Natte stal, stalmatten of strokorrel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Natte stal, stalmatten of strokorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 11:35

Mijn merrie houdt haar stal op het eerste oog heel netjes, poept mooi achterin en gooit niet alles overhoop.
Alleen ze plast midden in haar stal, de put zit achterin maar door haar 'dammetjes' van stront ( :') ) loopt het niet weg en ontstaat er een grote natte plek in het midden. Hier blijft ze dan in staan en nu 2 maanden verder begin ik dat wel aan haar hoeven te merken. Ze staat de avond/nacht binnen.
Stalhouder heeft al van alles geprobeert, 2 soorten zaagsel, vlas, stro en dacht nu aan strokorrels.
Dan komt er echter wel een verhoging in stalgeld bij.

Op haar vorige stal stond ze in een inloopstal en deed ze alles buiten.
Hier stond ze op het straatwerk (geen strooisel) en alleen 's winters 's nachts op stal.

Op dit moment laten we de stal leeg en staat ze dus op beton en voor aan (eerste meter) rubbermatten.
Het wordt niet glad en plas loopt nu wel achter de put in.
Maar ik vind dit niet echt de ideale oplossing ;)
En zit nu dus te twijfelen om eenmalig te investeren in rubber matten of toch voor de strokorrel te kiezen.

Andere kwamen met zoutblok er uit, waterafsluiten, dan drinkt ze minder maar ik zie dat niet als oplossing!
Ik hoor graag ervaringen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:40

Heb je echt geen mogelijkheid om je paard ergens een inloopstal te geven? Want met opsluiten in een box, blijf je toch een beetje houden dat je 'een kat opsluit op zijn eigen kattenbak' en dan blijven zoeken naar het beste kattengrit dat het schoonste blijft. Ook kattenpootjes gaan rotten als ze de hele dag op hun eigen pis staan. Dat is toch een beetje dweilen met de kraan open.

Paarden gaan ook veel drinken als ze op stal staan uit verveling.

Ik zou op korte termijn kiezen voor een bodembedekking die géén pis opneemt, maar waarbij het wegstroomt. En als de wiedeweerga gaan zoeken op MP en internet naar een andere huisvesting voor je paard.

Ethelate

Re: Natte stal, stalmatten of strokorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:02

Nou, ze staat daar nu 2 maanden en staat daar helemaal op haar plek, is echt zo veel vriendelijker en makkelijker in contact. Ze gaat 's ochtend naar buiten, staan ze lekker in groepjes buiten en 's avonds naar binnen. Haar verhuizen zie ik niet als oplossing.
Op haar vorige plek dronk ze ook veel, ook als ze heel de dag op de wei stond. Verder is ze goed op gewicht, glanst als een spiegeltje, een gezond paard om te zien.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:14

Ik heb enige tijd geleden strokorrels uitgeprobeerd, omdat ik een vergelijkbaar probleem had. Ik heb een inloopstal voor drie paarden en ze plassen allemaal in de stal. Bij regenachtig weer lopen ze ook altijd veel vocht naar binnen, waardoor ik mijn stal met houtvezel om de drie dagen helemaal leeg kon scheppen. Ik moet zeggen dat de strokorrels mij erg goed bevielen. Het scheelde me heel veel werk met uitmesten (elke dag alleen de drollen eruit, één keer per week de natte plek verwijderen) en ik had veel minder afval. De stal bleef mooi droog, ondanks het natte weer. Helaas bleek één van mijn paarden niet tegen stro te kunnen, waardoor ik weer op houtvezel moest overstappen.

mipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:20

Binnenkort ga ik ook met strokorrels beginnen. Rubber matten helpen niet de stal droger te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:06

Ethelate schreef:
Stalhouder heeft al van alles geprobeert, 2 soorten zaagsel, vlas, stro en dacht nu aan strokorrels.
Dan komt er echter wel een verhoging in stalgeld bij.
Vreemd, want het verbruik zou met korrels juist goedkoper uit moeten pakken.
Dus stel eens voor dat het stalgeld goedkoper zou kunnen ;)

Overigens zou ik je ook willen bekend maken met het HIT-softbed. Dit is een zachte matras van 180x240 waarop je geen strooisel hoeft te doen. Je zou de mat enigszins op afschot kunnen neerleggen zodat de urine eraf loopt. Achterin hou je een geultje strooisel om het op te vangen of niet als je een put hebt.