kunststof of stalen schrikpaaltjes, dan blijft het netjes staan omdat je de omheining wat op spanning kunt zetten.
Als je op de uiteinden van het lint of koord, met een oogje in de houten paal een handvat zet, kun je het lint of koord ook makkelijk even loshalen en evt. helemaal weghalen, en weer terugdoen als ze klaar zijn.

dat is inderdaad een goede!
die hoekpalen moet geen probleem zijn neem ik aan met een trekker.
Om de hoeveel meter zouden jullie zo'n plastic paaltje zetten?
met de houte hoekpalen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:43

Je kan natuurlijk ook gewoon op de stukken waar de tractor niet langs hoeft een vaste omheining zetten, houten planken bijvoorbeeld.. en waar de tractor door moet een omheining die je open kan maken.. misschien beoband met een kliksysteem ofzo? Dat lijkt van veraf gewoon op hout, ziet er heel mooi uit, ook heel stevig, maar het is wel flexibel dus je kan het gewoon los halen en opzij leggen als het moet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:53

Ik heb ook gewoon een vaste omheining rond de bak, en een wei die je alleen kunt bereiken als je door de bak heen gaat. Er staan twee hekken in van 4 meter breed waar de trekkers en andere zware apparaten makkelijk doorheen kunnen. Ik zou echt niet weten wat voor materieel 35 meter of 20 meter nodig heeft om aan de andere kant te komen... Dan kan het nl ook niet over de openbare weg :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:59

Ik heb voor de weide nu al alle prikpaaltjes gehad zo'n beetje :+, maar ik ben helemaal fan van de (iets duurdere, maar veel stevigere) draadstaalprikpaaltjes. Buigen niet mee, blijven goed staan, en je kunt er naar believen extra oogjes aanschroeven. Kan zo snel geen plaatje vinden, maar de Horticoop/Boerenbond heeft ze liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:17

afstand is afhankelijk wat je gebruikt als omheining. Met breed lint moet je elke paar meter (3 tot 5) een paaltje zetten, terwijl je met smal lint of dik koord wat je opspant, zo ongeveer elke 10 tot 15 meter een paaltje nodig hebt.
De sterkste paaltjes hier, geschikt voor smal lint of koord, zijn de stalen, geplastificeerde krulstaart paaltjes. De kunststof instappalen worden snel broos door de zon en de kleine haakjes knappen snel af. zeker als er iets door de draad heen probeert te gaan ;) Hier zijn de laatste dagen al wat haakjes gesneuveld door schapen die er overheen willen en dan blijven hangen O:)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:31

Citaat:
jessiesand schreef:
maar meneer vind het soms nog wel eens nodig om door de gipsplanten naar de andere
kant van het land te rennen. Waar de eigenaren niet heel blij mee zijn.
En aangezien ik niet keihard aan de teugels wil trekken staat meneer ook niet 1.2.3 stil.

je kunt hem beter 1 x flink op de rem zetten, zodat hij beseft waarvoor dat ding in zijn mond dient, dan druk geven waar hij doodleuk doorheen loopt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:37

Met prikpaaltjes vind ik het er altijd zo rommelig uitzien. Ik zou gewoon wat houten palen in de grond zetten op de hoeken en op de plaatsen van de bakletters. Aan de voor en achterkant een poortgreep en mooi koord spannen door standaard potjes. Dat kun je altijd in no-time neerhalen maar ook weer netjes opzetten.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:38

Schrikdraad met die witte paaltje kunnen prima. Enige nadeel. Als je eraf valt dan lig je misschien heeeel toeval in het sschrikdraad verstrikt. (is mij ooit eens overkomen :D )

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:40

Zou je de eigenaar niet over kunnen halen om, ipv die witte paaltje, hardhouten palen neer te zetten? Daar kun je ogen op plaatsen waar het schrikdraad door kan... of een dun houten latje...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:44

beter in het schrikdraad dan in een houten hek heb ik mogen ervaren... schrikdraad komt veel zachter aan :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:22

MysticTinker schreef:
Je kan natuurlijk ook gewoon op de stukken waar de tractor niet langs hoeft een vaste omheining zetten, houten planken bijvoorbeeld.. en waar de tractor door moet een omheining die je open kan maken.. misschien beoband met een kliksysteem ofzo? Dat lijkt van veraf gewoon op hout, ziet er heel mooi uit, ook heel stevig, maar het is wel flexibel dus je kan het gewoon los halen en opzij leggen als het moet.

Dit vind ik ook een goede oplossing.
Heb een tijd terug indd ook naar beo-band lopen kijken want ik vind dat zelf erg fraai.
Maar gaat dat niet te slap hangen over de 20 meter als je alleen bij de A/C nog een paal heb staan?

joyce B schreef:
afstand is afhankelijk wat je gebruikt als omheining. Met breed lint moet je elke paar meter (3 tot 5) een paaltje zetten, terwijl je met smal lint of dik koord wat je opspant, zo ongeveer elke 10 tot 15 meter een paaltje nodig hebt.
De sterkste paaltjes hier, geschikt voor smal lint of koord, zijn de stalen, geplastificeerde krulstaart paaltjes. De kunststof instappalen worden snel broos door de zon en de kleine haakjes knappen snel af. zeker als er iets door de draad heen probeert te gaan ;) Hier zijn de laatste dagen al wat haakjes gesneuveld door schapen die er overheen willen en dan blijven hangen O:)

Top! bedankt hier heb ik wel wat aan. Ik wil boven lint en onder draad dus weer lekker tegenstrijdig :P
maar kan er zeker wat mee.

hinta schreef:
je kunt hem beter 1 x flink op de rem zetten, zodat hij beseft waarvoor dat ding in zijn mond dient, dan druk geven waar hij doodleuk doorheen loopt.

Dat is zeker zo. Maar liever voorkomen dan genezen.
Hij is nog jong en ik wil hem alles behalve hard in de mond maken/zitten.
Als het nodig is is het nodig maar anders liever niet. Maar ben het wel met je eens ;)

joyce B schreef:
beter in het schrikdraad dan in een houten hek heb ik mogen ervaren... schrikdraad komt veel zachter aan :P

haha ja ik kies dan ook voor schrikdraad :P heb ooit een keer een bakrand geprobeerd. Was niet zo'n succes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:01

beoband geeft advies om de 2,5 meter een paal, en opspannen met de auto, trekker, quad oid

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 15:44

joyce B schreef:
beoband geeft advies om de 2,5 meter een paal, en opspannen met de auto, trekker, quad oid

hmm dan wordt dat wel lastig aangezien aan de uiteinde een sloot ligt.
Ik heb net met de eigenaren gesproken en ik mag de lange zijde vast omheinen met palen en planken en
dan moeten de korte zijde verplaatsbaar zijn.

Alvast bedankt voor alle tips!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:13

Oke vandaag met de eigenaren overlegt.
De lange zijdes gaan vast omheint worden.
Houten palen en dik stroom touw/koort.
Het worden 2 misschien 3 lagen.
Ik zat zelf te denken aan 7 palen per zijde (om de 5 meter dus)
Dat moet lukken denk ik.

De korte zijde worden toch prikpaaltjes. ik dacht aan 4 stuks (om de 3 meter) want ze willen geen beo-band.
Als het goed is moet dat genoeg zijn.

Ik zit alleen nu nog te twijfelen over de bevestiging van het stroom touw.
Ik zat te denken aan gewoon oogjes aan de houten palen te maken en daar het draad doorheen trekken. Ze dan aan het uiteinde met een haakje aan de oogjes vast te maken (dus niet zo'n handgreep). Zou dat lukken of zijn er nog mensen met betere ideeën?
Bedankt :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:44

voor bevestiging van het lint ( in mijn geval ) ben ik gewoon eens naar de winkel gegaan en lekker zitten neuzen tussen alles wat ze hebben.
Heb de halve winkel over hoop gehaald, maar weet nu wel wat ze kwa rommel hebben voor de omheining :D
Is ook een goed idee hoor !

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:36

ramona1983 schreef:
vidn heyt wel een beetje gevaarlijk

Wat vind je precies gevaarlijk?
het draad, de prikpaaltjes of alles?
Misschien heb je zelf nog een goed idee? (behalve vaste omheining want dat mag niet)

@ jackgirl: ow dat is indd wel een goede ja! haha niet eens aangedacht.
Kan ik wel een stukje lint mee nemen en even meten hoe of wat. :D hihi bedankt!