problemen potstal op beton

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

problemen potstal op beton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 08:57

Ik heb een vraagje over een potstal op beton.
Graag geen discussie over of je het vies vindt, of hoe jij het doet (bij geen potstal)

Op mijn vorige adres had ik een potstal op aarde, deze was super en bij iets te nat, stro opzij en overdag laten drogen.

Nu sta ik op een stal met beton en het wordt elke keer erg nat.

Het is een soort loopstal 2 boxen met tussendeur die open staat.
Vrije uitloop naar de paddock.
Tussen de stallen (deuropening) is een balk geplaatst dat de shetlander rust heeft op zijn eigen stukje.
Elke dag wordt er drollen gewipt, omgewoelde stukken (wat er zelden is) verwijderd en elke avond vers stro erop.
Onderlaag beton, daarop 2 pakken zaagsel dan stro

De stal van de shetlander gaat super op potstal, alleen de voorste stal wordt door beide heren als toilet gebruikt.
Dit betekend 2 pony's die plassen op het zelfde stuk. Hierdoor is de voorste stal gewoon niet droog(er) te krijgen.
Nu vraag ik me af wat te doen.

- leeghalen geen zaagsel eronder en opnieuw beginnen
- rubbermat (transportband is in bezit dus die) eronder zaagsel erop dan stro
- rubbermat dan stro
- of ogen dicht en doorgaan het wordt vanzelf beter.
- het blijft te nat dus stop met potstal

Helaas is het geen optie om beton te verwijderen, of zand eronder te gooien.
Als je kiest voor rubbermat eronder wat is de meerwaarde van die mat? Qua droogte van bodem.
Graag hoor ik jullie ideeën ik weet dat hier meer mensen zitten met potstal op beton.

groetjes bluestar

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:00

Als je een rubbermat eronder doet loopt de urine vaak sneller eronderdoor weg maar alleen als de mat doorlatend is of gaatjes heeft. En hoe dik de mat is heeft ook invloed.
Het hangt er ook vanaf of de stal iets afloopt dat heeft vaak ook een positief effect.

Ik zou zeggen gewoon proberen nu is hij ook nat dus kan je kijken of het helpt.
En zaagsle eronder weet ik niet of dat slim is, dat is nl op een gegeven ogenblik verzadigd en neemt dus geen urine meer op.

BlueStar

Re: problemen potstal op beton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:08

@ rumay de stal is helaas mooi recht qua bodem. De transportband eronder kan in zo leggen dat er een naad tussen zit, zodat het idd kan wegvloeien.
Ik ben alleen bang dat urine onder die band gaat zitten en dus ook niet weg kan.
Het zaagsel is idd nu volop nat. Maar dit zou je toch ook hebben met stro? Op een gegeven moment kan dat ook niet meer urine opnemen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:14

BlueStar schreef:
Onderlaag beton, daarop 2 pakken zaagsel dan stro

Ik heb hier goeie ervaringen met beton, dikke laag grove houtsnippers voor de drainage, goeie laag zaagsel en dan stro. Rubbermatten heb ik er weer af gehaald, dat werd alsnog een soep. Als ik voor iets meer structureel zou moeten kiezen voor drainage zou ik een vloer in treinbilzen leggen op het beton (er van uit gaande dat je beton schuin ligt en als onderkant van de drainage gebruikt kan worden)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:14

Kan je geen gaten in het beton boren zodat de urine weg kan?
Ik weet misschien beetje raar maar helpt ook.
De urine blijft idd onder de mat aanwezig en ook het stro zal ook niet meer opnemen dan mogelijk, daarom doe je iedere keer nieuw stro zodat die mogelijkheid er weer is maar het blijft enigzins nat

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:16

@ bandida, het beton ligt aardig horizontaal ben ik bang, en als ik bielzen zou neerleggen heb ik geen ruimte meer onder de deuren om een potstal te kunnen maken helaas.
Maar eerst houtsnippers is idd een handig idee.

@ rumay, ik ben bang dat de eigenaar niet zo blij zal zijn met gaten in zijn vloer :D Ik kan wel met hem overleggen of de mestgrub op één of andere manier weer opener kan. Hij heeft dat ooit dicht gemaakt helaas. Het was een koeienstal. Misschien mag idd net boven de mestgrub de gaten gemaakt worden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:24

Hier een afbeelding van de stal. Je kan zien dat er een mestgrub gezeten heeft, maar die is dus te dicht gemaakt helaas.

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:26

BlueStar schreef:
Hier een afbeelding van de stal. Je kan zien dat er een mestgrub gezeten heeft, maar die is dus te dicht gemaakt helaas.

Ok, beste oplossing: mestgrub weer functioneel maken ;)

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:28

Hoi,

als ik het logisch beredeneer, zal de stal nat blijven.
Vloer ligt recht en gaten in het beton boren is geen optie, dus het vocht heeft geen mogelijkheid om weg te lopen en blijft zich ophopen.

Ik zie nu ook je foto en idd, nu de grup dicht zit, heeft de urine geen kant waarheen het weg kan lopen. Ik vrees dus het ergste voor je idee van een potstal. (Of je moet echt een berg stro er iedere keer opgooien, maar daar wordt je ook niet vrolijk van bij het uitmesten)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:32

Ik denk dat het de eigenaar vragen voor een paar gaten bij in het beton in de metstgrub het beste idee is, dus ga ik heeeeel lief kijken.

Ik zal als het mag het zaagsel maar weg moeten laten anders slippen de gaten weer dicht.

Dank voor al het meedenken. Mocht iemand nog een oplossing weten in de huidige gaatloze stal dan hoor ik het nog graag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:36

misschien het zaagsel eronderuit laten, fijne houtkrullen nemen snel al het vocht op zodat het overtollige niet echt wegloopt.
Misschien zoals hierboven vermeld een grove houtsnipper onderlaag gebruiken en anders geen onderlaag gebruiken en zien wat dat geeft.
Of stoppen met je potstal. Mijn stal watert ook niet af naar het gootje zoals zou moeten en mijn merrie plast alleen in haar stal. Dus ik strooide een dun laagje houtkrullen of vlas op de plasplek en daarover een dikke laag stro. Haalde gedurende 2-3 dagen alleen de drollen eruit en strooide indien nodig een beetje bij en daarna haalde ik er de plasplek uit terug een dun onderlaagje al het oude stro erop en de rest vullen met nieuw stro. Mijn merrie heeft nooit urine of mestvlekken gehad en ze slaapt altijd liggend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:27

Probeer ipv houtsnippers/zaagsel eens een flinke laag strokorrels. Die nemen super goed vocht op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:29

Inderdaad, strokorrel, dat is een goed plan met een platte vloer, ga ik ook even onthouden.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:03

Of vlas, dat werkt ook heel fijn voor een potstal, maar dat moet de staleigenaar maar net hebben en af kunnen voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:05

Vlas neemt lang niet zoveel vocht op als strokorrels :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:03

Ik heb vandaag samen met mijn man de stal maar leeg gehaald. Even een water afloop getest en ja hoor het loop van de mestgrub weg grrrr.

We houden het maar even alleen op stro. We gaan vragen of er gaten bij mogen, en een dun laagje zand mogen neerleggen. Daarop de matten laten aflopen naar de grub. Op de hoop dat we weer wel een potstal kunnen maken.
Stro korrels is dat handig op een rubbermat die we wat laten aflopen richting afwateringsgaatjes? Ik heb wel gelezen over de korrels maar ken ze niet in de praktijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:05

strokorrels nemen inderdaad heel veel vocht op, meer dan houtkrullen en vlas bij elkaar. Buiten als dunne onderlaag heb ik het nog nooit gebruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:08

Je moet niet een té dunne laag willen, want dan is de werking minder. Gewoon aan de voorschriften van de fabrikant houden, die kunnen per merk verschillen.
Ik deed 7 15 kilo zakken in een stal van 4x3,6 en hoefde dan de eerste 3 weken niets bij te strooien.