drinkt mijn pony wel uit de automatische drinkbak ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikebeauty

drinkt mijn pony wel uit de automatische drinkbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:04

mijn pony heeft ook een atoumatische drinkbak in de stal, maar het lijkt soms alsof zij er niet uit drinkt.
weet iemand hoe je er achter kan komen of je paard drinkt??

tamary

Re: drinkt mijn pony wel uit de automatische drinkbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:06

's avonds met hooi op stal zetten en volgende ochtend emmer water aanbieden. Heeft ze duidelijk dorst dan weet je genoeg.

Maak voor je dat doet de drinkbak wel goed schoon, sommige paarden zijn moeilijk met vies water of water met rare smaakjes en controleer of hij goed werkt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:09

Als je de vacht een beetje optilt, en die niet meteen terugschiet, is dat een uitdrogingsverschijnsel. Schiet de vacht meteen terug, is ze niet uitgedroogd, en kun je er dus vanuit gaan dat ze wel drinkt.
Dat met die emmer zou ik niet doen. De meeste paarden zijn nieuwsgierig en zullen gerust wat uit de emmer drinken.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:12

PattyOosten schreef:
Als je de vacht een beetje optilt, en die niet meteen terugschiet, is dat een uitdrogingsverschijnsel.

Tja, maar of je daar op wil wachten.. ^) Lijkt mij dat je eerder moet ingrijpen als het kan..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:14

TE5 schreef:
PattyOosten schreef:
Als je de vacht een beetje optilt, en die niet meteen terugschiet, is dat een uitdrogingsverschijnsel.

Tja, maar of je daar op wil wachten.. ^) Lijkt mij dat je eerder moet ingrijpen als het kan..

Ik weet niet hoe lang die pony al met die drinkbak moet doen, maar als het meer is dan twee dagen bijvoorbeeld (ruim genomen), is mijn manier een prima manier om het zeker te weten ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:20

PattyOosten schreef:
Dat met die emmer zou ik niet doen. De meeste paarden zijn nieuwsgierig en zullen gerust wat uit de emmer drinken.

Dan nog is er duidelijk verschil tussen een slokje nemen en een beetje ermee spelen en in 1 keer de hele emmer leegdrinken.

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:49

maar de pony heeft overdag in de wei wel gewoon een grote drinkbak, dus uitdrogen zal ze sowieso niet doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:38

De drinkbak al een beetje laten vollopen, als er 's anderendaags niets meer in is heeft ze dus gedronken.
Ofwel met een grote berg hooi op stal zetten en dan wachten. Mijn paarden drinken meermaals tijdens het hooi eten.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:43

je kan ook de drinkbak leegmaken al het water weg en
als ze heeft gedronken staat er weer water in zo check ik het weleens

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:46

je kan idd kijken of er water uitis als je hem helemaal vol hebt laten lopen, of je gaat gewoon eens in de buurt zitten als je eens tijd hebt..en dan maar w88 :) uiteindelijk zal ze dan toch drinken...zo niet dan weet je t ook

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:47

wat haffjechip zegt is ook een goed idee ;)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:47

Gini schreef:
De drinkbak al een beetje laten vollopen, als er 's anderendaags niets meer in is heeft ze dus gedronken.

Maar die loopt ook weer vol als je paard aan het drinken is?

AlexandraM schreef:
je kan idd kijken of er water uitis als je hem helemaal vol hebt laten lopen

Dan kan het wel, want als ie helemaal vol zit, kan je zien of er wat uit is, want dan loopt ie niet gelijk weer bij.

haffjechip schreef:
je kan ook de drinkbak leegmaken al het water weg en
als ze heeft gedronken staat er weer water in zo check ik het weleens

Lijkt mij iig een goed idee!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:00

_-Doriet-_ schreef:
Gini schreef:

AlexandraM schreef:
je kan idd kijken of er water uitis als je hem helemaal vol hebt laten lopen

Dan kan het wel, want als ie helemaal vol zit, kan je zien of er wat uit is, want dan loopt ie niet gelijk weer bij.

Mij snap je niet en Alexandra wel, terwijl zij gewoon hetzelfde zegt ;)

1.Water in de drinkbak laten
2.a Paard drinkt
3.a Water is weg (of toch tenminste niveauverschil, ja, miss dat er nog een klein plasje water in zit, maar ik dacht niet dat ik het echt helemaal moest uittypen)

2. b Paard drinkt niet
3. b Drinkbak is dus nog vol.

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:44

Mijn paard drinkt ook nog steeds niet uit de elektronische drinkbak. Ik heb het idee dat ie het gewoon nog steeds niet snapt. Hij heeft in het land een grote ton met water.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:59

IloonN schreef:
Mijn paard drinkt ook nog steeds niet uit de elektronische drinkbak. Ik heb het idee dat ie het gewoon nog steeds niet snapt. Hij heeft in het land een grote ton met water.

doe het een keertje voor :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:46

Mijn paard drinkt ook altijd als eerste uit de ton water op het land, terwijl ze op stal ook gewoon uit haar drinkbak drinkt. Die tip met het leeghalen van de drinkbak, werkt alleen als de drinkbak zo'n lepel heeft waar ze tegen aanduwen met drinken. Mijn drinkbak stroomt vol als het water onder een bepaald niveau komt te staan.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:53

Je kan ook de waterbak eerst helemaal schoonmaken en goed drogen. Is hij de volgende dag weer nat.Dan drinkt ze dus :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:08

Wat ik afgelopen zomer heb gedaan is de drinkbak tot een duidelijk herkenbaar niveau vol laten lopen. Ik heb een drinkbak waar geen lepel inzit, maar een buisje in uitkomt zeg maar. Ik heb hem dus tot de onderkant van het buisje laten vollopen, toen het niveau 3 dagen later precies even hoog was wist ik wel genoeg. Als je een bakje met een lepel hebt kun je een ander punt uitkiezen, of vanaf het midden meten hoeveel water er instaat. Je kan het trouwens ook wel aan het water zien, als ze er echt lang niet uit drinken komt er een troebel laagje op. Dan weet je in ieder geval of ze uit de drinkbak drinken, de grote vraag blijft waarom :D. Bij mij tenminste, mevrouw drinkt al tien jaar uit zo'n ding, staat een half jaar in dezelfde stal en opeens is het afgelopen. Bij ons op stal hebben ze 's winters geen waterbakken in de wei dus afgelopen winter moet ze toch echt uit de automatische bak hebben gedronken. Iemand misschien tips hoe je ze weer aan het drinken krijgt? Schoonmaken met een doek heb ik wel gedaan, maar schoonmaakmiddel lijkt me niet zo'n goed plan...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:46

_-Doriet-_ schreef:
Gini schreef:

Nee hoor. Want dan drukken ze niet op dat klepje.
De eerste paar dagen op de nieuwe stal deed ik dit ook bij mijn pony. Ze was automatische drinkbakken niet gewend.
Toch was hij iedere dag weer leeg. Water blijft er nooit instaan als ze zelf drinken (Zo'n hoge laag water bedoel ik dan)

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:15

i heb niet zo een met een lepel erin maar eentje waar steeds water in stroomt als hij leger is