automatische drinkbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mipsy

automatische drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 08:32

Wij gaan nieuwe stallen bouwen en daar komen ook nieuwe drinkbakken in. Alleen weet ik niet welke. We hebben 2 vlotterdrinkbakken in een andere stal maar die bevallen niet goed. Eentje lekte meteen bij aankoop en zijn alle onderdelen al een keer vervangen, het ding bleef lekken en is uiteindelijk terug gestuurd. Maar het probleem is nog steeds niet over. Nooit een vlotterbak meer dus. Maar wat dan wel? Een bak met klepel of juist staaf??? Ik denk zelf geen kunststof omdat die zo kapot zijn?? Ik zoek een goeie bak die niet lekt, wie heeft advies?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:46

Wij hebben die met een staafje,geen kunsstof...deze bevallen uitstekend.Zijn ook goed schoon te houden,je kunt makkelijk achter het staafje komen om schoon te maken,iets wat ik met een klepel veel moeilijker vind.

Anoniem

Re: automatische drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:47

Wij hebben ook met staafje en daar komt net zoveel prut achter als onder de klepel, bij die smeerlappen van mij. Maar ik vind het net even makkelijker schoonmaken dan die met lepel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:59

Klopt...onder die lepel kom je gewoon niet zo makkelijk.Al helemaal niet bij het gedeelte waar het vast zit.

Staafje is rondom goed schoon te houden,af en toe draait er wat stro omgeen maat ook dat is makkelijk te verwijderen.Zelfs de grootste kledderaars krijgen makkelijk weer een schone drinkbak met een staafje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:00

Ik prop er zo'n sponsje tussen met aan 1 zijde van dat groene spul, waar je ook mee af kunt wassen zeg maar. En dan dat even een paar keer stevig op en neer halen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:09

Jup..zo doe ik het ook altijd :D echt een klusje van niets,zonder gemier.Bij een lepel zit je altijd te prutsen,je komt er gewoonweg niet goed bij.Ook kun je niet zien of het wel helemaal schoon is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:13

Die met lepel zijn het makkelijkst schoon te maken met zo'n rond borsteltje dat flexibel is. Hebben ze bij de Blokker. Beetje raar ding en mensen kijken er wat vaag bij als je ermee door de stallen loopt, maar het werkt wel aardig :D

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:16

Met klepel is het meest sterk aan gaat het langste mee,..is wel wat moeilijker schoon te maken met met schuurspons vind ik het prima gaan,..
Vlotter bak,..vind ook ik 10x niks,..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:27

De bakken met staafjes zitten er bij ons zeker 10 jaar in...waarschijnlijk al veel langer,nog niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:35

Mijn gevoel zegt dat vroegah ;) met de klepels het vaker mis ging. Dan bleef er nog wel eens eentje onderin hangen waardoor er een binnenmeer ontstond in de stallen enzo... Hebben we sinds de staafjes niet meer gehad, maar ja, die bakken zijn natuurlijk ook nieuwer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:55

Ja...daar zeg je wat,'s morgens op stal komen en meteen je reddingsvest en dingy pakken :P Die dingen bleven soms haperen.
Maar goed Sonja...ik denk dat onze mening duidelijk is :D

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:59

Ik heb ze met een lepel, maar wil eerdaags overgaan op de drinkbakken met staafje, ik heb twee kliederkonten op stal staan, die soppen hun hooi in de waterbak, niet erg, behalve dat er veel achter de lepel blijft hangen en deze daardoor blijft stromen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:03

Ik heb gietijzeren gehad met klepel en die lekten. Nu heb ik kunststoffen met klepel en die lekken ook.
Het zijn ondingen. We hebben al diverse keren onderdelen vervangen, maar ze blijven lekken. Ik sta nu ongeveer op het punt om ze er maar helemaal uit te slopen en gewoon water in emmers/tonnen te geven.
Overdag drinken ze toch in de paddock uit een grote cementkuip en die paar uur dat ze 's nachts op stal staan kan ik ook wel een emmer vullen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:11

De staafjes hebben bij ons nooit gelekt (even afkloppen)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:16

Wij hebben kunststoffen met een staafje, zitten er al zo'n 5 jaar in, nog nooit problemen gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:32

Mijn grote probleem met 'lekken' is dat ik de koppelingen van de waterleiding nooit goed dicht krijg en na vorst (en afsluiten en leeglaten lopen) de boel gaat lekken én dat het afsluitnippeltje aan de onderkant (ik heb bovenaansluiting) ook snel gaat lekken.

Hoe zit dit bij bakken met een staafje ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:37

Wij hebben bij elke afzonderlijke drinkbak een kraan zitten...is kwestie van dichtdraaien en de nippel schuinhouden.
De leidingen zijn ook geïsoleerd met zo'n schuimen jasje.
Als je de kraan weer open draait en weer tegen de nippel drukt...water door laten spoelen en klaar.Niks niet lekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:40

Wij hebben vorstbeveiliging op de leidingen DD, dus ik heb geen idee.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:03

We laten als we erge vorst verwachten het water eraf (eerst kraan dichtdraaien uiteraard). Maar hebben toch al een paar maal gehad (toch te laat, cq niet goed ingeschat), dat de leidingen bevroren waren. Ook dan geen last van lekkages gehad.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:13

Wij hebben er ook een!
Superhandig, maar die van ons word wel snel vies enzoo..
Maar het is buiten. ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:43

aslo schreef:
We laten als we erge vorst verwachten het water eraf (eerst kraan dichtdraaien uiteraard). Maar hebben toch al een paar maal gehad (toch te laat, cq niet goed ingeschat), dat de leidingen bevroren waren. Ook dan geen last van lekkages gehad.

Volgens min moet je juist niet de kraan eerst dichtdoen.
Je moet de kraan open zetten en dan de boel afsluiten,dan blijft er geen water in de leiding staan.
Bij ons zit bij de kraan waarmee je de boel afsluit ook een aftap kraantje.
Als de hoofdkraan dicht is moet het aftapktaantje open om de leiding leeg te laten lopen.

Ik heb hier bakken met een klepel, nog nooit problemen mee gehad!(bij vorst krijgen ze water uit een specie kuip)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:01

Aftapkraantje heb ik ook én ik houd de klepen net zolang ingedrukt tot er geen water meer uitkomt (en nog lekkage ;( )
@Tinky12 : dat hadden wij dus ook moeten doen in de leiding boven de drinkbak een ballofix installeren.

mipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:11

Voor zover bedankt voor jullie reacties. Zijn de bakken van een speciaal merk? La Buvette heb ik bijvoorbeeld in mijn handen gehad. Zeer zwaar materiaal, zag er wel degelijk uit maar is vrij duur. Suevia kwam ik ook nog tegen. Of merkloos en zijn die ook goed?? De paarden staan bij ons niet heel veel op stal maar als ze er staan wil ik wel dat het goed werkt en geen zwembad op stal zoals met de vlotterbakken soms wel het geval is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:25

Wij hadden die in de aanbieding... :D geen idee welk merk,zal morgen eens kijken of ik wat kan ontdekken :)

DD...dat kan toch alsnog? Even de hoofdkraan afsluiten...toch? Of denk ik te simpel :P
Vind wel fijn dat er overal een apparte kraan zit,je kunt dus elke drinkbak ook nog eens afstellen op het kliedervermogen van het paard :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:31

Ik heb in de stallen de drinkbakjes met staafje.
http://www.suevia.nl/web-content/drinkbakken.html
model: 12 P.
Bevallen zeer goed. Heb een ringleiding pomp voor swinters als het vriest. Mocht het staafje wel bevroren zijn, giet ik er even wat warm water over en dan doet hij het weer.