Benen afspuiten in de winterperiode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

Benen afspuiten in de winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 08:55

Momenteel heb ik een vaste gewoonte bij mijn paarden na het werk... Ik zou dit willen aanhouden gedurende de winterperiode, maar ik vraag me nu af of ik het op dezelfde manier kan doen? Mag ik de benen nog afspuiten als het koud is? Of hoe doe ik dat dan?

Nu doe ik het volgende:

- optomen
- rijden
- uitstappen
- benen afsproeien
- bezwete lichaamsdelen afsproeien (indien te koud, met lauw/warm water)
- de hoeven schrobben met mijn borstel en daarna vetten
- zweetdeken aan
- stapmolen in
- vacht borstelen
- ander deken op
- stal in + eten geven

Zou ik dit kunnen aanhouden 's winters? Heeft iemand andere tips?

Bedankt!

maaikj

Re: Benen afspuiten in de winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:58

benen afspuiten vind ik geen probleem.. en een beetje de bezweete lichaamsdelen afsponzen.. wij spuiten zowieso altijd de benen af, na het werken en ook als ze uit het land komen in de winter..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:00

Waarom doe je dat, als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:03

Goede vraag, ik zat hier ook al over te denken.

@Denice: Het is goed voor de bloedsomloop en voor de spieren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:05

Ook als je dit met koud water doet?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:05

waarom spuit je je paard iedere dag af? om zn vacht schoon te houden of om je paard te koelen?

persoonlijk zal ik niet iedere dag de hoeven vetten, als de hoeven in goede conditie zijn voegt vet niets toe. opzich kan je zweet ook laten drogen (een paardenvacht is daar heel efficient in, of eventueel een goede zweetdeken als je paard geen wintervacht heeft?) en dan kan je het droge zweet er daarna uit borstelen bv.

volgens mij kan je je lijstje wel redelijk aanhouden. maar ik zal wel uitkijken met het afspuiten. regen dringt niet door tot de huid, maar als je afspuit wel. ik weet niet precies wat de consequenties zijn hoor, maar het is een gevoel. paardenbenen kunnen wel veel hebben, ik ga dit topic volgen.

zelf gebruik ik geen dekens en spuit ik ook niet af

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:07

je kan wel gewoon de benen afspuiten hoor en als het echt koud is kan je ook een zweetdeken opgooien maar wrm vet je iedere keer de hoeven in?

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:09

Waarom zou dit niet kunnen je geeft al aan dat wanneer het koud wordt je het met wat warmer water doet. Als het echt vriest zou je het even moeten bekijken dan zou je de winterdeken over de zweetdeken kunnen doen en je paard zo laten opdrogen. misschien zou je niet iedere dag hoeven af te spuiten. Maar ik zou inderdaad niet idere dag de hoeven vetten. Hoefvet geeft eigelijk alleen een mooie glans op de hoeven maar verder doet het niet veel, bij veel gebruik van het spul drogen de hoeven alleen maar uit.

Succes ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:20

het vetten van hoeven is alleen maar mooi voor jezelf, het heeft geen meerwaarde voor de hoef. (het houdt het vocht langer vast in de hoef, maar je spuit ze dagelijks af, dus hoeft dat niet).
de benen afspuiten (koelen) is een goed werk, stimuleert de afvoer van afvalstoffen.
wanneer het straks richting het vriespunt gaat, zou ik in jouw geval lauw water gebruiken. (ijs)koud water op de benen sluit in eerste instantie de bloedvaten, wat een omgekeerd effect heeft.
met het kouder worden (van de dagtemperatuur) zou ik de bezwete lichaamsdelen niet meer met water afdoen, maar op laten drogen (zweetdeken) en naderhand uitborstelen. anders haal je te veel van het beschermend lichaamsvet weg.
verder compliment zoals je alles doet, een voorbeeld....

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 19:42

De hoeven invetten doe ik vooral op aanraden van mijn hoefsmid. Als ik de hoeven invet wanneer ze pas natgemaakt zijn (door het afspuiten), houdt dit het vocht langer vast en dit zou beter zijn voor de hoeven.

Dus als ik het goed versta mag ik blijven verder doen om na het werk de benen te behandelen (bij vriestemp. met lauw water) en de vacht laten drogen d.m.v. een zweetdeken...?

Bedankt voor het compliment 'Hinta' :p Ik hou me er heel veel mee bezig, maar mijn kampioentjes zijn het meer dan waard! ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:42

graag gedaan.

als het vriest kun je na het afspoelen het ergste nat even met een handdoekje afdrogen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:41

Even een opmerking over het invetten van de hoeven: de hoefsmid die ik heb vertelde weer dat het invetten van hoeven slecht is want daardoor is de hoef niet meer in staat om te ademen terwijl dat wel nodig is. Dus die goede raad neem ik dan weer op. Gek dat elke hoefsmid daar weer een eigen mening over heeft haha.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:50

Afspuiten van de benen kan sowieso wel hoor. Idd als het wat kouder wordt, met wat lauw water. Wat ik wel deed was dan de benen afdrogen met een handdoek. Ik zou ook meteen een zweetdeken opleggen. In de winter vind ik het zelf te koud om de natte plekken af te spuiten/ af te sponzen. Dus dan kan die net zo goed zn warmte nog even bij zich houden in de zweet deken :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:50

trouwens, je hebt erg mooie dieren zeg! *D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:05

Zo! Jij bent serieus bezig. De hoeven zou ik niet steeds invetten maar als je smid dit adviseert en je hebt er baat bij... houden zo. Ik houd zelf niet van stapmolens, dus ook dat zou ik overslaan door een flink stuk zelf te wandelen naast mijn paard (is voor jezelf ook goed) maar dit is gewoon een persoonlijke keuze. Veel plezier met het trainen verder!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:08

Ik vind het overdreven, waarom zou je de benen steeds af willen spuiten.
Als je je paard een goede cooling down laat doen is de bloedsomloop nog steeds heel goed.
Ik zou alleen afspuiten als er een misschien wat warmer is dan de ander of met een blessure en in de zomer kan het ook niet zo'n kwaad.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:15

zelf spuit ik nooit tot bijna nooit af, ik was als ik een demo of clinic oid heb.
In de zomer spons ik de bezweten delen van het lichaam wel, dit omdat ze dan minder aantrekkelijk zijn voor insecten.
In de winter zet ik ze even binnen, afhankelijk van hoe nat ze zijn, gooi ik er even een zweetdeken op.
invetten van de hoeven doe ik nooit, behalve in de zomer als de voeten te droog zijn, dan maak ik deze nat en dan inoliën, dit op aanraden van mijn hoefsmid.
Ik laat zoveel mogelijk de natuur zijn werk doen, als het niet erg koud is en ze zijn bezweet, dan laat ik ze zichzelf gewoon droogrollen in het zand.

ehm, en mijn paardjes zijn ook mijn kampioentjes enzo, maar zo zie je maar dat iedereen het anders invult.
Hier staan ze dag en nacht buiten met een beschikking tot een loopstal.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:09

Kirstjuhh schreef:
trouwens, je hebt erg mooie dieren zeg! *D

Dankje! :D

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:10

joyfordogs schreef:
zelf spuit ik nooit tot bijna nooit af, ik was als ik een demo of clinic oid heb.
In de zomer spons ik de bezweten delen van het lichaam wel, dit omdat ze dan minder aantrekkelijk zijn voor insecten.
In de winter zet ik ze even binnen, afhankelijk van hoe nat ze zijn, gooi ik er even een zweetdeken op.
invetten van de hoeven doe ik nooit, behalve in de zomer als de voeten te droog zijn, dan maak ik deze nat en dan inoliën, dit op aanraden van mijn hoefsmid.
Ik laat zoveel mogelijk de natuur zijn werk doen, als het niet erg koud is en ze zijn bezweet, dan laat ik ze zichzelf gewoon droogrollen in het zand.

ehm, en mijn paardjes zijn ook mijn kampioentjes enzo, maar zo zie je maar dat iedereen het anders invult.
Hier staan ze dag en nacht buiten met een beschikking tot een loopstal.

Ja hoor! Ik bedoelde daar niet mee dat andere mensen, met een andere aanpak, hun paardjes niet graag zien of goed behandelen hoor! Zeker niet! Iedereen heeft een eigen wijze en manier van werken en voelt zich daar goed bij! :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:13

jeetje wat verzorg jij je paardjes uitgebreid zeg! Ik doe hem na het rijden even in de paddock, kan hij zich droogrollen en klaar. In de winter als hij nat is, stap ik met zweetdeken uit en klaar. hoeven doe ik zowieso nooit krabben. Alleen als ik naar het bos ben geweest even checken op steentjes.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:13

Bramasole schreef:
Zo! Jij bent serieus bezig. De hoeven zou ik niet steeds invetten maar als je smid dit adviseert en je hebt er baat bij... houden zo. Ik houd zelf niet van stapmolens, dus ook dat zou ik overslaan door een flink stuk zelf te wandelen naast mijn paard (is voor jezelf ook goed) maar dit is gewoon een persoonlijke keuze. Veel plezier met het trainen verder!

Dankjewel! Mja, met mijn paardjes een eindje op de baan gaan wandelen zorgt al snel voor meer stress dan wat anders :o Er rijden nogal veel auto's en landbouwwagens op die wegen en vooral mijn 5 jaarse maakt hem daar erg druk in en komt dan meestal fel bezweet terug op stal te staan... Met mijn 4 jaarse doe ik dit wel af en toe, die vindt het dan wel weer leuk... :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:14

benen afspuiten in de winter vindt ik persoonlijk onzin, wij spuiten hier de benen af als het paard een blessure heeft en zomers na het rijden als het erg warm is....

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:16

barbara28 schreef:
jeetje wat verzorg jij je paardjes uitgebreid zeg! Ik doe hem na het rijden even in de paddock, kan hij zich droogrollen en klaar. In de winter als hij nat is, stap ik met zweetdeken uit en klaar. hoeven doe ik zowieso nooit krabben. Alleen als ik naar het bos ben geweest even checken op steentjes.

Krabben doe ik altijd voor en na het werken, dit hoort zowat bij mijn 'automatische' verzorging... :) Ik kan mijn paarden dan weer niet in de paddock steken bij ons want ze zijn al snel geneigd om over de omheining te gaan... die is namelijk niet zo overdreven hoog :o
In de bak rollen is ook weer geen optie want daar mogen ze niet in rollen aangezien dit niet goed is voor de bodem...

Ik wrijf soms wel mijn paardjes es droog met wat stro in de winter en dan rollen ze zich vaak ook droog in hun stal, dit is misschien een beetje vergelijkbaar?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:32

hoeven invetten is juist slecht: je smeert de hoef dicht en zo kan de hoef juist geen vocht meer opnemen van buitenaf.
Vet houdt water tenslotte tegen. En dat wil je juist niet!

Ik vind het wel handig om de zweet plekken af te sponsen met warm/lauw water, omdat je de dag erna anders vieze zweetplekken staat te poetsen wat niet echt goed lukt.. maar met koud water zou ik het nooit doen!
En alleen een zweetdeken omdoen die je er ook weer op tijd afhaalt, vele laten ze veels te lang op, dan slaat t vocht weer naar binnen en word de huid nat. Met zweten t trekt t vocht juist van de huid naar de buitenste haren zodat t vocht het lichaam gaat verlaten, met een zweetdeken kun je wel het ergste vocht opvangen, maar laat je hem dus te lang op dan word de huid weer nat en krijgt je paard het juist koud.

In principe stap ik uit tot hij goed is afgekoeld, soms stap ik hem zelfs droog. Maar ik heb een pony die ik niet scheer dus vaak is hij nog wel nat. Dan stap ik uit tot hij goed is afgekoeld, zweetdeken eventjes op en dan een vochtige pony de wei op , gaat ie lekker rollen in het zand en is ie nog sneller droog.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:15

Ik deed altijd bij mn pony met in en uitstappen mijn zweetdeken op. Of uitrijdeken. Zodat met uitstappen ze al wat vocht kwijt raken :)